KASNO SE SJETILI?

Europa je odjednom u panici zbog Kineza: ‘Sve drže, od Antwerpa do Pireja, ugrožen nam je cijeli kontinent!‘

Iako u dokumentima nije izrijekom imenovana nijedna država, podtekst je bio jasan; u Europi raste zabrinutost zbog kineskog, državno koordiniranog ekonomskog utjecaja.

Američki ratni brod USS New York (LPD-21), amfibijski transportni desantni brod klase San Antonio, u poljskoj luci Gdynia, gdje Kinezi imaju udio u vlasništvu

 Wojciech Stróżyk/alamy/profimedia/Wojciech Stróżyk/alamy/profimedia

Kineske tvrtke, ponajprije COSCO, China Merchants i Hutchison sa sjedištem u Hong Kongu, trenutačno imaju vlasničke udjele u više od 30 terminala u lukama diljem Europske unije. Dok su se ta ulaganja nekoć promatrala isključivo kroz komercijalnu prizmu, danas se, u svjetlu promjenjive globalne dinamike i rastućih geopolitičkih napetosti, sve češće interpretiraju kao strateške ranjivosti.

Takva situacija potaknula je i europskog povjerenika za promet Apostolosa Tzitzikostasa da prošloga tjedna pozove na sveobuhvatnu reviziju stranog vlasništva nad europskim morskim lukama. Od čelnika država članica zatražio je tako da razmotre uvođenje novih propisa radi jačeg nadzora nad strateškom infrastrukturom Unije. Njegove su izjave uslijedile nakon objave nove bijele knjige Europske unije, koja predlaže stroža ograničenja stranog vlasništva nad prometnom infrastrukturom ključnom za sigurnost. Bila je to jedna od najjasnijih poruka iz Bruxellesa dosad da se ono što se nekoć smatralo benignim ulaganjem sada sve više percipira kao sigurnosni rizik.

Iako u dokumentima nije izrijekom imenovana nijedna država, podtekst je bio jasan; u Europi raste zabrinutost zbog kineskog, državno koordiniranog ekonomskog utjecaja.

Strateško prodiranje u ključne europske luke

Kineska ulaganja u europske luke protežu se od belgijskog Antwerp-Brugesa do grčke luke Pirej, uključujući i značajne udjele u Roterdamu, Valenciji i Gdyniji. Prema mišljenju belgijskog stručnjaka za obranu Simona Van Hoeymissena, ne radi se o izoliranim slučajevima kapitalnih ulaganja, nego o promišljenoj strategiji Pekinga kojom želi dugoročno osigurati pomorski pristup i utjecaj.

- Ovdje se ne radi o akterima koji djeluju po tržišnim načelima. COSCO, primjerice, slijedi direktive Komunističke partije Kine- upozorila je portugalska zastupnica u Europskom parlamentu Ana Miguel Pedro iz Europske pučke stranke. Njezino upozorenje, koje sve češće dijele i drugi europski dužnosnici, glasi da duboka kineska uključenost u upravljanje pomorskim lukama predstavlja prijetnju i za gospodarstvo i za sigurnost.

Pedro, članica međuparlamentarne skupine za mora, rijeke, otoke i obalna područja, istaknula je i kako strani, državno vođeni akteri poput kineske vlade djeluju s visokom razinom koordinacije i jasno definiranim ciljevima, dok je odgovor europskih zemalja često fragmentiran i nedovoljno usklađen.

Poljska luka kao primjer

Jedan od primjera strateške zapletenosti s kojom se Europska unija trenutačno suočava odvija se u Poljskoj, točnije u kontejnerskoj luci Gdynia, gdje kineski Hutchison već više od 20 godina ima značajan udio.

Pod pritiskom američkog predsjednika Donalda Trumpa, koji je tražio povlačenje kineskih tvrtki iz Panamskog kanala, Hutchison je započeo pregovore o prodaji svog globalnog portfelja luka – vrijednog 23 milijarde dolara – konzorciju koji predvodi BlackRock, a uključuje i Mediterranean Shipping Company. Međutim, posao je zaustavljen u ožujku nakon političke intervencije iz Pekinga.

Ono što luku Gdynia čini posebno osjetljivom nije samo njezin prometni značaj, nego i neposredna blizina vojne baze, brodogradilišta i sjedišta elitnih pomorskih specijalnih snaga Poljske, što znači da operator terminala ima uvid u europsku i NATO vojnu logistiku i obrambene aktivnosti.

Europski parlament protiv kineskog širenja

- Ruska invazija na Ukrajinu i neformalna kineska potpora Rusiji dodatno su pojačale zabrinutost za sigurnost europskih luka- stoji u nedavnom izvješću Centra za istočne studije iz Varšave.

Pozivi na regulatornu reformu postaju sve glasniji i unutar Europskog parlamenta. Nacrt rezolucije skupine Socijalista i demokrata (S&D), u koji je uvid imao Politico, traži strože provjere stranih ulaganja u sklopu sljedećeg zakonodavnog ciklusa. Ključna poruka glasi: Europa si više ne može dopustiti rascjepkane odgovore dok strani akteri djeluju koordinirano i dugoročno.

Ni Tzitzikostas ni S&D nisu izričito spomenuli Kinu, no poruka je bila nedvosmislena. Simon Van Hoeymissen za Politico ističe da je vjerojatno riječ o neizravnom upozorenju na širenje kineskog utjecaja u ključnim europskim lukama – od Antwerp-Brugesa i Rotterdama do Pireja.

Sve ovo ukazuje na promjenu stava Europske unije: pomorska infrastruktura više nije isključivo pitanje trgovine, već i suverenosti te strateške kontrole.

- Kineska prisutnost u ključnim logističkim čvorištima EU-a nije bezazlena. Ako se ranjivost iskoristi u jednoj europskoj luci, ugrožena je cijela Europska unija - poručila je Ana Pedro.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
16. svibanj 2025 06:02