UDAR NA CIJENE

Možemo zaboraviti jeftine karte? Zbog carinskog rata avioprijevoznici prijete: ‘Naša računica više ne funkcionira‘

Neizvjesnost oko carina neuobičajena je za sektor koji je uglavnom poslovao bez trgovinskih barijera još od 1979.

Trumpove carine na zrakoplove, čelik i aluminij unose nesigurnost u industriju. Europski i kineski prijevoznici traže odgode isporuka

 Zoonar/volker Rauch, Zoonar Gmbh/alamy/profimedia/Zoonar/volker Rauch, Zoonar Gmbh/alamy/profimedia

Direktor Ryanaira, Michael O’Leary, upozorio je da bi najveća europska niskotarifna aviokompanija mogla odgoditi isporuke zrakoplova koje treba primiti od američkog Boeinga. Ova izjava mogla bi nagovijestiti otvaranje fronta između proizvođača i avioprijevoznika oko pitanja tko će na kraju platiti ceh trgovinskog rata – odnosno tko će snositi trošak carina koje je najavio američki predsjednik Donald Trump, a na koje bi i Europska unija mogla odgovoriti uvođenjem vlastitih carina na američke proizvode.

U ovom trenutku, uvoz u SAD iz zemalja koje nisu Kina podliježe carini od 10 posto, dok sektor dodatno pogađaju i odvojene carine od 25 posto na čelik i aluminij – ključne materijale za proizvodnju zrakoplova. Trump je privremeno pauzirao provedbu tih mjera, a isto je učinila i Europska unija, odgodivši uvođenje protumjera na dio američke robe.

- Ako se uvedu carine na te zrakoplove, vrlo je vjerojatno da ćemo odgoditi narudžbu, rekao je O’Leary za Financial Times.

Ryanair bi trebao primiti još 25 zrakoplova od Boeinga počevši od kolovoza, ali ih, prema O’Learyju, ne treba prije ožujka ili travnja 2026.

Njegovi komentari sugeriraju da Trumpove carine već pogađaju zrakoplovnu industriju, dovodeći u pitanje milijarde dolara vrijedne isporuke. Takva neizvjesnost neuobičajena je za sektor koji je, osim 18-mjesečnog razdoblja carina u okviru spora o subvencijama Boeingu i Airbusu, uglavnom poslovao bez trgovinskih barijera još od 1979.

Ed Bastian, glavni izvršni direktor Delta Air Linesa, izjavio je prošlog tjedna da će njegova aviokompanija radije odgoditi narudžbe od Airbusa nego platiti carine. Prema podacima konzultantske tvrtke Cirium, Delta bi ove godine trebala primiti deset širokotrupnih zrakoplova iz Airbusovih europskih tvornica.

- Nećemo plaćati carine... Ako se na cijenu zrakoplova doda dodatni trošak, računica više ne funkcionira. To smo jasno dali do znanja Airbusu, rekao je Bastian.

O’Leary je istaknuo kako će se voditi velika rasprava o tome tko bi trebao snositi trošak carina: ‘Aviokompanije će reći da to mora platiti proizvođač. Siguran sam da će proizvođač inzistirati da to plati aviokompanija‘.

- Carine mora platiti onaj tko je uvoznik, dodao je jedan viši direktor u zrakoplovnoj industriji, koji je želio ostati anoniman.

Napetosti između SAD-a i Kine izazvale su zabrinutost i kod kineskih avioprijevoznika. Zrakoplovna tvrtka Juneyao Airlines iz Šangaja odgodila je isporuku Boeinga 787 upravo zbog neizvjesnosti, potvrdila je osoba upoznata sa situacijom.

Opskrbni lanac zrakoplovne industrije proteže se diljem svijeta – Airbus i Boeing uvoze dijelove iz brojnih regija, dok avioprijevoznici i leasing kuće kupuju rezervne dijelove s obje strane Atlantika.

Francuski Safran, primjerice, isporučuje stajni trap (omogućuje slijetanje i uzlijetanje – apsorbira silu udara pri dodiru s pistom. Boeingu, dok američki Collins Aerospace dizajnira i isporučuje komponente stajnog trapa za Airbus A350). Proizvođači motora također nabavljaju dijelove globalno. CFM International, zajedničko poduzeće GE Aerospacea iz SAD-a i Safrana iz Francuske, proizvodi motor Leap 1B za Boeing.

Više direktora u industriji navelo je da se već bore s golemim povećanjem papirologije i administrativnih zahtjeva potrebnih za usklađivanje s carinskim propisima, osobito onima koji se odnose na čelik i aluminij. Tvrtke moraju dostavljati podatke o težini pojedinih komponenti, kao i o podrijetlu metala, rekao je jedan viši menadžer.

Rob Morris, voditelj konzultantskih usluga u Ciriumu, istaknuo je kako je carina od 10 posto značajan faktor u prodaji zrakoplova. Dodao je da bi Delta mogla imati dodatne troškove blizu 150 milijuna dolara.

Jedan izvršni direktor iz zrakoplovne industrije rekao je za Financial Times da i dalje postoji ‘mnogo nepoznanica‘ o tome kako će se carine obračunavati i na koga će se prenijeti.

- Sigurno će biti potrebno neko vrijeme da se razjasni na koga se ti troškovi prebacuju. No na kraju dana, platit će ih putnici. Avionske karte će sigurno poskupjeti, poručio je za Financial Times jedan neimenovani izvršni direktor iz zrakoplovne industrije.

Dakle, ako se trgovinski sukob između SAD-a i drugih zemalja produbi, a carine ostanu na snazi, očekuje se postupno poskupljenje avionskih karata, osobito na međunarodnim linijama i u premium klasama. Konačan udar na cijene ovisit će o trajanju i razmjerima mjera, ali i o tome koliko troškova avioprijevoznici mogu sami preuzeti bez da ih prenesu na putnike.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
22. travanj 2025 11:29