Petar Bašić
 Nikola Vilic/Cropix
Intervju

‘Čim završi kriza, Tommy bi mogao izaći na burzu‘

Ukupno maloprodajno tržište je ove godine palo za deset posto, ali naši rezultati su znatno bolji i bilježimo 4,7 posto povećanja lojalnosti naših kupaca
Piše: Jozo VrdoljakObjavljeno: 02. studeni 2020. 16:15

Podjelom društava na Tommy i Tommy 1992, prošle godine napravljen je prvi korak u formiranju krovnog društva, kojem strateške operacije vodi Petar Bašić. Tommy 1992 postao je krovno društvo koje preuzima upravljanje kompletnom imovinom, priprema i razvija investicije svih povezanih društava, daje strateške odrednice i zadaje ciljeve ostalim tvrtkama, koordinira, kontrolira i unapređuje suradnju povezanih društava te određuje i nameće modele i standarde korporativnog ponašanja. Petar Bašić kaže da je podjela dugo planirana i pripremana kao važan iskorak za kvalitetnije i efikasnije upravljanje svih povezanih društava unutar Tommy grupe. Prvi dio procesa integracije zajedničkih službi završen je u trećem kvartalu ove godine, a u sljedećoj godini planiraju završiti procese integracije za ostale službe, time osigurati centralno upravljanje, praćenje rezultata, strateški razvoj te iskoristiti sve potencijale i sinergije na razni svih kompanija unutar grupe.

Govorilo se o Tommyjevu izlasku na burzu. Koliko je to izgledno u ovoj situaciji?

- Dok traje ova kriza, ne namjeravamo izlaziti na burzu, ali smo sve pripremili da to možemo napraviti kad se situacija stabilizira i kad postane izvjesnija. Dakle odgovor je sada ne, ali u budućnosti je to izgledna mogućnost.

Kakve je rezultate ostvario Tommy odnosno vaša grupa?

- Tommy je u 2019. godini ostvario 3,1 milijardu kuna prihoda uz rast od 10 posto u odnosu na prethodnu godinu. Tommy je apsolutni maloprodajni lider u Dalmaciji, što potvrđuju i službeni podaci AZTNA-a, i to prema svim relevantnim pokazateljima, i prema ukupnom ostvarenom prihodu, i prema dobiti, i prema novostvorenoj vrijednosti, i prema broju zaposlenih te visini primanja zaposlenih. Osim Splitsko-dalmatinske i Šibensko-kninske županije, gdje smo već otprije lideri, u 2019. godini to smo postali i u Zadarskoj županiji, gdje prema službenim podacima imamo najveći tržišni udio. Tommy ima 18 kompanija u Hrvatskoj, a prihodi na razini grupe svrstavaju nas među top 10 hrvatskih kompanija. Više od 75 posto prihoda ostvarujemo u Dalmaciji, i zasigurno ćemo održati vodeću poziciju.

Koliko su situacija s pandemijom covida-19 i lošija turistička sezona utjecali na poslovanje?

- Iako ukupno maloprodajno tržište bilježi pad od 10-ak posto, naši su rezultati znatno bolji, a i prema službenim istraživanjima bilježimo da se lojalnost naših kupaca povećala za 4,7 posto. Unatoč nepovoljnim gospodarskim okolnostima i očekivanom lošijem poslovnom rezultatu, ne samo da nismo smanjivali primanja radnicima, nego smo ih i povećali, posebno prodajnom osoblju. Tako su prosječna mjesečna primanja za prodajno osoblje u ovoj godini veća za oko 1000 kuna u odnosu na prošlu godinu i iznose više od 6100 kuna mjesečno.

Ostvarili smo i cilj da novozaposlenom radnicima bez radnog iskustva na radnom mjestu prodavača nudimo startna mjesečna primanja u minimalnom iznosu od 5000 kuna, tako da je kod nas minimalac već od početka godine 5000 kuna. Tijekom izvanrednih okolnosti izazvanih epidemijom isplatili smo prodajnom osoblju dodatne naknade za posebne uvjete rada, zbog rizika kojima su bili izloženi u poslovanju prodavaonica.

Je li kriza usporila i odgodila neke planove i projekte?

