Prazne police

‘Ljetos smo potrošili sve. Kako se sada pripremiti za iduću turističku sezonu?‘

Hoteli su postizali rekordne cijene, a u restoranima se stol čekao po sedam ili čak deset dana. Nikad nije bilo ovako, kaže D. Ivošević
Robert Lisjak
 Bruno Konjevic/Cropix

U Istri je ovog ljeta bilo kao u svjetskim metropolama. Rezervacije za najbolje restorane čekale su se po deset dana, a svake se večeri pred lokalima viđao red turista. Takve gužve nije bilo ni za najboljih sezona, a sve to pokazuje da je potrošnja bila jako dobra i da su se turisti jednostavno zaželjeli uživanja i opuštanja.

Fiskalizirani računi

Hrvatsko je vino na Jadranu teklo u potocima, sirari su ostali bez svojih sireva, maslinari bez ulja. Zalihe su potrošene, pa čak i one iz prve godine korone, koja je sve bacila na koljena. No, koliko je potrošnja u Istri, koju je i ovog ljeta posjetio najveći broj gostiju, bila veća, još se ne zna. Trebala bi, svakako, biti značajna, jer su i cijene u restoranima i lokalima bile prilično veće nego 2019. godine. Prema riječima direktora istarske Turističke zajednice Denisa Ivoševića, vrlo brzo zatražit će podatke o fiskaliziranim računima na poluotoku, koji će, smatra, potvrditi činjenicu da se puno trošilo izvan pansiona.

Rekordne cijene

- Hoteli su postizali rekordne cijene, u restoranima u kojima je trebalo rezervirati stol gosti su čekali rezervaciju po sedam ili čak deset dana. U običnim se restoranima vidio red od deset do 20 ljudi i oni su sigurno trošili najbolje proizvode iz Istre, poput vina, ulja, sada tartufa i svega ostalog. No, to ćemo znati kada dobijemo podatke o fiskaliziranim računima. Nikad nije bilo ovako, a sve se to dogodilo jer su nam se u isto vrijeme dogodile dvije stvari. Prije svega, Istra je podigla kvalitetu, a pomogla nam je i konkurencija jer je zbog loših epidemioloških uvjeta bila slabija od nas. Zato smo pobjednici Mediterana u turizmu ove sezone - smatra Ivošević.

Da su u Istri imali više nego dobru sezonu, potvrdili su nam i sami proizvođači ulja, sira, vina i pršuta. Primjerice, tvrtka Oio Vivo iz Vodnjana ostala je bez cjelokupnih zaliha svojeg ekstradjevičanskog ulja sa svjetskim nagradama za kvalitetu.

- Jako smo dobro radili i gotovi smo sa zalihama. Sve je odlično funkcioniralo - od prodaje u masliniku, gdje smo uredili novi prostor, do veleprodaje, restorana i web shopa. Svagdje je bila velika potražnja. Lani smo proizveli oko 22.000 litara, a od godine prije možda nam je ostalo 1000 litara. Sada više nemamo gotovo ništa i jedva čekamo novu berbu - govori nam Velimir Jurić iz tvrtke Oio Vivo, koja će imati dobar urod te očekuje barem 45.000 litara ulja i još bolju godinu. Iako će berba kod ostalih biti znatno lošija zbog zime i snijega, oni će imati pun bolju berbu i kažu da neće dizati cijene.

Proizvodnja nije stala

Bez sira i pršuta nisu ostali poznati sirar Sandi Orbanić iz Žminja i pršutarna Buršić iz Vodnjana, ali samo zato što neprestano rade. Orbanića više muči kako se pripremiti za iduću godinu.

- Radili smo zaista odlično i to je za nas bilo neočekivano. Jednostavno nismo znali kako se pripremiti za sezonu. Na kraju je bilo odlično. Nismo ostali bez sira, ali samo zato što stalno proizvodimo. Odlična je bila i prodaja hotelima, trgovinama, restoranima i na kućnim pragu. - ističe Orbanić, koji godišnje proizvede oko 120 tona proizvoda u sirani. - Sve uspijemo plasirati. No, s obzirom na pad u 2020. i potrošnju u ovoj godini, ne znamo koje količine planirati za 2022. - dodaje.

Robert Lisjak iz vodnjanske pršutane kaže da je ova godina u odnosu na lani fantastična.

- Uvijek imamo svega jer stalno proizvodimo i kobasice, ombolo i pancetu, pa čak i pršut. Puno smo u epidemiji radili s domaćim tržištem i dosta prodajemo na kućnom pragu, a ove smo godine primijetili veću potražnju samih restorana - kaže Lisjak.

Turisti su bili željni svega i dali su si oduška

Bez vina je ostala i vinarija Rossi iz Vižinade. Prema riječima Luke Rossija, koji u vinariji vodi marketing i distribuciju, svi kanali prodaje bili su izvrsni.

- Krenulo je dobro odmah u lipnju, pa je bila mala pauza do 15. srpnja kada je prodaja krenula žestoko. Ove su godine turisti bili željni svega i dali su si oduška. To se jasno vidjelo. Doduše, i mi smo malo smanjili kvantitetu jer želimo imati top-proizvod - ističe Rossi čija vinarija i destilerija godišnje proizvede 90 tisuća litara vina i 20 tisuća litara žestokih pića.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. listopad 2021 07:26