Gigafactory u Brandenburgu

Muskovi problemi u Njemačkoj, tvornicu neće otvoriti u srpnju

Projekt "težak" oko četiri milijarde eura raste na temelju privremene dozvole
 Tesla

Teslina tvornica električnih automobila u Njemačkoj, brandenburška verzija tzv. gigafactory, kako svoje goleme tvornice naziva Teslin osnivač Elon Musk, neće početi s radom u srpnju kao što je bilo planirano. Za proizvodnju i isporuku oko pola milijuna električnih vozila (Model Y) za europsko tržište ta će tvornica, kako se čini, biti spremna tek krajem godine, a neki su mediji objavili da to ne treba očekivati prije početka 2022. godine.

U pitanju je bombastično najavljena prva Teslina europska tvornica u kojoj bi trebalo raditi oko 12 tisuća radnika, a službenih informacija o tome što konkretno stoji iza produljenja roka od oko šest mjeseci je malo. Reuters prenosi da je kompanija najavila njemačkim vlastima u Brandenburgu da će dopuniti svoj zahtjev za izdavanje dozvole te da će se to odnositi na gradnju i funkcioniranje tvornice baterijskih ćelija.

Utjecaj na okoliš

Posebna zanimljivost vezana uz Teslin projekt pokraj Berlina, "težak" oko četiri milijarde eura, jest to što cijelo vrijeme raste na temelju privremene dozvole koju su im izdale lokalne vlasti. Iako je u to teško povjerovati, teoretski je još uvijek moguće da trajna dozvola ne bude izdana.

image
Odd Andersen/AFP

Kako je objavljeno, Tesla je prema postojećem zakonu morao uplatiti i depozit od 100 milijuna eura kao osiguranje da će sve vratiti u prvobitno stanje ako ne dobije trajnu dozvolu za gradnju i proizvodnju. Teren na kojem Tesla gradi gigafactory je davno bio namijenjen za industrijski pogon, a radi se o oko tri četvorna kilometra gdje je prije 20-ak godina BMW namjeravao podići tvornicu automobila, ali se njemački proizvođač ipak odlučio za Leipzig.

Glavni problem koji ih koči je mogući negativni utjecaj te tvornice na okoliš, između ostaloga zbog pojačanog prometa na cestama i, posebno, zbog količine vode koju trebaju. Kompanija je u međuvremenu drastično smanjila planove za potrošnju vode s 3,3 milijuna kubičnih metara na 1,4 milijuna kubika, a većina teretnog prometa za tvornicu će ići željeznicom, ali to još nije rezultiralo definitivnom dozvolom za projekt, niti je poznato kada bi mogla biti izdana ili, pak, sve odbačeno.

U prosincu prošle godine im je čak sud bio naložio privremenu obustavu radova na rušenju i čišćenju šumskog dijela terena, što je izazvalo nemalu medijsku pažnju jer je razlog za obustavu bio prigovor zelenih udruga, zabrinutih zbog sudbine nekih životinjskih vrsta, posebno zmija koje su tada bile u hibernaciji.

Nakon što su riješili te izazove stigla je sada vijest da su radovi prolongirani, a u javnost su procurili i detalji pisma koje su iz Tesle početkom travnja poslali lokalnom sudu (gdje se vodi proces protiv savezne vlade i ispunjavanje ciljeva vezanih za klimu), a u kojem su vrlo kritični zbog duge regulatorne procedure u Njemačkoj.

Posebna radna grupa

Amerikanci su napisali kako je "posebno iritirajuće" to što ni 16 mjeseci od podnošenja zahtjeva ne znaju rok do kojeg će dobiti finalno odobrenje za tvornicu u Grünheideu. Smatraju da je njemački sustav odobravanja industrijskih i infrastrukturnih projekata te prostornog planiranja u kontradikciji s hitnošću planiranja i realizacije projekata koji su nužni u borbi protiv klimatskih promjena.

Kako je pisao Frankfurter Allgemeine Zeitung, iz Tesle su poručili njemačkim vlastima da trebaju ubrzati procese i kako bi investitori lakše mogli procijeniti kada će se isplatiti njihove investicije u tehnologije koje ne štete okolišu.

Neki analitičari, međutim, napominju kako u Tesli nisu niti svjesni da je procedura, kad se usporedi s gradnjom berlinskog aerodroma ili nekim drugim projektima, zapravo brza. Također spominju da su vlasti u Brandenburgu, nakon što je Musk objavio gdje će graditi tvornicu, osnovale posebnu radnu grupu za koordinaciju i ubrzavanje projekta (naravno, ona se ne može miješati u sam proces izdavanja dozvole), a njemački ministar gospodarstva obećao je da će vlada na svaki način pomoći Tesli da podigne tvornicu što je prije moguće.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 18:08