Najnovija analiza AZTN-a

Konzum je i dalje lider, no Schwarz grupa opasno mu se približila

Trgovci koji su ostvarili nominalni rast prihoda su Plodine, Spar, Lonija, Lidl, KTC, Mlin i Pekare, Studenac, NTL, Boso i Slavonija - Bošković
 Damir Krajac/Cropix

Ostanak Konzuma na liderskoj poziciji, nastavak rasta Schwarz grupe i ulazak Lonije među deset najvećih trgovaca u zemlji najvažniji su nalazi analize prošlogodišnjih kretanja u domaćoj maloprodaji koju je izradila Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN).

Prema podacima AZTN-a, Konzum je prošlu godinu završio s tržišnim udjelom u trgovini na malo koji se kretao između 20 i 30 posto, Lidl s udjelom u rasponu od 10 do 20 posto, a tržišni su udjeli Plodina, Kauflanda, Spara i Tommyja, prema proceni, između 5 i 10 posto.

Poslovna tajna

"Svi tržišni udjeli poduzetnika prikazani su u rasponu podataka, a ne u točnom iznosu, zato što su isti izvedeni iz dostavljenih podataka koji su od samih poduzetnika naznačeni kao poslovna tajna", upozorava AZTN, koji je, među ostalim, prihode 51 trgovca na malo u 2020. procijenio na "nešto više od 40 milijardi kuna", što je, navodi se u izvješću, rast od 0,8 posto u odnosu na 2019. Riječ je, dodaje Agencija, o znatno blaže izraženijem trendu rasta u odnosu na rast iz prethodnih godina. Kao trgovce koji su ostvarili nominalni rast prihoda u 2020. u odnosu na prethodnu godinu AZTN je označio Plodine, Spar, Loniju, Lidl, KTC, Mlin i Pekare, Studenac, NTL, Boso i Slavoniju - Bošković. Pad prihoda, prema istome izvoru, lani je imao 21 trgovac, što je devet više u odnosu na 2019.

U analizi poslovanja vodećih poduzetnika u maloprodaji u 2020. Agencija, među ostalim, ističe da je Konzum, zadržavši lidersku poziciju, ipak zabilježio blagi pad tržišnog udjela i smanjenje broja prodajnih mjesta. Kako navodi AZTN, Konzum plus je i dalje vodeći trgovac na malo u Zagrebu i šest županija, a više nije na prvoj poziciji u Dubrovačko-neretvanskoj županiji. To je postao Tommy.

Pojava novog igrača

Osvrnuvši se na rezultate Lidla i Kauflanda u prošloj godini, koji na hrvatskom tržištu posluju odvojeno, ali globalno su dio iste, Schwarz grupe iz Njemačke, Agencija napominje da su oba poduzetnika lani povećala svoje tržišne udjele u domaćoj maloprodaji, ali, dodaje se, po manjim stopama rasta nego u 2019. Zbirno, Schwarz grupa prema ovoj računici ima na našem tržištu isti raspon tržišnog udjela kao Konzum, a vodeći su trgovci u četiri županije bez promjena u odnosu na 2019. Vodeće regionalne uloge zadržali su Tommy u Splitsko-dalmatinskoj i Šibenskoj županiji, Plodine u Primorsko-goranskoj županiji i Istri, Boso u Vukovarsko-srijemskoj, Mlin i pekare u Sisačko-moslavačkoj te Metss u Međimurskoj županiji. Domaća trgovina na malo povećala je u prošloj godini, prema evidenciji AZTN-a, broj prodajnih mjesta za 14, dosegnuvši ukupno 4707 trgovina. Rastu broja prodajnih mjesta pridonio je, među ostalim, ulazak na tržište Eurospina, novog igrača koji je otvorio sedam supermarketa.

Lonia istisnula Mlin i pekare

Jedinu promjenu u sastavu ljestvice deset najvećih trgovaca na malo prema tržišnim udjelima, koji zauzimaju 83,4 posto tržišta, predstavlja ulazak kutinske Lonije na deseto mjesto, s kojeg je istisnula Mlin i pekare. Tržišni udio Lonije, čiji se tržišni rast poklapa s dolaskom negdašnjem predsjednika Uprave Konzuma Drage Munjize u menadžment kompanije krajem 2018., Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja procjenjuje na do pet posto, kao i Studenca, NTL-a i KTC-a. Unatoč rastu Lonije, Mlin i pekare i dalje su najveći trgovac u Sisačko-moslavačkoj županiji.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. travanj 2024 00:18