Autonomna revolucija

Ovo je prvi grad u Europi u kojem ćete se moći voziti robotaksijem. Nije Zagreb

Zakon o autonomnim vozilima će stupiti na snagu krajem 2027. godine

Volkswagen ID.Buzz robotaksi

 Uber Press/Uber Press
Zakon o autonomnim vozilima će stupiti na snagu krajem 2027. godine

London je prvi grad u Europi koji će sljedeće godine uvesti robotaksije, odnosno autonomna vozila na svoje ceste, zahvaljujući nedavno proširenoj suradnji operatera Moove i američke kompanije Waymo, koji već surađuju u segmentu autonomnih vozila u SAD-u. Glavni grad UK tako će postati prvi europski grad koji će imati autonomnu taksi uslugu sličnu onima koje su već poznate u San Franciscu i još četiri američka grada, a koje koriste Waymovu tehnologiju.

Pilot-usluga naručivanja vožnji putem aplikacije Waymo tako bi trebala postati dostupna 2026. godine, a Waymo je priopćio kako su njihovi automobili već na putu prema Londonu i da će u nadolazećim tjednima početi voziti ulicama glavnog grada s ‘obučenim ljudskim stručnjacima‘, odnosno sigurnosnim vozačima za volanom.

Tvrtka, koja je izvorno nastala kao izdvojeni projekt Googleova programa za samovozeće automobile, navodi da će postupno širiti svoje operacije i blisko surađivati s Transport for London i Ministarstvom prometa kako bi dobila dozvole potrebne za potpuno autonomne vožnje 2026. godine.

Kreću s pilot projektom

Uber i britanska tehnološka tvrtka Wayve također su najavili vlastite planove za testiranje svojih taksija bez vozača u glavnom gradu sljedeće godine, nakon što je britanska vlada najavila da će ubrzati propise koji omogućuju javna testiranja prije nego što zakon o autonomnim vozilima u potpunosti stupi na snagu, što se očekuje krajem 2027. godine.

Waymo već neko vrijeme posluje u ključnim američkim gradovima. Trenutačno upravlja s više od 1.500 autonomnih vozila u San Franciscu, Los Angelesu, Austinu, Phoenixu i Atlanti – iako u svakom gradu u različitom opsegu i na različitim područjima. Ulazak na londonsko tržište označit će prvi Waymov nastup u Europi.

Uvođenje usluge počet će pilot-projektom u glavnom gradu Ujedinjenog Kraljevstva, gdje Moove već posluje u području financiranja vozila i upravljanja voznim parkom za vozače koji rade putem aplikacija za prijevoz. Kad usluga zaživi, putnici će moći naručiti vožnju autonomnim vozilom putem Waymove aplikacije.

Waymo je najavio suradnju s tvrtkom Jaguar Land Rover kako bi se njihov autonomni sustav Waymo Driver ugradio u potpuno električne Jaguar I-PACE modele.

Uske ulice izazov?

Međutim, uvođenje taksija bez vozača u Londonu donosi niz izazova. Waymo navodi kako već ima međunarodne inženjerske centre u Londonu i Oxfordu, u kojima timovi razvijaju simulacije zatvorenog kruga u velikom opsegu za potrebe autonomne vožnje.

"Drago mi je što Waymo planira dovesti svoje usluge u London sljedeće godine, u okviru našeg predloženog pilot-programa. Jačanje sektora autonomnih vozila povećat će dostupnost prijevoza, a istovremeno donijeti nova radna mjesta, ulaganja i prilike u UK. Ovakva vrhunska ulaganja pomoći će nam da ostvarimo cilj postati svjetski lideri u novim tehnologijama," kazala je britanska ministrica prometa Heidi Alexander.

Londonski taksisti kažu da se ne boje takve konkurencije te sumnjaju u sigurnost takve vožnje.

"To je lunapark vožnja. To je turistička atrakcija u San Franciscu. Vrlo često jedan od njih se zaustavi nasred raskrižja jer se zbuni, pa mora doći policija, pričekati da dođe čovjek iz Wayma, izvuče svoj laptop i ponovno ga pokrene", kaže Steve McNamara, glavni tajnik Udruženja licenciranih taksista, koje predstavlja vozače crnih taksija.

Pouzdaniji od ljudi

Dodao je da će London predstavljati još veći izazov za Waymo zbog svog nepravilnog sustava cesta te da ne vjeruje da baš postoji stvaran interes za tu tehnologiju. Poput mnogih europskih gradova, London ima vrlo neregularnu cestovnu mrežu, s uskim srednjovjekovnim ulicama i prometnim križanjima koja uključuju bicikliste, autobuse, crne taksije, kamione, pješake i druga vozila. To je nesumnjivo složenije okruženje od pravilnih američkih mreža cesta na kojima se većina Waymovih vozila trenirala.

Unatoč tome, James Gibson, izvršni direktor organizacije Road Safety GB, ne smatra da je to problem. "Podaci pokazuju da su Waymova vozila znatno sigurnija od ljudskih vozača, s više od 100 milijuna autonomno prijeđenih milja. Postupno i pažljivo uvođenje autonomnih vozila najbolji je pristup", kaže Gibson.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. listopad 2025 10:43