GLOBALNA ANALIZA

Čak 80 posto korporacija prolazi transformaciju

Za mnoge je transformacija konstanta, a 76 posto rukovoditelja vjeruje da će usvajanje naprednih tehnologija povećati vjerojatnost uspjeha

Daniel Lenardić, partner i član Uprave KPMG-a u Hrvatskoj

 Goran Mehkek/Cropix

Transformacija u korporativnom upravljanju i prilagodba novim uvjetima tržišnog natjecanja nužna je za održavanje konkurentnosti i otpornosti poduzeća, u čemu je sve veća uloga digitalizacije i korištenja novih tehnologija i alata. Iako čak 80 posto velikih poduzeća trenutačno provodi dvije ili više istodobnih organizacijskih transformacija i situacija je mnogo bolja nego prije, još nailaze na mnoge prepreke u tom procesu, pokazalo je globalno istraživanje KPMG-a koje će na današnjoj konferenciji Hanfe i Jutarnjeg lista predstaviti Daniel Lenardić, partner u KPMG Hrvatska,dio KPMG Adria clustera koji čine KPMG u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini i Sloveniji.

Globalna pandemija, geopolitički šokovi i gospodarska previranja u posljednjih nekoliko godina natjerali su ljude da preispitaju svoje prioritete, s tim da se i dalje pojavljuju kibernetički rizici, problemi vezani uz privatnost i brojni regulatorni zahtjevi. Svjetska banka očekuje da će globalna trgovina 2024. porasti za upola prosječne stope u desetljeću prije pandemije, a globalne kamatne stope ostat će na najvišoj razini u 40 godina, prilagođene inflaciji.

Spori gospodarski rast može dovesti do sporog korporativnog rasta jer se konkurenti bore za udio na tržištu, a visoke kamatne stope otežavaju ulaganja u tehnologije, talente i druge resurse. Unatoč tim izazovima, mnoge tvrtke ulažu velika sredstva u digitalnu transformaciju jer vide priliku za poticanje tehnološkog napretka ili druga poboljšanja, od pojednostavljenja procesa do inovacije proizvoda i iskorištavanja umjetne inteligencije - kažu u KPMG-u.

Pojednostavljenje i optimiziranje osnovnih poslovnih procesa i radnih procesa, nadogradnja ili modernizacija tehnoloških platformi, razvoj proizvoda ili usluga za rješavanje novih tržišnih prilika, prilagodba ili inoviranje poslovnog modela te racionalizacija podataka za korištenje AI-ja ili GenAI-ja pritom je pet najvećih promjena u procesu transformacije za više od polovice njihovih ispitanika.

Tehnologije su nužne

Poduzeća se bore da održe korak. Istraživanje KPMG-a otkriva da 80 posto velikih poduzeća sada provodi dvije ili više istodobnih organizacijskih transformacija, a otprilike trećina izvješćuje da transformacija više nije epizodna. Za mnoge vodeće tvrtke transformacija je konstanta, a pritom čak 76 posto rukovoditelja vjeruje da će usvajanje naprednih tehnologija poput generativne umjetne inteligencije povećati vjerojatnost uspjeha transformacije.

Iako ovaj tempo promjena može predstavljati izazov čak i za najsposobnije, oko 80 posto viših rukovoditelja sada navodi da su umjereno do potpuno zadovoljni napretkom i rezultatima svojih transformacija.

U KPMG-u ističu da je to nevjerojatan napredak u odnosu na prethodna istraživanja i moglo bi imati važne implikacije na konkurentnost.

Kada je riječ o ulaganjima u tehnologiju za podršku provedbi transformacije, razlika između digitalno zrelih i digitalno nerazvijenih organizacija je značajna. Četrdeset osam posto digitalno zrelih organizacija očekuje da će potrošiti do 25 milijuna dolara za potporu svojih napora transformacije, a 46 posto digitalno nerazvijenih za iste je ciljeve spremno izdvojiti samo milijun dolara.

Ta se ulaganja isplate jer oni koji imaju bolje rezultate prepoznaju da uspjeh sve više ovisi o podacima i da profitabilan rast zahtijeva visokokvalitetne podatke koji su dostupni i moćnim alatima kao što je GenAI. Digitalna pismenost - znanje o tome kako sigurno, kreativno i učinkovito prikupiti i koristiti podatke - sve je važnija.

Ali dok su tehnološka čuda stara koliko i čovječanstvo, ne stvaraju vrijednost sami po sebi. Vodstvo, zdravo prosuđivanje i fleksibilnost prilagodbe i dalje su bitni, zajedno sa samopouzdanjem za djelovanje u nesigurnom svijetu. Tehnologija može poboljšati učinkovitost, pomoći poduzećima u stvaranju novih tokova prihoda, otkriti uvide u konkurenciju i otključati inovacije. Ali vodstvo, a ne tehnologija, definirat će one koji su bolji u godinama koje dolaze, nijedna aplikacija ili platforma ne može pružiti dugoročnu vrijednost bez vizije, inspiracije i motivacije, ističu autori studije.

Otpor zaposlenika

U KPMG-u ističu da tehnologija može otključati kapacitet i vrijednost, ali je multiplikator sile, a ne cilj sam po sebi. Najuspješnija poduzeća koriste nove alate ne samo za pronalaženje uvida, dovršavanje zadataka ili ubrzavanje napretka nego i za omogućavanje cjelokupnoj radnoj snazi ​​da stvara vrijednost.

Ispitani rukovoditelji slažu se oko glavnih prepreka uspjehu transformacije, kao što su nedostatak resursa ili stručnosti, otpor među zaposlenicima i drugim dionicima, zamor od organizacijskih promjena i nedostatak tehnologije ili podataka. Također, mnoga poduzeća ne iskorištavaju punu vrijednost svojih podataka, tehnologije i ljudi. Nedovoljno ulaganje u temelje podataka i tehnologije te digitalnu pismenost može ugroziti buduće dobitke. Usto, rezultati ankete pokazuju da bi većina tvrtki mogla poboljšati koordinaciju i usklađivanje različitih inicijativa u procesu transformacije.


Sadržaj omogućuje KPMG Hrvatska


Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. studeni 2024 14:38