Takve napise u medijima u centrali Volkswagena u Wolfsburgu niječu, ali priznaju da imaju problema s dostavom čipova; i oni su pogođeni sporom oko kineskog pogona Nexperia u Nizozemskoj. O čemu se radi?
Što je točno „čip” – to nije baš sasvim jasno. Zapravo je to integrirani elektronički sklop i u suvremenom automobilu ih lako može biti i po 8.000 komada koji onda upravljaju svime, od rada motora pa do brisača i žmigavca. Nexperia se hvali kako je „vodeći proizvođač poluvodiča” u svijetu i kako je samo 2023. industriji isporučila 84 milijarde komponenti, pogotovo u električnim vozilima. Nexperia se u svojim propagandnim materijalima hvali kako je u „svakom e-autu u svijetu” po oko 600 čipova tog proizvođača.
No i Nexperia sa sjedištem u nizozemskom Nijmegenu je u vlasništvu kineskog, djelomično državnog koncerna Wingtech Technology iz Jiaxinga – i odnedavno tu sve postaje veoma komplicirano. Naime, piše Deutsche Welle, Sjedinjene Američke Države su i Wingtech Technology uvrstile u popis tvrtki kojima se zabranjuje izvoz suvremene tehnologije jer naravno ta kineska kompanija izdašno oprema i kinesku vladu i tamošnju vojnu industriju.
Suspenzija vlasnika iz „strateških razloga”
Time se i nizozemski ogranak našao u nevolji: vlada u Den Haagu je koncem rujna posegnula za izuzetnim pravnim postupkom – Wet beschikbaarheid goederen, propisom o raspoloživosti robe kojim se zapravo suspendira i kineski vlasnik i predsjednik uprave Nexperije kojeg je ona postavila u Nizozemskoj, Zhang Xuezheng.
Automobilski div u golemim problema, procurili rezultati: Kina u minusu 28 posto, Njemačka 23 posto!
Sve poslovne odluke te tvrtke se sada ne mogu donositi bez suglasnosti nizozemske vlade. U obrazloženju stoji kako postoji opasnost da „ključna tehnološka znanja i sposobnosti koje Nexperia posjeduje” budu „ugrožene, preseljene ili da proizvodnja i komponente budu nedostupne u slučaju krize.”
Kriza je izbila kada je kineski vlasnik početkom listopada praktično prekinuo isporuku komponenti Nexperiji. Isporuka iz pogona u Nizozemskoj tvornicama u Europi zapinje i spor još uvijek traje. U međuvremenu je kineski vlasnik zatražio plaćanje isključivo u kineskoj valuti. No do nekakvog trajnijeg rješenja se još nije došlo.
‘To je stvar politike‘
Njemački tabloid Bild je objavio kako bi i glavni pogon Volkswagena u Wolfsburgu mogao prekinuti proizvodnju zbog nedostatka čipova, te da su ozbiljno pogođeni i pogoni proizvodnje e-automobila u Zwickauu, baš kao i u Emdenu i Hannoveru – jedino se, tvrdi njemački list, za pogon Osnabrücka ne razmišlja o obustavi.
Iz Volkswagena je objavljen demanti: da, pogon u Wolfsburgu je stao, ali zbog redovite inventure i remonta, a tamošnja proizvodnja vozila Golf, Tiguan, Touran i Tayron će opet početi početkom sljedećeg tjedna. Volkswagen zapravo uopće ne nabavlja svoje čipove od Nexperie, ali su i u Wolfsburgu „zabrinuti” zbog problema na tržištu poluvodiča i „intenzivno” se traži rješenje.
No, piše Deutsche Welle, za postaju javnog servisa NDR je iz uprave Volkswagena rečeno kako je „ovdje riječ o političkom sukobu. Gospodarski akteri sami ga ne mogu riješiti. To se mora dogoditi na najvišoj političkoj razini.” Jer pogođeni su mnogi: list Handelsblatt citira informacije austrijske tvrtke Prewave po kojima svi vodeći europski koncerni u zrakoplovstvu i obrani koriste Nexperijine čipove iz Kine. U strojarstvu ih koristi 95 posto poduzeća, a u medicinskoj tehnologiji 86 posto. U automobilskoj industriji 49 posto poduzeća nabavlja kineske poluvodiče Nexperije.
Uzbuna i u Berlinu
I drugi njemački proizvođači automobila tvrde kako se još pokušavaju snaći, ali i predsjednica Udruge njemačke automobilske industrije VDA Hildegard Müller upozorila je ovog utorka na moguća „značajna ograničenja proizvodnje”, čak i na moguće prekide proizvodnje u bliskoj budućnosti ako se zastoj u isporuci Nexperijinih čipova ubrzo ne otkloni.
Na nogama je i njemačka vlada: tvrdi kako je u bliskom kontaktu s udrugama i poduzećima koji trebaju čipove: „Vrlo ozbiljno shvaćamo situaciju pogođenih poduzeća i o tom smo pitanju u razgovorima s tvrtkama, kao i s nizozemskim i europskim partnerima u različitim formatima”, priopćilo je Njemačko ministarstvo gospodarstva agenciji Reuters.
Tu se i od političara opet čuju pozivi kako Europa hitno mora sama preuzeti proizvodnju poluvodiča i čipova već zbog svojih strateških interesa. Ali u količini u kojima proizvodi kineski Wingtech to je teško moguće i tržišno jedva opravdano.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....