Niti mjesec dana otkako je Starlink, svemirski telekom Elona Muska, krenuo s radom, počelo se raspravljati kad će postati dostupan u Hrvatskoj. Razlog je 5G. Starlink je, naime, zasad samo Amerikancima ponudio internet preko satelita brzina koje su između onog što danas nudi 4G i što bi u budućnosti inicijalno trebao ponuditi 5G. Starlink nudi brzinu od 50-150 Mb/s s latencijom od 20-40 milisekundi, zasad bez ograničenja u gigabajtima, i obećanjem da će biti još bolji u budućnosti.
Zbog cijene pak ova alternativa zemaljskim telekomima neće biti za svakog. Mjesečna pretplata je 630 kuna uz prethodnu kupnju paketa u kojem su antena, tripod i Wi-Fi ruter za 3200 kuna. Međutim, tvornice koje trebaju backup vezu, gradilišta, hoteli, platforme, jedrilice, brodovi i avioni ne bi trebali imati problema s tim iznosima. Musk je već zatražio od američkog regulator FCC-a dozvolu da testira Starlink na Gulfstream mlažnjacima. Dobar dio Starlinkovih komercijalnih testera ujedno su i potencijalni korisnici budućeg 5G-a.
Rad satelita
Ali ulazak Starlinka na europsko tržište neće biti jednostavan. Prvi koji će u Europi moći koristiti njegove usluge su Norvežani. To bi trebalo biti u narednih nekoliko mjeseci, jer su Kanada i Norveška navedeni tek kao prva tržišta izvan SAD-a na koja će se Musk proširiti. Usto je istaknuta još samo Indija, za koju se očekuje da bi Starlink mogla dobiti sredinom iduće godine. U Hrvatskoj, kao i u ostalim državama EU, Starlink, po svemu sudeći, neće moći odmah prodavati svoje usluge. I dok je do prije tjedan dana, kad je druga Muskova tvrtka Tesla Motors otvorila trgovinu automobila u Zagrebu, bilo nezamislivo da bi se tako nešto uopće moglo dogoditi ovdje, sad više nitko ne sumnja da će ovdje doći i Starlink.
U telekomunikacijskom regulatoru Hakomu doznali smo da će Musk, kao i u ostatku EU, za rad Starlinka u Hrvatskoj trebati određene dozvole. Hakom navodi da nije potrebna dozvola za rad satelita, ali ona za pružanje internetskih, odnosno "elektroničkih komunikacijskih usluga" na teritoriju Hrvatske je nužna.
"Starlink ili bilo koja druga tvrtka koja planira pružati elektroničke komunikacijske usluge na području Hrvatske obvezna je prijaviti se Hakomu za tu djelatnost putem portala e-Operator", kažu u Hakomu.
Komercijalni 5G
Pojašnjavaju da onda ostaje još samo pitanje Starlinkove satelitske antene koju će kupovati korisnici. Hakom navodi da je izdao opću dozvolu koja omogućava slobodnu uporabu nepokretnih zemaljskih postaja u nepokretnoj satelitskoj službi koja komunicira s negeostacionarnim satelitskim mrežama. U Hrvatskoj, naime, gotovo 150.000 građana koristi satelitsku televiziju od Hrvatskog telekoma i A1 Hrvatska. No, u Hakomu ističu da zasad ne znaju da li Starlinkovi zemaljski terminali udovoljavaju uvjetima iz te opće dozvole. To će se, po svemu sudeći, iskristalizirati tijekom iduće godine. Za to vrijeme očekuje se da će telekomi ubrzati širenje 5G-a.
U ovom trenutku, HT je već pokrenuo komercijalni 5G. A1 to najavljuje za iduću godinu, iako ga intenzivno testiraju, a prije dva tjedna Tele2 ili po novome Telemach najavio je ulaganje od 130 milijuna eura u vlastiti 5G te lansiranje svoje 5G mreže iduće godine. U Hakomu kažu da sva tri operatera već sad mogu ponuditi komercijalni 5G. No, on još nije u punom opsegu onoga što se očekuje od 5G-a.
"Dozvole za uporabu RF spektra su tehnološki neutralne i odnose se na frekvencije koje pojedini operator dobije, a izmjenom u listopadu omogućili smo uporabu 5G tehnologije svim operatorima", kažu u Hakomu.
Dodaju da će za frekvencije gdje se sad može koristiti 5G dozvole isteći 2024. Hakom najavljuje da će one prije toga ići, vjerojatno, na javnu dražbu. Za one frekvencije, koje su sada dominantne, i koje bi trebale značajno ubrzati internet na 5G-u, od 700 MHz, 3,6 GHz i 26 GHz, regulator navodi da je provedena javna rasprava i da je najveći interes javnost pokazala za dodjelom preko javne dražbe.
Ruralne sredine i otoci
"Javna dražba za dodjelu prava uporabe 5G frekvencijskih pojaseva planira se pokrenuti krajem prve polovice 2021., a o konkretnom modelu javne dražbe i obvezama operatora će se prethodno provesti javna rasprava", pojašnjavaju u Hakomu.
Za to vrijeme sva tri operatera imaju dozvole da testiraju puni opseg 5G-a u Osijeku. Uvjet je da to ne mogu ponuditi kao komercijalnu uslugu. HT i A1 testiraju 5G i u Osijeku i u Zagrebu. HT je povrh toga pokrio zagrebačko područje Bjelovar i Krk, dok je A1 postavio 5G antene u Dubrovniku, Splitu, Rijeci i Čepinu. Tele2-Telemach 5G testira zasad samo u Zagrebu.
Šira primjena 5G-a omogućit će operaterima da se natječu i sa Starlinkom u ruralnim sredinama i na otocima, odnosno svugdje gdje danas nema razvijene optičke mreže. Hakom navodi da će telekomi moći koristiti 5G da nude fiksni telefon, internet i TV priključak. Moći će ponuditi i backup preko 5G-a za korisnike postojeće mreže, a popis tehnologija i mogućnosti će se širiti čak i na autonomna vozila. Iako je Mate Rimac rekao da je na putu prema tome, u Hakomu navode da zasad nitko ne koristi 5G za autonomna vozila u Hrvatskoj.
"Tako nešto bit će moguće tek dodjelom 5G frekvencija iduće godine. Bitno je istaknuti da je za autonomna vozila potrebno osigurati kontinuirano pokrivanje svih prometnica 5G signalom uz određenu kvalitetu usluge, što će iziskivati velika financijska ulaganja i zasad nismo dobili najavu takvih planova", zaključuju u regulatoru.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....