Jedna od najvećih ambicija bivšeg britanskog premijera Tonyja Blaira bila je da polovica mladih ljudi upiše fakultet, a za postizanje tog cilja Velikoj Britaniji trebalo je 20 godina. Danas njegov najstariji sin, 37-godišnji Euan, vlasnik startup kompanije za edukaciju Multiverse, pokušava upravo suprotno: odgovoriti mlade ljude od studiranja i ponuditi im alternativu, uvjeriti ih da je za njih korisnije pohađati kraći, najčešće jednogodišnji obrazovni program, tako da ih povezuje s vodećim poslodavcima.
On smatra da je model tradicionalnog četverogodišnjeg studiranja zastario i neprimjeren potrebama današnje ekonomije, da ljudima ne daje potrebne vještine ni jednaku šansu za sve.
"Gradimo snažnu alternativu sveučilišnom sustavu i korporativnom modelu obuke, koji rijetko donosi dugoročni učinak i istinske rezultate.
Skupili milijune
Mi povezujemo potencijalne radnike izravno s kompanijama u kojima imaju jednogodišnju obuku na radnome mjestu", izjavio je za Guardian prije nekoliko tjedana, nakon što je njegova tvrtka uspješno završila prikupljanje kapitala za širenje poslovanja.
Posljednju rundu financiranja Multiversea u siječnju ove godine, kojom su prikupljena 44 milijuna dolara, predvodila je američka tvrtka rizičnog kapitala General Catalyst, a među ulagačima su Google Ventures i John W. Thompson, predsjednik Microsofta. Tvrtka osnovana 2016. godine, koja se najprije zvala White Hat, prikupljala je kapital na tržištu kapitala i prethodnih godina, ukupno 20 milijuna dolara.
Interes ulagača za nove, pragmatičnije modele obrazovanja ne iznenađuje s obzirom na to da je ovaj edukacijski startup, unatoč pandemiji, prošle godine utrostručio broj polaznika na više od dvije tisuće, a u Europi ima oko 300 klijenata, među kojima su Facebook, Microsoft, Morgan Stanley, KPMG…
Širenje poslovanja
Novoprikupljeni novac, rekli su iz tvrtke, korist će za širenje poslovanja u Velikoj Britaniji, zaposlit će još 200 ljudi, a ovog mjeseca pokrenut će i poslovanje u SAD-u.
Mladi Blair smatra da postoji mnogo načina ostvarivanja uspješne karijere te da šansu treba pružiti svima, tako da se više obučavaju oni koji dolaze iz manje privilegiranih društvenih skupina.
K tome, potrebe na tržištu su velike jer je pandemija samo uvećala i naglasila potrebu kompanija za talentiranim ljudima koji imaju digitalne vještine.
Hoće li doista nove, kraće forme obrazovanja u poslijepandemijskoj eri, promijenjene potrebama digitalnog doba, zasjeniti vrijednosti višegodišnjeg fakultetskog obrazovanja?
Mislav Balković, dekan visokog učilišta Algebra, smatra da Multiverse predstavlja zanimljiv iskorak na granici obrazovanja, stručnih praksi i selekcije zaposlenika za kompanije.
Napominje, međutim, da ga treba promatrati u kontekstu vremena u kojem dobiva veće investicije i ostvaruje značajnije rezultate.
Dok kriza zbog covida u svijetu itekako traje i znatan dio zaposlenih još radi od kuće, ovakav oblik privlačenja talenata za kompanije pojačava njegovu atraktivnost na strani poslodavaca.
S druge strane, atraktivni poslodavci koji omogućavaju online praksu i mentoriranje zanimljivi su sve većem broju kandidata.
- Ipak, ne vjerujem da se radi o pristupu koji će postati mainstream i koji ima potencijala u većoj mjeri zamijeniti sveučilišta ili organizirano obrazovanje.
Naime, trend manjih i kraćih obrazovanja tijekom karijere, koja postaje sve dulja kako se životni vijek produljuje, nezaustavljiv je trend. Danas na tom tragu već i donositelji politika u EU i u razvijenom dijelu svijeta motiviraju sveučilišta i obrazovne ustanove da uvode tzv. micro credentials - kaže Balković.
S razvojem i usložnjavanjem tehnologije i eksponencijalnim rastom znanja koje civilizacija stvara, on smatra da vrijeme koje ćemo u životu provesti u obrazovanju neće biti kraće, nego će se produljiti, da će veliki "blokovi" obrazovanja, kakvo je ono srednjoškolsko i sveučilišno, ostati kao cjeline.
Suradnja s partnerima
- Kratke neformalne forme, kakve predlaže Multiverse, za većinu zaposlenih neće promijeniti ništa jer nemaju potencijala stvoriti korpuse znanja kakvi su potrebni u mnogim strukama. Ipak, one će biti odličan i nezaobilazan dodatak za dopunu znanja i karijerne promjene - kaže Balković.
Kada je riječ o planovima visokog učilišta na čijem je čelu, ističe da intenzivno razvijaju takve pristupe u suradnji s proaktivnim stranim partnerima iz Francuske, Velike Britanije i SAD-a.
Na tom tragu, kaže, već su značajno unaprijedili pristupe u svim studijima koje izvode, a uskoro planiraju pokrenuti i više programa obrazovanja odraslih koji će se jako oslanjati na projekte koje polaznici realiziraju i time rješavaju realne probleme iz gospodarstva.
Na što će promjene biti usmjerene, tek će se vidjeti, ali je očito da će se forme obrazovanja i priprema za poslovnu karijeru umnožavati na tržištu.
Sid Mohasseb, stručnjak za strateške inovacije u KPMG-ju i profesor na Sveučilištu Južna Kalifornija, smatra da je pandemija stvorila jednu drugačiju, covid-generaciju, koja je obilježena posebnim iskustvom i ponašanjem.
U kombinaciji s novim tehnologijama i digitalnim načinom življenja, smatra da su današnji mladi ljudi pragmatičniji i inovativniji, što nameće i drugačiji odnos prema obrazovanju, više usmjeren na praktično i aktivno učenje.