KAKO FUNKCIONIRA CIJELI CIKLUS

Od mora do stola u 24 sata: Suradnja Cromarisa i Metroa približava uzgojenu ribu premium kvalitete kupcima

Cromarisovo moderno ribogojilište otkriva tajne svježine i održivosti mediteranske ribe

Cromarisovo ribogojilištee Budava na istočnoj obali Istre

U sklopu suradnje tvrtke Cromaris, vodećeg hrvatskog proizvođača mediteranske bijele ribe iz uzgoja, i Metroa, jednog od najvažnijih partnera u sektoru veleprodaje prehrambenih proizvoda, organiziran je edukativno-poslovni posjet Cromarisovom ribogojilištu Budava na istočnoj obali Istre. Posjet je okupio odabrane Metroove klijente – restorane, hotele i druge ugostitelje – kako bi iz prve ruke upoznali cjelokupan proces uzgoja ribe, njezinu sljedivost i put od mora do stola.

Smješteno uz netaknutu obalu jugoistočne Istre, ribogojilište Budava jedno je od Cromarisovih najmodernijih postrojenja. Okruženo čistim morem i udaljeno od industrijskih zona, ovo uzgajalište nudi optimalne uvjete za rast i razvoj ribe, što se izravno odražava na kvalitetu proizvoda.

Tijekom posjeta, klijenti Metroa i Cromarisa imali su priliku obići sve ključne točke proizvodnog procesa – od mrežnih kaveza u kojima se uzgajaju orade i brancini, do automatskog sustava hranjenja, kontrole zdravlja ribe i uvjeta uzgoja. Poseban naglasak stavljen je na održivost i certifikate koje Cromaris posjeduje, uključujući prestižni ASC (Aquaculture Stewardship Council), koji jamči odgovoran uzgoj i visoke standarde brige o životinjama.

image

Edukativno-poslovni posjet Cromarisovom ribogojilištu Budava

Marko Relić, zamjenik rukovoditelja uzgajališta Budava gdje se riba uzgaja od osamdesetih godina pojasnio je kako izgleda uzgoj brancina i orade u Budavi.

- Ovdje uzgajamo 1.110 tona bijele ribe u 26 kaveza. Ciklus započinje kada dođe mlađ iz našeg mrijestilišta u Ninu. Kada riba dosegne 120 grama, prebacuje se u kavez većeg volumena gdje završava svoj ciklus. Na tržište ide kada ima 400 do 450 grama. Onda se vrši izlov. Rad u ribogojilištu je specifičan, a broj obroka ovisi o temperaturi i veličini ribe. Što je riba manja i što je temperatura veća, broj obroka je veći. Riba se na početku hrani otprilike pet puta na dan, a povećanjem njene veličine je smanjena njena potreba za hranom i dovoljna su dva obroka na dan. U zimskom periodu, kada je temperatura ispod 14 stupnjeva Celzijusa čak se zna hraniti svaki drugi dan, kaže Relić.

Inače, ribogojilište Budava, kojim upravlja Cromaris, jedno je od sedam uzgajališta ove kompanije i specijalizirano je za uzgoj brancina, jedne od najtraženijih mediteranskih bijelih vrsta riba na tržištu. Tijekom posjeta, sudionici su imali priliku prisustvovati redovnom izlovu ribe.

- Naš je cilj da kupci Metroa, bilo da su to vlasnici restorana, chefovi ili ribarnice, steknu uvid u sve faze proizvodnje — kako izgleda uzgoj, kako funkcionira logistika i koliko je važna svježina i kvalitetna prehrana ribe kako bi dobili gotov proizvod vrhunske kvalitete, istaknuo je Josip Hrga, voditelj prodaje u Cromarisu.

Objašnjavanam da Cromaris kontrolira cijeli proces proizvodnje — od mrijesta i uzgoja mlađi u vlastitom mrijestilištu u Ninu, do prerade i distribucije iz pogona u Zadru. Ribogojilište Budava godišnje proizvede oko 1.100 tona brancina i orade, dok ukupna godišnja proizvodnja Cromarisa na razini svih uzgajališta doseže do 15.000 tona ribe. Osim brancina, u ostalim uzgajalištima uzgajaju se i orada, zubatac, hama i gof, a Cromaris je i vodeći svjetski proizvođač mediteranske bijele ribe iz ekološkog uzgoja.

Naglasak je stavljen na održivost i kvalitetu. Riba se uzgaja bez uporabe antibiotika, hrani se hranom razvijenom po vlastitim recepturama Cromarisa, a sve faze proizvodnje prolaze stroge kontrole. Naša riba genetski i morfološki vrlo je slična divljem brancinu i oradi. Ključno je što dolazi iz čistih voda, ima stalni dotok svježe morske struje i uzgaja se pod minimalnim utjecajem na okoliš, pojašnjava Hrga.

image

Cromarisovo ribogojilištee Budava na istočnoj obali Istre

Metro, s deset centara diljem Hrvatske, jedan je od najvažnijih partnera Cromarisa kada je riječ o plasmanu uzgojene ribe na domaće tržište. Suradnja traje godinama — riba se tri puta tjedno distribuira iz Zadra, gdje se sortira i priprema za krajnje kupce. Zahvaljujući organiziranoj logistici, riba iz mora može biti na stolu restorana u roku od 24 sata.

- Imamo razvijene sustave naručivanja – online, preko ribarnica, pa čak i direktno iz centara. Riba se dostavlja tri puta tjedno, a ljeti i češće. Praktički, kod nas nema ribe starije od dva do tri dana, ističe Damir Habus, specijalist za nabavu u Metrou.

Metro posebnu pažnju pridaje domaćim proizvođačima, a Cromaris se ističe kao ključni dobavljač svježe ribe u njihovim centrima. Osim uzgojene, Metro nudi i ribu iz ulova, poput tune, a posebno mjesto u ponudi zauzimaju bio-dagnje iz Podvelebitskog kanala, što je ujedno i jedinstvena ponuda u Hrvatskoj.

Jedna od značajki Metro ribarnica je i stručni kadar. Svaka ribarnica ima svojeg voditelja, često s višedesetljetnim iskustvom u radu s ribom. Oni ne samo da nadgledaju kvalitetu i ponudu, već služe i kao savjetnici kupcima — od odabira ribe do savjeta o pripremi.

- Kupac u Metro ribarnici ne dolazi samo po ribu, već i po informacije. Naši ljudi redovno idu na edukacije, poznaju tržište i znaju kako pomoći ugostiteljima ili krajnjim potrošačima, ističe Habus.

Inače, Cromaris, koji posluje u sastavu rovinjske Adris grupe, izrazito je izvozno orijentirana kompanija, odnosno 86% količina Cromarisove proizvodnje ide u izvoz, a 14% ostaje na hrvatskom tržištu.

- Konkretno i iz uzgajališta Budava riba ide prema našem pogonu, odnosno preradi i proizvodnji u Zadru gdje se sortira i praktički završava u trgovačkim centrima kod veleprodavača diljem Europe. Tako da ribu iz Budave mogu kupiti kupci od Italije, Španjolske, Francuske, Švicarske, Njemačke, Austrije, Srbije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Rumunjske, čak i Ujedinjenih Arapskih Emirata, zaključio je Hrga.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
23. svibanj 2025 15:35