Dokapitalizacija

Desetak manjih i tri veće ponude za preuzimanje paketa dionica Jadroplova

Branimir Kovačić, predsjednik Uprave Jadroplova, kaže da su sretni dočekali poboljšanje uvjeta na međunarodnom tržištu prijevoza rasutih tereta
Branimir Kovačević
 Tom Dubravec/Cropix

Desetak manjih za djelomičnu i tri veće ponude za preuzimanje cijelog paketa ponuđenih dionica, kako se, doduše, neslužbeno, ali iz nekoliko pouzdanih izvora bliskih Jadroplovu doznaje, pristigle su za dokapitalizaciju te kompanije. Uz ponude dvaju inozemnih investitora, od kojih je jedan američki investicijski fond i jedna kompanija, interes je iskazala i jedna hrvatska brodarska kompanija. Radi se o dobro vođenoj Tankerskoj plovidbi iz Zadra.

Predsjednik Uprave Jadroplova nije htio otkriti koliko je ponuda ni o kojim se kompanijama radi, ali je potvrdio da ih je pristiglo više.

- Jadroplov je zaprimio više ponuda za dokapitalizaciju, od kojih je nekoliko većih. Od čitavog početka procesa, odnosno realizacije plana restrukturiranja, imamo pozitivan odnos Vlade prema našim naporima da Jadroplov postavimo na stabilne noge.

Dva nova broda

U ovom dugotrajnom procesu bitnu i pozitivnu ulogu odigrali su Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture i Ministarstvo financija s ministrima te brojne odluke koje je donijela Vlada. Bez te podrške, teško bismo realizirali Plan restrukturiranja i ostvarili kontinuitet poslovanja. Cilj je da Jadroplov bude investicijski otvorena tvrtka i da pomladimo flotu. Situacija je takva da flota stari već dulje vrijeme i nužno ju je pomladiti. Novac koji se dobije od dokapitalizacije služit će za aktiviranje ugovora o gradnji dvaju novih bulk carriera. Naručili smo gradnju dvaju brodova plus jednoga u opciji, i to u kineskom brodogradilištu. Ugovore treba odobriti Nadzorni odbor. Naša brodogradilišta, nažalost, ne mogu cjenovno konkurirati kineskim brodogradilištima jer bi ovdje cijena materijala za gradnju broda iznosila koliko gotov brod u Kini - pojašnjava Branimir Kovačić, predsjednik Uprave Jadroplova, koji kaže da su sretni dočekali poboljšanje uvjeta na međunarodnom tržištu prijevoza rasutih tereta.

Kovačić otkriva da će ugovoreni brodovi biti isporučeni početkom 2024. - Tada ćemo zamijeniti dva naša najstarija broda. Jedan je sagrađen 1998., a drugi 2001. Dva nova bit će nosivosti 126.000 tona, a dva stara su nosivosti oko 84.000 tona. Financiranje brodova odradit će se na svjetskom financijskom tržištu. Svemu ovome prethodilo je refinanciranje u lipnju, čime smo značajno smanjili kamatno opterećenje tvrtke. Sva vanjska refinanciranja odradili smo bez Vladinih jamstava, a posljednja čak samo jamstvima brodova - naglašava.

Porast cijena

Kovačić dodaje da je, s obzirom na skok tržišta i cijena vozarina, došlo i do povećanja cijena novogradnji. - Cijene novogradnje u posljednja su tri mjeseca povećane oko 12 posto. Vozarine su u tom razdoblju skočile oko 40 posto. Znači, sve se odvija brzo. Mi samo želimo izbjeći situaciju u kojoj se Jadroplov našao 2008. Tad je imao ogroman novac, ali je krenuo u novogradnje prekasno i ugovorio dva broda za 105 milijuna dolara u Brodosplitu. Još jedan brod sagrađen je 2012., a nakon toga nijedan. Posljednjih 10 godina Jadroplov se cijelo vrijeme borio za opstanak. Mi smo na vrijeme počeli ugovarati gradnju tih dvaju brodova jer da smo sada krenuli, cijena bi za ova dva broda bila od pet do šest milijuna dolara veća, a tko zna koliko bi iznosila do kraja godine. Dakle, krenuli smo usporedo u proces dokapitalizacije i u projekt gradnje dvaju novih brodova. Današnja vrijednost ugovaranja takvih brodova kreće se od 32 milijuna dolara naviše. Indeksi vozarina su iznad 30.000 dolara, što je rekordan iznos u posljednjih deset godina. Bile su pale 2016, godine na 2000 dolara, a mi sada ostvarujemo znatno profitabilnije vozarine - pojašnjava te dodaje da bi tvrtka nakon procesa dokapitalizacije uz malo povoljnije vjetrove mogla izaći sa znatno podmlađenom flotom sposobnom za nastavak tržišne utakmice. Jadroplov u svojoj floti u ovom trenutku ima pet brodova.

Javna ponuda za upis dionica službeno je počela tri radna dana od objave 22. srpnja, a zaključena je 20. kolovoza. Onaj tko se odluči dokapitalizirati Jadroplov, obvezuje se zadržati njegovu osnovnu djelatnost, pomorski prijevoz, zadržati sjedište u Splitu te da broj zaposlenika neće smanjiti više od 25 posto tijekom iduće tri godine. Kako navode iz Jadroplova, odluka o raspisivanju javnog poziva za dokapitalizaciju i upis novih dionica u skladu je s odlukom skupštine održane u studenom 2019., a objavljena je putem Zagrebačke burze je uz prethodnu suglasnost Nadzornog odbora. Odluka Skupštine u skladu je s odobrenjem Europske komisije o prihvaćanju Plana restrukturiranja, čime je Upravi Jadroplova dano odobrenje da uz suglasnost Nadzornog odbora u roku od pet godina poveća temeljni kapital društva. - Javna ponuda odnosi se na dva milijuna dionica društva, nominalne vrijednosti po 10 kuna, koje se uplaćuju u novcu, s time da se, u okviru javne ponude, minimalna pojedinačna cijena za dionicu društva utvrđuje u iznosu od najmanje 25 kuna, a najniža pojedinačna vrijednost ponude za upis iznosi milijun kuna. Prošle godine ovom se dionicom na Zagrebačkoj burzi trgovalo na razinama znatno nižim u usporedbi s nominalnom vrijednošću dionice od 10 kuna - objasnio je Kovačić.

Tankerska plovidba dala ponudu

"Možemo potvrditi da je Tankerska plovidba dala ponudu za upis novih dionica Jadroplova, te da bi, ako se ponuda prihvati, Tankerska plovidba postala većinski vlasnik Jadroplova. Vjerujemo da će Uprava društva Jadroplov i država znati prepoznati vrijednosti i stabilnost koju bi Tankerska donijela Jadroplovu. S obzirom na to da je proces odabira novog strateškog partnera u kojem Uprava Jadroplova ima mogućnost dodatnog pregovaranja s ponuditeljima još u tijeku - nemamo dodatnih komentara", odgovorili su u Tankerskoj plovidbi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. travanj 2024 05:41