Svježe snage

Građani začuđeni novim ljudima koji obavljaju posao kontrole karata u javnom prijevozu

Morali smo ih uzeti, velika većina pravih kontrolora bila je na bolovanju, objašnjavaju iz gradske uprave
Zaštitar kao kontrolor karata
 Božo Radić / HANZA MEDIA

- Svakomu je malo čudno pa i meni. Što će zaštitar u autobusu? – pita se Marin Margaretić koji često koristi usluge javnog gradskog prijevoza. On je kao i brojni Dubrovčani ostao iznenađen kada mu je u Libertasovom busu 'security' zatražio na provjeru autobusnu kartu. Da je u banci ili noćnom klubu bilo bi mu razumljivo, ovako?!

- Proteklih mjesec dana ih stalno viđam. Provjeravaju karte. Čudno mi je a i domaćima, pogledavaju se i komentiraju. Iz Vinkovaca sam. Tamo jedva ima buseva, a kamoli zaštitara u njima – kroz osmijeh će Marina Ivoković. Iako ih još nije susrela, Sunčani Vukasović sve je poprilično čudno, 'kao da vidiš dva policajca u busu'.

- Odmah bi pomislila da se nešto dogodilo. Malo je bezveze da zaštitar obavlja posao kontrolora. Zna se tko što radi. Ovo je trošenje novca. Mi dajemo, oni troše. A može im bit' – negoduje gospođa Sunčana.

Marin Margaretić tvrdi da ima svoje objašnjenje: - Kažu mi da ljudi traže povišicu plaće, a ovi im ne daju. Ali imaju novce za zaštitare. Ljudi odlaze. Imam dojam da će tu ostat jedino onaj koji nema gdje dalje. A treba samo platit' rad i sve će bit' OK, piše Dubrovački vjesnik.

Od devet, dva

Razmišljanja putnika su različita. Svatko ima svoje viđenje zaštitara u funkciji kontrolora. Zašto je do ovoga uopće došlo?

- Dodatni kontrolori kroz suradnju sa Securitas Hrvatska d.o.o. uvedeni su isključivo zato što su u ožujku od kontrolora zaposlenih u Libertasu u prosjeku samo dvojica bila raspoloživa za rad, ostali su na bolovanju zbog čega se jednostavno nije moglo sastaviti smjene. Razlog uvođenja dodatnih kontrolora su isključivo bolovanja zaposlenih kontrolora – pojašnjavaju iz gradske uprave. Na pitanje do kada će biti angažirani vanjski kontrolori (čitaj zaštitari), kažu da sve ovisi o 'raspoloživosti za rad Libertasovih internih kontrolora, što će se ocijeniti polovicom svibnja'. U Libertasu je inače zaposleno devet kontrolora, a tek dvoje ih je, kažu u gradu, bilo raspoloživo za rad u ožujku.

- Samo troje od devet kontrolora u ožujku nije aktiviralo bolovanje. Istodobno s angažmanom vanjskih kontrolora broj raspoloživih internih kontrolora se popeo na pet zbog prestanka bolovanja. Kontrolori nadzore rade u pravilu u paru, šest dana u tjednu po sedam sati dnevno pa su po tom principu angažirani i vanjski kontrolori. Aktiviran je praktički jedan zaseban par kontrolora sastavljen od djelatnika iz 'Securitas Hrvatska' – tvrde iz Ureda gradonačelnika.

Iako još nije poznato do kada će zaštitari biti angažirani, zanimalo nas je koliko ova usluga stoji građane?

- Prilikom ugovaranja postojećeg privremenog dvomjesečnog angažmana promijenjeno je pravilo iz čl. 15. Zakona o javnoj nabavi s obzirom da vrijednost te usluge za cijelo to razdoblje neće prijeći 50 tisuća kuna.

Vrijedi do 2036.

Osim zaštitara u autobusima gradskog prijevoznika novost su i uređaji s mobilnom android aplikacijom za čitanje i kontrolu pokaznih pretplatnih karata koja je uvedena 'zbog dotrajalosti i neadekvatnosti sadašnjih uređaja za kontrolu'. Kontrole voznih karata zbog inovacije postale su značajno efikasnije, kažu u gradskoj upravi, a probno razdoblje rada s aplikacijom traje do kraja svibnja.

- Aplikacija evidentira tri vrste grešaka: karte kojima je istekao datum važenja, blokirane karte i one koje se koriste u općini u kojoj ne vrijede. Razvijena je i platforma za izradu mjesečnih izvještaja po svakom kontroloru gdje se može provjeriti koju je kartu kontrolirao te je li navedena karta bila ispravna ili neispravna, jesu li neispravne karte bile oduzete itd.

Švercanja bez karte, s korištenom kartom, s tuđim pokazom, isteklim pokazom, ulaskom na srednja ili zadnja vrata... bilo je i bit će. Pogotovo u vrijeme gužvi. Koliko će nova aplikacija pridonijeti smanjenju spomenutog, teško je prognozirati. Pogotovo kada ta aplikacija, iako nova, zašteka. A događa se, pričaju nam neki djelatnici Libertasa. Pa android izbaci nemogući podatak kako pokazna karta koja se provjerava vrijedi do 2036. ili neke još dalje godine. Ipak, najsigurniji je ljudski rad pa je kod provjere karata sve na kontrolorima. Pa bili oni i zaštitari! A kako su novi Libertasovi kontrolori s novim uređajima prihvaćeni od putnika iz Grada tvrde, nije bilo većih pritužbi. Zaprimljene su tek dvije reklamacije da se kontrolori nisu predstavili, na što su, ističu, dodatno upozoreni.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 03:20