NIKOLAOS MIGKIANIS

Direktor IKEA Hrvatska za Jutarnji kaže da snižavaju cijene najprodavanijih proizvoda na duže vrijeme. Pogledajte kojih

IKEA Zagreb prva nudi robotizirano pakiranje artikala

Nikolaos Migkianis, direktor tržišta IKEA Hrvatska

 Darko Tomas/CROPIX

Nakon što su ih posljednjih mjeseci kupci kritizirali zbog nestašice proizvoda, a zatim i podizanja cijena, IKEA je od početka listopada snizila cijene više od stotinu najprodavanijih proizvoda. Kako će rast cijena sirovina, energenata i poremećaji u logistici dalje utjecati na cijene, dostupnost proizvoda i poslovanje otkriva Nikolaos Migkianis, direktor tržišta IKEA Hrvatska.

Kako to da ste cijene nakon povećanja tijekom 2022. sada uspjeli sniziti?

- Od početka listopada na tržištima Europe, pa time i u Hrvatskoj, odabrani IKEA proizvodi dostupni su po cijenama nižim i do 20 posto. Riječ je o najprodavanijim proizvodima, kao što su KALLAX sustavi, MALM okviri kreveta, KIVIK sofe ili dječji namještaj MAMMUT. Osim što ćemo ih učiniti još pristupačnijim kupcima, cilj nam je pomoći i dobavljačima – većim opsegom prodaje osigurati stabilniju iskorištenost njihovih proizvodnih pogona te im jamčiti dugoročnije narudžbe kako bi i sami lakše poslovali. Nastojat ćemo što duže održati ovu povoljnu ponudu, ali i proširiti je na dodatne proizvode i tako biti još dostupniji što većem broju ljudi.

To znači da neće biti ponovnog rasta cijena 2023.?

- IKEA je godinama održavala istu razinu cijena, a cijene nekih od naših proizvoda su i snižavane. No, poremećaji su bili toliko veliki da smo bili prisiljeni na globalne korekcije cijena. Nastojali smo da te korekcije budu što manje, držeći se našeg osnovnog postulata – IKEA je tu da bude dostupna što većem broju ljudi. Sasvim je nezahvalno prognozirati daljnji razvoj događaja – pandemija još nije okončana, a rat u Ukrajini i posljedični rast cijena energenata se nastavlja. Globalno, i inflacija odnosi svoj danak u smislu značajnih oscilacija cijena.

Kako ste završili prošlu poslovnu godinu, koja u tvrtki IKEA traje od 1. rujna do 31. kolovoza, u odnosu na pandemijske i pretpandemijske?

- Unatoč svim globalnim poremećajima koji su pogodili naše poslovanje, godinu smo zaključili s prihodima od 112 milijuna eura, što je u skladu s našim ciljevima, a ujedno je za četiri posto više u odnosu na pretpandemijsku 2019., odnosno 10 posto više u odnosu na 2020. Internetska prodaja nam kontinuirano raste pa je tako u odnosu na lanjsku godinu rasla za 13 posto, a ponosimo se i značajnim rastom dijela poslovanja posvećenog hrani, što uključuje naš restoran, bistro i trgovinu švedskom hranom, čiji je prihod od prodaje bio 35 posto veći u odnosu na prošlu poslovnu godinu. Uz to, kupci u Hrvatskoj prepoznaju prednosti održivih rješenja koje nudimo, pa tako proizvodi koji promiču održiviji život kod kuće i napravljeni su od recikliranih materijala čine gotovo trećinu naše ukupne prodaje.

Kako je pandemija utjecala na poslovanje? Imali ste izazov dostupnosti, ali je porastao i interes kupaca za uređenje domova.

- Tijekom pandemije, koja je donijela mnogo nesigurnosti i nepredvidivosti, dom je postao najvažnije i najsigurnije mjesto, što se onda prelilo i na pojačani interes za uređenjem. Dom je postao mjesto za sve naše aktivnosti, hobije, ali i svakodnevne potrebe. Trudili smo se prilagoditi potrebama kupaca i ponuditi im rješenja koja su istovremeno fleksibilna i višenamjenska, a pritom i pristupačna. To nam je iznimno bitno jer smo svjesni kako sve više ljudi živi u ograničenim prostorima. Nastojali smo i inspirirati kupce jednostavnim rješenjima koja će im pomoći da, primjerice, svoju kuhinju i blagovaonicu u čas pretvore u radni prostor: navest ću samo primjer zastora koji služi kao pregrada ili kolica koja obično koristimo u kuhinji za namirnice, a sada i za pohranu pribora za posao.

Globalni poremećaji u distributivnim lancima očito su vam prouzročili probleme i nestašice u asortimanu, posebno početkom godine. Kako to rješavate?

