PREMIJER NAJAVLJUJE

Plenković: Sutra pregovori Janafa i MOL-a, cijene su realne i europske

Hoće li Janaf postati glavni naftni oslonac za Mađarsku i Slovačku?

Andrej Plenković

 Damjan Tadic/Cropix
Hoće li Janaf postati glavni naftni oslonac za Mađarsku i Slovačku?

Janafove cijene usporedive su s cijenama drugih naftovoda u Europi i on je sposoban dopremiti svu potrebnu naftu za MOL-ove rafinerije u Mađarskoj i Slovačkoj, rekao je u utorak premijer Andrej Plenković, najavljujući sutrašnji sastanak predstavnika Janafa i MOL-a.

Janaf nudi metodološki usporedive cijene s drugim naftovodima u Europi i sposoban je dopremiti svu naftu koja je potrebna MOL-ovoj rafineriji Százhalombatta u Mađarskoj i onoj u Bratislavi u Slovačkoj, i pritom je spreman pregovarati o cijeni, rekao je Plenković, koji je jutros položio vijenac u spomen na godišnjicu raketiranja Banskih dvora.

"To je okvir s kojim će sutra, vjerujem, predstavnici Janafa zastupati svoje interese i stavove u želji da se postigne dogovor s MOL-om", rekao je.

Podsjetio je da je u razgovorima s mađarskim premijerom Viktorom Orbanom otklonio teze mađarskog ministra vanjskih poslova Petera Szijarta da je Hrvatska ratni profiter koji koristi rat u Ukrajini kako bi dizala cijene transporta nafte.

Hrvatska, prema njegovim riječima, ima veliku energetsku i kritičnu infrastrukturu i to ne samo za svoje potrebe, a kada je riječ o naftovodu, kaže da je mađarskim partnerima Janaf sposoban transportirati godišnje do 15 milijuna tona nafte, što je u potpunosti dovoljno za sve potrebe rafinerije Százhalombatta u Mađarskoj i one u Bratislavi u Slovačkoj.

"To je smisao Janafa. Jadranski naftovod nije smišljen samo za Hrvatsku, smišljen je da bude za regionalnu korist, kao što trenutno doprema praktički 95 posto potreba sirove nafte za rafineriju u Pančevu koja je u većinskom vlasništvu ruskih kompanija, i zbog toga pada u režim sankcija SAD-a, no vjerujemo da će se i to pitanje vlasništva uskoro riješiti", rekao je Plenković.

Podcrtao je još jednom kako je Janaf u potpunosti sposoban transportirati naručene količine nafte.

Ujedno je izvijestio da je od predsjednice Europske komisije (EK) Ursule von der Leyen zatražio da EK-ova uprava za energetiku pošalje svoje stručnjake na testiranje kapaciteta Janafa, kako bi se otklonile dvojbe o njegovoj tehničkoj sposobnosti transporta nafte za MOL, a da se nakon toga pristupi komercijalnim pregovorima između dviju kompanija o cijeni transporta.

Pritom, kako je rekao, što je narudžba u smislu volumena nafte veća i ugovor dugotrajniji, to su cijene manje i to po metodologiji koja je prisutna u Europi.

Šušnjar: Tehnički kapaciteti Janafa za isporuku nafte Mađarskoj i Slovačkoj neupitni

Ministar gospodarstva Ante Šušnjar rekao je u utorak, dan uoči pregovora predstavnika Janafa i MOL-a, da će Janaf izvršiti onoliko testiranja koliko bude potrebno da dokaže da može isporučiti dovoljne količine sirove nafte svojim cjevovodom i prema Mađarskoj i prema Slovačkoj te naveo da su tehnički kapaciteti te kompanije neupitni.

Istaknuo je da su na koalicijskom sastanku u utorak bili i predstavnici Janafa, napomenuvši da vlasti kontinuirano imaju sastanke s predstavnicima kompanija koje su u državnom ili većinskom državnom vlasništvu, ali i s onima u kojima država ima manjinski dio, a sve kako bi se koordinirale politike. Janaf je, kazao je, u većinskom državnom vlasništvu, a napori koje je država poduzimala u proteklom razdoblju bili su s ciljem da se dokaže da je Janaf sposoban transportirati sve količine koje su potrebne i Mađarskoj i Slovačkoj.

"To su naše susjedne i prijateljske zemlje, zemlje s kojima dijelimo sudjelovanje u EU i NATO-u i strateška je odluka EU i članica saveza da se polako napuštaju ovisnosti o ruskim fosilnim gorivima. Nas većina je to već odavno napravila", rekao je Šušnjar, dodavši da Hrvatska svu energetsku infrastrukturu gradi i zbog sebe i zbog solidarnosti sa susjedima, kojima tako pruža sigurnu opskrbu energentima.

Upitan hoće li ti argumenti biti dovoljno uvjerljivi za MOL, odgovorio je kako on misli da će biti budući da, kako je kazao, sama činjenica da oni i dalje nabavljaju rusku naftu koja je jeftinija, a da Janaf u cijeni koštanja finalnog proizvoda sudjeluje s dva posto, jasno govori koja je njihova borba i kakva su njihova nastojanja. Janaf je, naglasio je, spreman za konstruktivne razgovore, dodavši kako su tehnički kapaciteti neupitni. Istaknuo je da će prema potrebi izvršiti testiranja onoliko puta koliko bude potrebno.

Trenutni ugovor koji Janaf ima s MOL-om je za količinu od dva milijuna tona nafte, a koriste negdje oko 700 tisuća tona, dok su kapaciteti njihove dvije rafinerije 13 milijuna tona, rekao je ministar, ponovivši jučerašnje premijerove riječi da što je ugovor dugoročniji i za veće količine i cijena transporta je manja.

Vezano uz sankcije Naftnoj industriji Srbije, rekao je da je Hrvatska do sada bila konstruktivna u dobivanju dosadašnjih izuzeća od sankcija te da će i dalje nastaviti istim stazama. Rekao je, međutim, da Hrvatska nije ta koja igra tu utakmicu već da je to stvar ruskog vlasništva u NIS-u i američkih sankcija.

"Mi smo do sada bili vrlo konstruktivni u svim događanjima", rekao je Šušnjar, napomenuvši da bi gubitkom ugovora s NIS-om Janaf izgubio dio prihoda.

Je li MOL u boljoj pregovaračkoj poziciji s obzirom na potencijalnu situaciju u kojoj bi Janaf zbog NIS-a izgubio dio prihoda bilo je sljedeće pitanje, na što je ministar kazao da to, nakon provedenih stres testova, neće imati velike posljedice za Janaf te da se razgovara o nizu projekata koje Janaf treba razvijati u smislu diverzifikacije svog poslovanja. Stoga smatra da će Janaf u skoroj budućnosti nadomjestiti te prihode.

Upitan da prokomentira najavu Europske komisije koja želi dignuti trošarine na duhan i duhanske proizvode do 73 posto, naveo je da se o tome razgovarati kada ta tema dođe na stol, no i da treba uzeti u obzir sve efekte budući da postoje proizvodi koji su više štetni, ali i oni manje štetni.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
09. listopad 2025 12:13