Pelješki vinar Mato Violić Matuško, vlasnik tvrtke Matuško vina iz Potomja, odlučio je promijeniti pristup posjetima njegova podruma. Naime, njegov podrum godišnje je bilježio i 65.000 organiziranih posjeta turista.
- Sve više se okrećemo individualnim dolascima i manjim grupama, a smanjujemo organizirane posjete autobusima. Unatoč tome što je smanjen broj posjetitelja, promet u podrumu raste. Dolaze nam kvalitetniji gosti. Okrenuti smo isključivo vinarskoj priči, tako da k nama dolazi onaj tko hoće vino. Izbjegavamo biti čisto turistička priča i usputna stanica u sklopu neke turističke ture. Onaj tko voli vino dolazi u naš podrum - napominje vlasnik vinarije Matuško.
Ove godine Mato Violić Matuško započeo je investiciju vrijednu oko 500.000 eura u proširenje i opremanje podruma za dodatnih 500 četvornih metara.
Izvođač radova
- Napravljeno je arhitektonsko rješenje, imamo prostor koji ćemo iskopati i spojiti s postojećim podrumom koji sada ima 2500 metara četvornih podzemne površine. Trenutno tražimo izvođača radova. U taj dio namjeravamo smjestiti opremu za proizvodnju crnih vina, uključujući vinifikatore i velike tankove. Dovršetkom te investicije naša kompletna proizvodnja crnih vina bit će ispod zemlje. To smo već napravili s bijelim vinima, a što se tiče crnih, ona su odležavala i čuvala se ispod zemlje dok je proizvodnja bila u pogonu smještenom iznad zemlje. Nakon dovršetka ove investicije sve će biti ispod zemlje. Time ćemo potpuno zaokružiti proizvodnju - pojašnjava Mato Violić Matuško.
Matuško dodaje da usporedo s investicijama u podrum podižu i nove nasade.
- U posljednjih pet godina uglavnom podižemo nasade bijelih sorti pošipa i grka te nešto malo rukatca. Grka smo već dosta zasadili. U posljednje tri godine zasadili smo 12.000 loza sorte grk, a imamo i kooperante na Korčuli. Nakon sezone namjeravamo posaditi još 4000 sadnica loze. Plan nam je idućih godina posaditi još nekoliko hektara bijelih sorti i to bi trebalo zadovoljiti naše potrebe. Sada imamo oko 20 hektara vlastitih vinograda i velik broj kooperanata. Uvijek pazimo na kontroliran rast unatoč tome što je potražnja za našim vinima velika. Selektiramo i kupce i partnere - kaže Matuško.
Iz berbe u berbu
Što se tiče pozicije hrvatskih vina, Matuško kaže da su hrvatska vina na hrvatskom i tržištu zemalja nastalih raspadom Jugoslavije prepoznata.
- U svijetu su naša vina cijenjena i jako visoko pozicionirana, ali nemamo marketinšku podršku. Međutim, za kojih 15 do 20 godina, zahvaljujući posjetima sve boljih poznavatelja vina iz čitavog svijeta, predviđam da ćemo biti široko prepoznati. Recept je jednostavan, a to je da moramo održati kontinuitet kvalitete iz berbe u berbu - tvrdi. - Ako izdržimo s takvim pristupom, poznavatelji vina iz inozemstva, kojih nam dolazi sve više, bit će naši promotori - ističe.
Vino se, smatra, ne može uspoređivati s robom široke potrošnje, ni s tehnologijom, ni s glazbom.
- Ništa nećete postići ako platite kampanju plakatima, PR tekstovima, objavama, spotovima... U tome se vino razlikuje od većine ostalih proizvoda. Pozicioniranje vina na tržištu temelji se na usmenoj preporuci. Nitko vam čak ne može negativnom kampanjom srušiti poziciju na tržištu ako ste se kvalitetno pozicionirali kod istinskih poznavatelja vina. Vino nije pasta za zube da biste masovnom kampanjom nešto postigli. Jedina prava promocija vina je kad ljubitelj vina kaže drugom ljubitelju: jučer ili prekjučer sam pio jedno odlično vino. Bio sam kod vinara i doživio to i to. Vino je tradicija i stil - pojašnjava Mato Violić.
Prema njegovu mišljenju, marketinški alati koji vrijede za robu široke potrošnje, pivo i gazirane sokove mogu možda imati učinak kod najjednostavnijih i najjeftinijih vina, ali kod poznavatelja vina nemaju nikakav učinak.
- Vino je slično vinovoj lozi. Kad je posadite, prve i druge godine ne znate što ste dobili. Tek petu godinu vidite rezultat. A ako ste pogriješili, morate je izvaditi i posaditi drugu.Takav je i marketing vina - zaključuje on.