Multiverse

Hoće li se u post-covid eri smanjiti privlačnost formalnog obrazovanja?

Kompanija sina bivšeg britanskog premijera Blaira pokušava stvoriti alternativu sveučilištima
 Valentino Belloni/AFP

Jedna od najvećih ambicija bivšeg britanskog premijera Tonyja Blaira bila je da polovica mladih ljudi upiše fakultet, a za postizanje tog cilja Velikoj Britaniji trebalo je 20 godina. Danas njegov najstariji sin, 37-godišnji Euan, vlasnik startup kompanije za edukaciju Multiverse, pokušava upravo suprotno: odgovoriti mlade ljude od studiranja i ponuditi im alternativu, uvjeriti ih da je za njih korisnije pohađati kraći, najčešće jednogodišnji obrazovni program, tako da ih povezuje s vodećim poslodavcima.

On smatra da je model tradicionalnog četverogodišnjeg studiranja zastario i neprimjeren potrebama današnje ekonomije, da ljudima ne daje potrebne vještine ni jednaku šansu za sve.

"Gradimo snažnu alternativu sveučilišnom sustavu i korporativnom modelu obuke, koji rijetko donosi dugoročni učinak i istinske rezultate.

Skupili milijune

Mi povezujemo potencijalne radnike izravno s kompanijama u kojima imaju jednogodišnju obuku na radnome mjestu", izjavio je za Guardian prije nekoliko tjedana, nakon što je njegova tvrtka uspješno završila prikupljanje kapitala za širenje poslovanja.

Posljednju rundu financiranja Multiversea u siječnju ove godine, kojom su prikupljena 44 milijuna dolara, predvodila je američka tvrtka rizičnog kapitala General Catalyst, a među ulagačima su Google Ventures i John W. Thompson, predsjednik Microsofta. Tvrtka osnovana 2016. godine, koja se najprije zvala White Hat, prikupljala je kapital na tržištu kapitala i prethodnih godina, ukupno 20 milijuna dolara.

Interes ulagača za nove, pragmatičnije modele obrazovanja ne iznenađuje s obzirom na to da je ovaj edukacijski startup, unatoč pandemiji, prošle godine utrostručio broj polaznika na više od dvije tisuće, a u Europi ima oko 300 klijenata, među kojima su Facebook, Microsoft, Morgan Stanley, KPMG…

Širenje poslovanja

Novoprikupljeni novac, rekli su iz tvrtke, korist će za širenje poslovanja u Velikoj Britaniji, zaposlit će još 200 ljudi, a ovog mjeseca pokrenut će i poslovanje u SAD-u.

Mladi Blair smatra da postoji mnogo načina ostvarivanja uspješne karijere te da šansu treba pružiti svima, tako da se više obučavaju oni koji dolaze iz manje privilegiranih društvenih skupina.

K tome, potrebe na tržištu su velike jer je pandemija samo uvećala i naglasila potrebu kompanija za talentiranim ljudima koji imaju digitalne vještine.

Hoće li doista nove, kraće forme obrazovanja u poslijepandemijskoj eri, promijenjene potrebama digitalnog doba, zasjeniti vrijednosti višegodišnjeg fakultetskog obrazovanja?

Mislav Balković, dekan visokog učilišta Algebra, smatra da Multiverse predstavlja zanimljiv iskorak na granici obrazovanja, stručnih praksi i selekcije zaposlenika za kompanije.

Napominje, međutim, da ga treba promatrati u kontekstu vremena u kojem dobiva veće investicije i ostvaruje značajnije rezultate.

Dok kriza zbog covida u svijetu itekako traje i znatan dio zaposlenih još radi od kuće, ovakav oblik privlačenja talenata za kompanije pojačava njegovu atraktivnost na strani poslodavaca.

S druge strane, atraktivni poslodavci koji omogućavaju online praksu i mentoriranje zanimljivi su sve većem broju kandidata.

- Ipak, ne vjerujem da se radi o pristupu koji će postati mainstream i koji ima potencijala u većoj mjeri zamijeniti sveučilišta ili organizirano obrazovanje.