- Poremećaji su bili značajni te su nas potaknuli da preispitamo svaki, pa i najmanji element svog poslovanja. Uz značajna ulaganja u jačanje vlastitih transportnih kapaciteta, sva tržišta u svijetu nužno su se morala okrenuti proizvodima koji su im dostupniji u smislu transporta. Ono što već godinama vidimo kao trend u proizvodnji hrane – jačanje lokalnih zajednica, sada je vidljivo i na svim drugim područjima, pa tako i u segmentu opreme za domove. Nastojimo da osnovni i najpopularniji proizvodi budu uvijek dostupni. Zato smo i prioritizirali dobavne tokove kako bi naši kupci što manje osjetili poremećaje koje je donijela najprije pandemija, a zatim i agresija na Ukrajinu. Za početak nove poslovne godine osigurali smo i dodatne kontejnere proizvoda koji su kod nas, u robnu kuću IKEA Zagreb, stigli izravno od naših dobavljača. Raduje nas što, u tom smislu, primjećujemo značajno bolje trendove nego u prošle dvije godine.

Kakvi su daljnji planovi kad je riječ o investicijama i novim uslugama u Hrvatskoj?

- Dugoročni cilj je nastaviti ulagati u pristupačnost naših proizvoda jer želimo da ih što više kupaca sebi može priuštiti. Trenutno smo u Hrvatskoj prisutni s jednom robnom kućom i šest dostavnih centara. Nastavili smo proširivati i mjesta za preuzimanje, opciju koja je za sada dostupna u Varaždinu, Čakovcu i Slavonskom Brodu, a razmatramo i druge prikladne lokacije. Riječ je o mjestima gdje kupcima kamionom dostavljamo narudžbe kupljene putem usluge Klikni i preuzmi. Uslugu 24/7 Klikni i preuzmi uvest ćemo i u robnoj kući IKEA Zagreb. Proširit ćemo i uslugu prodaje na daljinu pa se i time približiti još većem broju građana. Primjerice, uz to što omogućujemo online planiranje različitih prostorija u domu, nudimo i planiranje kuhinja na terenu, u domovima vlasnika. Za sada je usluga dostupna u 14 županija i Zagrebu. Također, spomenuo bih i paketnu dostavu kojom planiramo obuhvatiti oko 850 lokacija diljem Hrvatske. Radit ćemo i na prenamjeni skladišta u robnoj kući kako bi ono moglo zadovoljiti sve složenije logističke potrebe.

Kakvi su rezultati IKEA studija za planiranje u Splitu koji je otvoren prije godinu dana?

- Split i okolica imaju ogroman turistički potencijal koji smo odmah prepoznali pa uz Studio za planiranje imamo i dostavni centar, koji je najveći po volumenu u organizaciji IKEA Jugoistočna Europa. Trenutno razmatramo načine kojima najprodavanije proizvode možemo učiniti dostupnima za preuzimanje iz dostavnog centra, a razvijamo i B2B uslugu, posebno u segmentu ugostiteljstva i hotelijerstva, a usmjereni smo i na škole i vrtiće. Ponosni smo što smo je 30 posto našeg ukupnog prometa u Hrvatskoj ostvareno upravo u Dalmaciji.

Lani je IKEA nakon 70 godina prestala tiskati katalog. Kakve su reakcije kupaca?

- Reakcije su dvojake. Katalog je imao kultni status - bio je svojevrsni prozor u svijet popularnih trendova u uređenju domova. Prelazak na digitalni katalog odraz je naših politika, ali i želja naših kupaca. Stasale su nove generacije koje vole IKEA-in dizajn, no njihov kanal komunikacije nije tiskani katalog. Zato inspiraciju pružamo na digitalnim kanalima, uključujući internetsku stranicu, aplikaciju i društvene mreže. Drugi važan razlog vidimo i u razvoju ekološke osviještenosti.

image

Nikolaos Migkianis, direktor tržišta IKEA Hrvatska

Darko Tomas/CROPIX

‘Širimo broj mjesta za preuzimanje naručene robe, a zasad je to moguće u Sl. Brodu, Čakovcu i Varaždinu‘

IKEA je 2018. krenula u digitalnu transformaciju, koje inovacije kupci mogu očekivati?

- Nedavno smo uveli aplikaciju Shop and Go pa kupci mogu sami skenirati i platiti proizvode na samoposlužnim blagajnama. Kako raste online prodaja, koja donosi gotovo 30 posto prihoda, prepoznali smo i potrebu za dodatno ulaganje kako bi se povećali kapaciteti prikupljanja i pakiranja narudžbi, a time i dostava. AutoStore, tj.robotizirano prikupljanje i pakiranje zasad tek manjih predmeta, odnosno otprilike polovice artikala u ponudi, odraz je takvog pristupa. Posebno me veseli što je baš robna kuća u Zagrebu izabrana da bude prva od 474 IKEA-ine kuće diljem svijeta u kojoj je implementiran taj sustav.

* Autorica je slobodna novinarka

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. listopad 2022 13:26