Veliki izvještaj

Istočna europa zabilježit će veliki porast online prodaje, a jedna zemlja posebno će profitirati

Hrvati najviše troše na online kupnju proizvoda iz kategorije “Igračke, hobiji i DIY”

Online kupnja (ilustracija)

 Sefa Kart/Alamy/Alamy/Profimedia/Sefa Kart/alamy/alamy/profimedia

Online trgovina iz godine u godinu sve više raste pa se očekuje da će se u razdoblju od 2022. do 2026. tržište europske e-trgovine povećati za 80 posto. U istočnoj Europi rast će biti značajniji nego na Zapadu, najviše zbog toga što na istoku i ima više prostora za napredak u odnosu na ionako razvijenu online trgovinu na drugom kraju Europe. Zemlja u kojoj će doći do najveće promjene je Srbija - očekuje se da će za dvije godine upravo ta zemlja u hrvatskom susjedstvu imati 23,6 posto veću online prodaju u odnosu na 2022. Njemačka online platforma specijalizirana za prikupljanje i vizualizaciju podataka Statista ove je projekcije objavila u svom godišnjem izvješću o online trgovini. Italija, Španjolska i Njemačka imaju posebno koncentrirana tržišta: u svakoj od tih zemalja, pet trgovina s najvećom prodajom generira približno koliko preostalih 95 online trgovina iz top 100 zajedno.

U 2022. je pristup internetu imalo 81 posto Europljana, dok je 62 posto ljudi kupilo barem jednu stvar preko internetskih trgovina. Neto prodaja je na Starom kontinentu iznosila ukupno 851 milijuna dolara. Od svih kategorija, općenito se najveća zarada okreće u kategorije mode, dok Hrvati najviše troše na online kupnju proizvoda iz kategorije “Igračke, hobiji i DIY” jer ona, između ostalog, obuhvaća sportsku opremu i vrtlarske potrepštine. Najpopularnija e-trgovina je Amazon, koji najviše korisnika ima u pet najvećih zemalja - Ujedinjenom Kraljevstvu, Njemačkoj, Francuskoj, Španjolskoj i Italiji. Popularna američka platforma za online kupovinu se u Hrvatskoj nije smjestila ni u top pet.

Prema podacima Statiste, najveću neto prodaju kod nas je ostvarila platforma eKupi sa 66 milijuna dolara u 2021., od čega polovica otpada na odjeću, obuću i modne dodatke. Slijede Bauhaus i Pevex svaki s 35 milijuna dolara, Sancta Domenica s 31 milijun i Konzumov online shop s 29 milijuna dolara. U kategoriji mode najpopularniji webshopovi u Hrvatskoj su Zara, About you i H&M. Elektronika i mediji se najviše naručuju s eKupi, Linksa o Sancta Domenice, a proizvodi iz kategorije “Igračke, hobi i DIY” na stranici Bauhausa, eKupi i Pet centra. Hrvati su u 2021. namještaj i kućanske aparate kupovali preko interneta, najčešće su se odlučivali za Ikeu, Emmezetu i Lesninu, a hranu i proizvode na Konzumovom online shopu, Notinu i DM-u.

Često kupujemo iz inozemstva

Prema e-shopper barometer istraživanju, koje je provela kompanija DPD Croatia, tri četvrtine Hrvata kupuje online pri čemu njih 40 posto to čini redovito. Time se približavamo europskom prosjeku od 45 posto, a zanimljivo je da upravo redoviti kupci realiziraju 84 posto svih kupnji. Čak 68 posto hrvatskih online kupaca pronalazi proizvode na kupnju na stranim platformama, najčešće iz Kine, Njemačke i Ujedinjenog Kraljevstva. Osim toga, dvije trećine online kupaca trguje međusobno jer na internetu prodaju i kupuju jedni od drugih.

- Čak 77 posto ispitanika navodi da im online kupnja štedi vrijeme i novac te smanjuje razinu stresa. Osim toga, posebno je zanimljivo kako Hrvati više od prosjeka istražuju ponude i popuste tražeći povoljniju ponudu - rekla je prilikom predstavljanja rezultata Snježana Stanić iz DPD-a na petoj konferencija o online prodaji Cro Commerce 2023.

To se poklapa s onime što su primijetili u Zalandu, njemačkoj tvrtki za online kupovinu koja od ljeta 2021. dostupna i kod nas. Generalni direktor za srednjoistočnu Europu Daniel Rogiński je u intervjuu za Jutarnji list otkrio kako su Hrvatski kupci vrlo racionalni i promišljeni. Hrvati pametno kupuju i dobri su u pronalasku najbolje ponude, čak i bolji od kupaca u europskim regijama.

- Traže dobre promotivne ponude, multipack ili sezonalne popuste. Nama se to sviđa jer znamo kako zadovoljiti njihove potrebe. Prije nekoliko godina, gledali su i tražili puno više proizvoda pa je najšira moguća ponuda bila od presudne važnosti. Sada traže manje i bolje proizvode, a od Zalanda očekuju da bude kvalitetan, relevantan i da im nudi ono što traže - govorio je Rogiński.

U Hrvatskoj je do izražaja došao još jedan trend - od kada se povećao broj ljudi koji koristi digitalne novčanike poput Aircasha ili KEKS Paya, raste i popularnost kartičnog plaćanja. Besplatna dostava i dalje je velika prednost koju kupci prepoznaju, a trendovi na tržištu paketne industrije idu u smjeru umjetne inteligencije, robotizacije i automatizacije kako bi se cijeli proces dodatno ubrzao.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. ožujak 2024 16:27