VELIKO ISTRAŽIVANJE

Hrvatski poduzetnici poručuju kako im fali obrazovanog kadra. Većina ih planira uvesti AI, a tvrtke ne žele prodavati

Konzultantsko-revizorska tvrtka EY provela među hrvatskim poduzetnicima u

Ilustracija, radovi oko poduzetničke zone Šestanvac-zapad


 

 Bozidar Vukicevic/Cropix
Konzultantsko-revizorska tvrtka EY provela među hrvatskim poduzetnicima u

Hrvatski poduzetnici pokazuju snažno usmjerenje prema inovacijama, digitalnoj transformaciji i automatizaciji procesa te zapošljavanju kvalificiranih radnika, unatoč geopolitičkim izazovima, inflacijskom pritisku i rastućim operativnim troškovima.

Pokazuje tako najnovije izdanje EY Poduzetničkog barometra koje je konzultantsko-revizorska tvrtka EY provela među hrvatskim poduzetnicima u sklopu istraživanja na razini regije Srednje, istočne i jugoistočne Europe te središnje Azije (CESA). EY Barometar poduzetništva temelji se na anketi provedenoj među 1.031 poduzetnikom u regiji Srednje, Istočne i Jugoistočne Europe te Središnje Azije (CESA). Među ispitanima su i hrvatski poduzetnici, no koliko ih je sudjelovalo u istraživanju nije navedeno.

Ovo su rezultati istraživanja po kategorijama.

Inovacije

Hrvatske tvrtke daju prioritet inovacijama razvoj proizvoda, i unapređenju procesa proizvodnje, što ukazuje na proaktivan pristup ispunjavanju zahtjeva tržišta i stjecanju konkurentske prednosti u promjenjivom tržišnom okruženju.

Značajnih 73 % hrvatskih poduzeća uvodi umjetnu inteligenciju, uz 55-postotno povećanje aktivnosti u online marketingu i e-trgovini, što odražava snažnu predanost digitalnoj transformaciji i boljem angažmanu korisnika – ključnom za prilagodbu promjenjivom ponašanju potrošača.

Investicije i financiranje

Hrvatske tvrtke primarno se oslanjaju na reinvestiranje dobiti i vlastita sredstva (69 %), što odražava konzervativan pristup financiranju s naglaskom na održivost. Ipak, 39 % suočava se s ograničenim pristupom financiranju, što naglašava potrebu za boljim mogućnostima financiranja kako bi se podržale inicijative rasta.

Uz 59 % zainteresiranih za automatizaciju procesa i 57 % koji daju prioritet informatičkoj nadogradnji, hrvatske tvrtke fokusirane su na digitalnu transformaciju radi povećanja učinkovitosti. Gospodarski rizik i tržišna neizvjesnost, koji pogađaju 61 % organizacija, potiču oprezan pristup financijskom planiranju i investicijskim odlukama.

https://novac.jutarnji.hr/novac/aktualno/brojke-u-hrvatskoj-izgledaju-dobro-no-ekonomisti-ukazuju-na-jedan-problem-nikada-to-nismo-uspjeli-smanjiti-15602346

Zaposlenici

Hrvatske tvrtke preferiraju zapošljavanje na neodređeno vrijeme, pri čemu 69 % navodi stabilno tržište rada i predanost stabilnosti radne snage. Međutim, 78 % ima poteškoće u pronalasku kandidata s potrebnim iskustvom, što ističe potrebu za poboljšanjem inicijativa za razvoj talenata.

Privlačenje i zadržavanje kvalificiranih djelatnika predstavlja značajan izazov za 51 % hrvatskih tvrtki, što odražava konkurentno tržište talenata. Dodatno, 41 % suočava se s izazovima u upravljanju troškovima rada uz osiguravanje konkurentnih primanja, što naglašava potrebu za uravnoteženim pristupom zadovoljstvu zaposlenika.

Održiv rast

Geopolitička nestabilnost i inflacija predstavljaju glavne izazove za hrvatske tvrtke, pri čemu 80 % očekuje negativne učinke. Osim toga, 96 % zabrinuto je zbog rasta troškova rada, što ukazuje na ranjivosti koje bi mogle utjecati na financijsku stabilnost i operativne strategije.

Iako 57 % ne prijavljuje probleme u opskrbnim lancima, 73 % vidi troškove rada kao značajnu brigu, što ukazuje na izraženu svijest o financijskim pritiscima. Hrvatske tvrtke možda će morati prilagoditi strategije kako bi učinkovito upravljale rastućim troškovima energije i promjenama u ponašanju potrošača.

Spajanja i preuzimanja

Hrvatski vlasnici tvrtki pokazuju snažnu predanost zadržavanju vlasništva, s tek 4 % koji su spremni na prodaju u sljedećih godinu dana. Međutim, 55 % razmatra prodaju kao dio nasljednog planiranja, što ukazuje na strateški način razmišljanja.

Dodatno, 31 % preferira prijelaz u razdoblju od 1 do 4 godine, što odražava spremnost na promjene i buduće prilike.

Umjetna inteligencija

Iako 41 % hrvatskih tvrtki navodi da nije ulagalo u umjetnu inteligenciju u protekle tri godine, 79 % očekuje značajna poboljšanja u operativnoj učinkovitosti. Taj optimizam odražava proaktivan pristup iskorištavanju umjetne inteligencije za rast i inovacije.

Značajnih 52 % hrvatskih tvrtki koristi umjetnu inteligenciju za optimizaciju marketinga, a 69 % u analitici podataka, što ukazuje na snažan fokus na poboljšanje angažmana korisnika i strateško odlučivanje putem naprednih tehnologija, unatoč zabrinutostima vezanim uz troškove implementacije.

Poduzetnički ekosustav

Samo 12 % hrvatskih poduzetnika smatra da su trenutačni poslovni uvjeti povoljni, dok 61 % kao glavnu prepreku navodi nedostatak kvalificirane radne snage.

Osim toga, 82 % vidi birokraciju i složenost regulative kao značajne prepreke, što ističe hitnu potrebu za regulatornom reformom i unapređenjem obrazovnih inicijativa kako bi se podržao rast poduzetništva.

Obiteljske tvrtke

Hrvatske obiteljske tvrtke pokazuju uravnotežen pristup planiranju sukcesije, pri čemu 36 % ima formalne planove, a dodatnih 36 % o nasljeđivanju razgovara neformalno. Osim toga, 76 % daje prednost zadržavanju dobiti za reinvestiranje, što odražava predanost dugoročnoj održivosti i proaktivnim prijenosima vodstva unutar obiteljskog poslovanja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
10. srpanj 2025 15:22