- Sve investicije koje su započete ili planirane za 2020. godinu uspješno su realizirane ili se odvijaju planiranom dinamikom, bilo ulaganje u renovaciju postojećih maloprodajnih objekata, gradnja novih, nova tvornica Bobis u iznosu od 20 milijuna eura, ulaganje u pogon Petason. U razdoblju koje je ispred nas, uz dodatan oprez, nastavljamo istom dinamikom.

Gdje je sada Tommy s obzirom na preslagivanje na tržištu maloprodaje, ulazak novih lanaca na tržište...?

- Tommy kontinuirano raste i povećava tržišni udio od samog početka poslovanja unatoč svim procesima koncentracije i internacionalizacije tržišta kroz koje smo prošli. Pozicija Tommyja je iz godine u godinu sve bolja, jer smo uspjeli odgovoriti izazovima tržišta i prilagoditi se zahtjevima potrošača. Konkurenciju, pa i onu koja ulazi na tržište, respektiramo, ali smo uvijek fokusirani na razvoj vlastitog koncepta koji je prilagođen specifičnostima hrvatskog tržišta.

Kojim smjerom se razvijate i na koji način namjeravate rasti?

Razvoj poslovanja i ulaganje u rast je kontinuirani cilj kojem težimo. Naš dominantni model rasta je organski rast i za to postoje definirani planovi, akvizicije su uvijek moguće, ali to ovisi o brojnim faktorima koje sada ne možemo predvidjeti. U svakom slučaju, naš cilj je daljnje osnaživanje tržišne pozicije Tommyja u hrvatskoj maloprodaji.

Osim novih prodajnih mjesta koje planiramo otvarati, razvijamo nekoliko projekata koje ćemo ponuditi potrošačima kao dodatnu uslugu, pa tako i vlastitu aplikaciju Tommy Spiza, mogućnost plaćanja računa, slanje i primanje paketa, formiranje TO GO asortimana na pojedinim lokacijama, uvođenje e punionice za električna vozila... U pripremi je i projekt gradnje logističkog i distributivnog centra u Dugopolju kako bismo postigli veću učinkovitost i u tom segmentu poslovanja. U tijeku je i proces implementacije novog informatičkog sustava, a to će ulaganje također unaprijediti i modernizirati poslovne procese.

Navodite da pozornost dajete domaćim malim proizvođačima. Koliko imate dobavljača iz naše zemlje?

- Surađujemo s brojnim hrvatskim dobavljačima, trenutačno ih je više od 600, što uključuje sve relevantne domaće proizvođače, ali i brojne male proizvođače i OPG-ove, i lokalne i nacionalne. Tako aktivno pridonosimo njihovu razvoju, ali i povećanju stupnja proizvodne samodostatnosti, što je posebno važno u izvanrednim i specifičnim situacijama. Zastupljenost domaćih proizvoda je dominantna u većini kategorija, a u nekim prehrambenim kategorijama i robama čak i apsolutna. U ukupnom asortimanu hrvatski su proizvodi zastupljeni minimalno 70 posto, a u brojim robnim grupama zastupljenost je 100 posto.

To je strateška odrednica i naš trajni interes. To više što smo hrvatski trgovački lanac koji bolje pozicionira proizvode te bolje razumije potrebe hrvatskih proizvođača.

O neradnoj nedjelji

'Ne smije se nikome pogodovati'

Kakvo je stajalište Tommyja o neradnoj nedjelji?

- Otkad je tema neradne nedjelje aktualna u javnosti, mi smo prilično jasni. Zalažemo se za rješenje koje ide u pravcu neradne nedjelje, uz dopušteni rad 12 do 16 nedjelja u godini, kako bismo zadovoljili sezonalni rast potražnje u ljetnom i predblagdanskom razdoblju, ali bez ikakvih iznimaka kojima se dopušta rad i tako pogoduje bilo kojem maloprodajnom formatu, vrsti trgovačke djelatnosti, organizacijskom obliku subjekta, kako ne bismo došli u situaciju da se benzinske stanice i pekarnice pretvaraju u klasične prodavaonice prehrambenih proizvoda. Pri reguliranju rada nedjeljom zalažemo se za jednakopravnost svih subjekata na tržištu.

Linker
16. studeni 2020 20:33