POGON NA VODIK

Javnim prijevoznicima na raspolaganju 15 milijuna eura bespovratnih poticaja za punionice na vodik

Osim za autobuse, punionice na vodik trebale bi služiti i za punjenje osobnih automobila i kamiona

Punionica na vodik

 Klaus-dietmar Gabbert/Dpa Picture-alliance Via Afp

Najkasnije do 30. lipnja iduće godine Hrvatska bi trebala dobiti prvih šest punionica za vozila na vodik, proizlazi iz prijedloga poziva za dodjelu bespovratnih potpora za gradnju punionica koji je Ministarstvo gospodarstva stavilo na javno savjetovanje. Poticaji će, prema istom izvoru, biti ponuđeni gradskim javnim prijevoznicima i komunalnim tvrtkama kako bi ih se potaknulo da nabave autobuse, kamione i automobile s pogonom na vodik.
Iako gradske uprave već godinama u svoje planove investicija uvrštavaju nabavu autobusa za javni prijevoz i komunalnih vozila na vodik, to je zasad samo mrtvo slovo na papiru. Naime, prema dokumentaciji koja je stavljena na javno savjetovanje, kod nas je trenutačno registrirano samo šest vozila na vodik i među njima nema autobusa. Riječ je o četiri osobna automobila i dva mopeda. Donekle je bolja situacija sa svim drugim vozilima na alternativni pogon kojih je početkom prošle godine bilo registrirano gotovo 60 tisuća ili dva posto od ukupnog voznog parka u zemlji.

image

Tadašnja vršiteljica dužnosti zagrebačke gradonačelnice Jelena Pavičić Vukičević potpisala je s Inom još 2021. sporazum o uvođenju vodika u zagrebački javni prijevoz koji je uključivao i gradnju punionice.

Boris Kovacev/Cropix

Tvrtkama će za gradnju punionica na vodik biti ponuđeno bespovratnih 15 milijuna eura. Prema prijedlogu koji je upućen u javno savjetovanje, predviđena je gradnja šest punionica, po jedna za svako područje u teritorijalnoj podjeli koja državu dijeli na šest regija. Zagreb i Zagrebačka županija, primjerice, jedno su područje. Zagrebačka gradska uprava, podsjetimo, još je 2021. potpisala ugovor s Inom o uvođenju vodika u javni gradski prijevoz, koji je predviđao i gradnju punionice.

Najviše 3,5 milijuna eura


Iz odredbi natječaja proizlazi da jedno područje može povući dvije punionice ako na ostalim područjima ne bude interesa. Poticaj se može dobiti za gradnju punionice za osobne automobile ili za punionice koje će opskrbljivati i autobuse, kamione i automobile. Iz pripremljenog budžeta proizlazi da bi svaka poticana punionica dobila prosječno 2,5 milijuna eura, a ograničenje je postavljeno na iznos od 3,5 milijuna eura. Dobitnici poticaja moraju sagraditi punionice do 30. lipnja 2026. godine.
Očekivana dodjela poticaja za punionice na vodik poklopit će se s podjelom oko 50 milijuna eura potpora za gradnju punionica za električne autobuse, koje su također pobrali javni gradski prijevoznici poput ZET-a i riječkog Autotroleja. No, dok ZET, Autotrolej, osječki GPP i drugi gradski prijevoznici istodobno provode ili pripremaju javne nabave električnih autobusa u ukupnoj vrijednosti većoj od 100 milijuna eura, u nabavu autobusa na vodik zasad ne kreću.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
22. lipanj 2025 15:06