Naime, trend manjih i kraćih obrazovanja tijekom karijere, koja postaje sve dulja kako se životni vijek produljuje, nezaustavljiv je trend. Danas na tom tragu već i donositelji politika u EU i u razvijenom dijelu svijeta motiviraju sveučilišta i obrazovne ustanove da uvode tzv. micro credentials - kaže Balković.

S razvojem i usložnjavanjem tehnologije i eksponencijalnim rastom znanja koje civilizacija stvara, on smatra da vrijeme koje ćemo u životu provesti u obrazovanju neće biti kraće, nego će se produljiti, da će veliki "blokovi" obrazovanja, kakvo je ono srednjoškolsko i sveučilišno, ostati kao cjeline.

Suradnja s partnerima

- Kratke neformalne forme, kakve predlaže Multiverse, za većinu zaposlenih neće promijeniti ništa jer nemaju potencijala stvoriti korpuse znanja kakvi su potrebni u mnogim strukama. Ipak, one će biti odličan i nezaobilazan dodatak za dopunu znanja i karijerne promjene - kaže Balković.

Kada je riječ o planovima visokog učilišta na čijem je čelu, ističe da intenzivno razvijaju takve pristupe u suradnji s proaktivnim stranim partnerima iz Francuske, Velike Britanije i SAD-a.

Na tom tragu, kaže, već su značajno unaprijedili pristupe u svim studijima koje izvode, a uskoro planiraju pokrenuti i više programa obrazovanja odraslih koji će se jako oslanjati na projekte koje polaznici realiziraju i time rješavaju realne probleme iz gospodarstva.

Na što će promjene biti usmjerene, tek će se vidjeti, ali je očito da će se forme obrazovanja i priprema za poslovnu karijeru umnožavati na tržištu.

Sid Mohasseb, stručnjak za strateške inovacije u KPMG-ju i profesor na Sveučilištu Južna Kalifornija, smatra da je pandemija stvorila jednu drugačiju, covid-generaciju, koja je obilježena posebnim iskustvom i ponašanjem.

U kombinaciji s novim tehnologijama i digitalnim načinom življenja, smatra da su današnji mladi ljudi pragmatičniji i inovativniji, što nameće i drugačiji odnos prema obrazovanju, više usmjeren na praktično i aktivno učenje.

Očekuje se sve više hibridnih modela izvođenja nastave

U sljedećem desetljeću očekuje se daljnja liberalizaciju obrazovanja i velik rast interesa za kratke forme, projektnim pristupom u obrazovanju, pa i stručnom praksom i programima kakve provode poslodavci kakav je, primjerice, Ericsson, koji već godinama provodi ljetnu školu, što je vrlo sličan pristup ovome koji predlaže Multiverse, ali u klasičnoj izvedbi.

Mislav Balković iz Algebre očekuje da će sve popularniji online programi dobiti još više na atraktivnosti, ali oni neće u većoj mjeri zamijeniti laboratorije i učionice obrazovnih ustanova jer se velik dio učenja događa u kontaktu uživo i razmjenom iskustava, a mnoga se znanja naprosto ne mogu kvalitetno savladati online.

- Usprkos sve većem korištenju suradnih platformi poput Teamsa i Zooma, one neće ni poslije covida zamijeniti kontakt uživo jer nije tu pitanje što sve tehnologija može, nego što korisnik stvarno želi. Svi ovi trendovi ubrzat će i razvoj postojećih sveučilišta i obrazovnih ustanova, odnosno barem onih koje strateški promišljaju o dobrobiti svojih studenta. Kod njih ćemo nakon covida vidjeti sve više hibridnih modela izvođenja nastave, koji kombiniraju klasičnu i online nastavu, projektnog pristupa i jače suradnje s poslodavcima - objašnjava dekan Algebre. Za očekivati je, ipak, da će sve te promjene u industriji obrazovanja otvoriti i niz poslovnih prilika za inovativne mlade kompanije i tehnološka rješenja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. travanj 2024 16:34