OGROMNA KAZNA

Europska komisija kaznila Apple s 500 milijuna eura, a Metu s 200 milijuna eura

Utvrdili su da su Apple i Meta prekršili Akt o digitalnim tržištima

Ilustracija

 Nicolas Tucat/Afp

Europska komisija u srijedu je utvrdila da je Apple prekršio svoju obvezu sprečavanja upravljanja na temelju Akta o digitalnim tržištima i da je Meta prekršila obvezu iz Akta o digitalnim tržištima da potrošačima omogući izbor usluge u kojoj se upotrebljava manje njihovih osobnih podataka. Stoga je Komisija kaznila Apple s 500 milijuna eura i Meta s 200 milijuna eura.

Te dvije odluke donesene su nakon opsežnog dijaloga s predmetnim poduzećima, što im je omogućilo da detaljno iznesu svoja stajališta i argumente, priopćila je Komisija.

Odluka o neusklađenosti Appleovih uvjeta upravljanja

U skladu s Aktom o digitalnim tržištima programeri aplikacija koji distribuiraju svoje aplikacije putem Appleove trgovine App Store trebali bi moći besplatno obavijestiti korisnike o alternativnim ponudama izvan trgovine App Store, usmjeriti ih na te ponude i omogućiti im kupnju.

Komisija je utvrdila da Apple ne ispunjava tu obvezu. Zbog brojnih ograničenja koja je nametnuo Apple, programeri aplikacija ne mogu u potpunosti iskoristiti prednosti alternativnih distribucijskih kanala izvan trgovine App Store. Slično tome, potrošači ne mogu u potpunosti iskoristiti alternativne i jeftinije ponude jer Apple onemogućuje razvojnim programerima aplikacija da izravno informiraju potrošače o takvim ponudama. Društvo nije dokazalo da su ta ograničenja objektivno nužna i razmjerna.

U okviru današnje odluke Komisija je naložila Appleu da ukloni tehnička i komercijalna ograničenja upravljanja i da se suzdrži od daljnjeg postupanja koje nije u skladu s pravilima, što uključuje postupanje s jednakovrijednim ciljem ili učinkom.

U novčanoj kazni izrečenoj Appleu uzimaju se u obzir težina i trajanje neusklađenosti.

Komisija je danas zaključila i istragu o Appleovim obvezama odabira korisnika zahvaljujući ranom i proaktivnom angažmanu Applea u pogledu rješenja za usklađenost. Više informacija o tim odlukama možete pronaći ovdje.

Odluka o neusklađenosti s modelom „suglasnost ili plaćanje” društva Meta

U skladu s Aktom o digitalnim tržištima nadzornici pristupa moraju zatražiti privolu korisnika za kombiniranje njihovih osobnih podataka među uslugama. Korisnici koji ne daju privolu moraju imati pristup manje personaliziranoj, ali jednakovrijednoj alternativi.

Meta je u studenome 2023. uvela binarni model oglašavanja „Pristanak ili plaćanje”. Prema tom modelu korisnici Facebooka i Instagrama u EU-u mogli su birati između davanja privole za kombinaciju osobnih podataka za personalizirano oglašavanje ili plaćanja mjesečne pretplate za uslugu bez oglasa.

Komisija je utvrdila da taj model nije u skladu s Aktom o digitalnim tržištima jer korisnicima nije omogućio potreban poseban izbor za uslugu koja upotrebljava manje njihovih osobnih podataka, ali je inače istovjetna usluzi „personaliziranih oglasa”. Model društva Meta također nije omogućavao korisnicima da ostvare svoje pravo na slobodan pristanak na kombinaciju svojih osobnih podataka.

U studenome 2024., nakon brojnih razmjena s Komisijom, Meta je uvela još jednu verziju modela besplatnih prilagođenih oglasa, nudeći novu opciju u kojoj se navodno upotrebljava manje osobnih podataka za prikazivanje oglasa. Komisija trenutačno procjenjuje tu novu opciju i nastavlja dijalog s društvom Meta te od njega traži da dostavi dokaze o učinku tog novog modela oglasa u praksi.

Ne dovodeći u pitanje tu procjenu koja je u tijeku, današnja odluka kojom se utvrđuje neusklađenost odnosi se na razdoblje tijekom kojeg je krajnjim korisnicima u EU-u ponuđena samo binarna opcija „privola ili plaćanje” od ožujka 2024., kada su obveze iz Akta o digitalnim tržištima postale pravno obvezujuće, do studenoga 2024., kada je uveden novi model oglasa društva Meta.

U novčanoj kazni izrečenoj društvu Meta uzimaju se u obzir i težina i trajanje neusklađenosti te se napominje da su današnje odluke donesene protiv društava Apple i Meta prve odluke o neusklađenosti donesene na temelju Akta o digitalnim tržištima.

Komisija je danas utvrdila i da Metaova usluga internetskog posredovanja Facebook Marketplace više ne bi trebala biti imenovana na temelju Akta o digitalnim tržištima. Odluka je uslijedila nakon što je društvo Meta 5. ožujka 2024. podnijelo zahtjev za ponovno razmatranje uvrštenja društva Marketplace na popis. Nakon pažljive procjene argumenata društva Meta i kao rezultat njegovih dodatnih provedbenih mjera i kontinuiranog praćenja kako bi se suzbila upotreba Marketplacea od poslovnog subjekta do potrošača, Komisija je utvrdila da je Marketplace 2024. imao manje od 10 000 poslovnih korisnika. Meta stoga više ne doseže relevantni prag na temelju kojeg se može pretpostaviti da je Marketplace važna točka pristupa putem koje poslovni korisnici dolaze do krajnjih korisnika.

Sljedeći koraci

Apple i Meta dužni su postupiti u skladu s odlukama Komisije u roku od 60 dana jer u protivnom riskiraju periodične novčane kazne.

Komisija nastavlja suradnju s društvima Apple i Meta kako bi osigurala usklađenost s odlukama Komisije i Aktom o digitalnim tržištima općenito.

Kontekst

Komisija je 25. ožujka 2024. pokrenula istrage neusklađenosti Appleovih pravila o upravljanju u trgovini App Store i Metaova „modela plaćanja ili suglasnosti”. Komisija je 24. lipnja 2024. odnosno 1. srpnja 2024. obavijestila Apple i Meta o svojem preliminarnom stajalištu da ta društva krše Akt o digitalnim tržištima.

Apple i Meta mogli su ostvariti svoja prava na obranu detaljnim ispitivanjem svih dokumenata u istražnim spisima Komisije i sveobuhvatnim pisanim odgovorima na preliminarne nalaze Komisije. Komisija može poduzećima koja ne poštuju propise izreći novčanu kaznu u iznosu do 10 % njihova godišnjeg prometa na svjetskoj razini.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
23. travanj 2025 12:34