kreditne obveze

Banke nude novu odgodu plaćanja kredita, ali samo po redovnim uvjetima

Ne očekujemo porast zahtjeva za moratorij i naglašavamo da to nije mjera koja osigurava financijski oporavak klijenata, kažu iz HUB-a
 Marijo Basic/ Cropix

S novim epidemiološkim mjerama aktualizirano je i pitanje moratorija na otplatu kredita pa se oporba opet zalaže za njihovo produljenje na godinu dana, a ministri najavljuju nove razgovore s bankama.

No, banke su zasad vrlo suzdržane, uz objašnjenje da samo slijede upute Europskog nadzornog tijela za bankarstvo (EBA i napomenu da će oni koji budu imali teškoća pri otplati kredita moći i dalje ugovoriti odgodu.

U Erste banici tako očekuju da bi otprilike do 20 posto klijenata kojima je istekao moratorij, a riječ je o njih 9200, moglo "dodatno realizirati i neku od standardnih mjera olakšanja kredita", poput počeka tijekom otplate ili produljenja roka otplate kredita. Također, u slučajevima nezaposlenosti ili gubitka posla, računajući od ožujka ove godine, građani će moći ponovno ugovoriti moratorij od šest mjeseci, ali ne više u sklopu moratorija covid-19, putem weba i za sve, nego kao redovnu mjeru i na individualnoj osnovi. U smislu troška za klijente, ističu da ne postoji znatnija razlika između ta dva moratorija. Isto vrijedi i za poduzeća.

Regulatorni okvir

- Kad je riječ o poslovnim subjektima, banka će u sklopu standardnih mjera restrukturiranja, također kroz individualni pristup te posebno uvažavajući nove okolnosti i restriktivnije mjere u pojedinim tržišnim segmentima-granama, nastojati pronaći adekvatno i optimalno rješenje za restrukturiranje postojećih kreditnih obveza, u skladu s postojećim regulatornim okvirom - kažu u Erste banci.

Klijentima koji su ostali bez primanja ili su im primanja značajno smanjena, Zagrebačka banka također nudi mogućnost ugovaranja novog moratorija na rok od šest mjeseci. Također, onima koji nisu ostali bez primanja, a cilj im je prilagoditi mjesečne obveze kako bi mogli nastaviti s otplatom u skladu s mogućnostima, ističu u banci, "također smo omogućili produljenje roka otplate postojećeg kredita, refinanciranje i restrukturiranje". Dodaju kako je tijekom prvog vala pandemije moratorij ugovorilo više tisuća korisnika namjenskih i nenamjenskih kredita, "a većina njih se nakon isteka moratorija izjasnila da može nastaviti s daljnjom otplatom svojih obveza".

U PBZ-u, banci koja je omogućila moratorij do šest mjeseci, a za turistički sektor i usko povezane djelatnosti i na dulji rok do 12 mjeseci, također navode da je dio klijenata prestao koristiti ugovorenu mjeru odgode otplate kredita, dok je kod dijela njih i dalje aktivna.

- Pomno pratimo razvoj događanja vezan za pandemiju covida-19, promjene u kreditnom portfelju i potrebe klijenata te ćemo sukladno tome adekvatno reagirati - kažu u PBZ-u, uz poruku kako se klijenti s mogućim budućim teškoćama u otplati, zbog neredovitosti primanja ili smanjenja, trebaju javiti radi dogovora oko daljnjeg reguliranja financijskih obveza.

Različita rješenja

- Pronalaze se različita rješenja i modeli naplate kod klijenata u teškoćama, počevši od dogovora o otplati, financijskoj konsolidaciji, reprogramu obveza i sl. Naglašavamo da je kod poduzimanja mjera naplate, kako prije pokretanja postupka tako i tijekom cijelog postupka, banka otvorena za postizanje dogovora oko otplate duga - kažu PBZ-u. Nakon isteka moratorija s urednom otplatom nastavio je i veći broj klijenata OTP banke.

- Poslovnim klijentima koji su dosad zatražili dodatno produljenje ono je ili odobreno ili je još u procesu odobravanja, a pri obradi svakog zahtjeva banka primjenjuje individualizirani pristup. Napominjemo kako su djelatnostima iz područja turizma i povezanih djelatnosti inicijalno i odobreni moratoriji na 12 mjeseci - kažu u OTP-u.

Za građane su u rujnu određeni kriteriji prema kojima je omogućeno produljenje moratorija klijentima koji su ostali bez posla i koji nemaju redovnih primanja dok su klijentima koji su zaposleni, ali imaju umanjena primanja u odnosu na vrijeme ugovaranja kredita, "omogućene različite opcije restrukturiranja kreditnih obveza".

Odluka s europske razine bit će prenesena i na hrvatske klijente

Razgovori o novom valu moratorija, rekli su u Hrvatskoj udruzi banaka, trenutačno se vode na europskoj razini, a odluka koja se na kraju postigne provodit će se i u Hrvatskoj.

Pritom HUB ističe da su hrvatske banke omogućile dovoljnu likvidnost poduzećima i građanima, kako kroz nove kreditne plasmane tako i moratorije na preuzete obveze u optimalnim rokovima.

- Shodno tome, ne očekujemo porast zahtjeva za moratorij i naglašavamo da moratorij nije mjera koja dugoročno osigurava potpuni financijski oporavak klijenata. Potrebno je u zajedničkom dogovoru s klijentima pronaći adekvatan model nastavka otplate kreditnih obveza prilagođen postojećoj financijskoj situaciji, što banke u Hrvatskoj i čine - objašnjavaju.

Banke su odobravale moratoriji od tri do 12 mjeseci, a pozivajući se na podatke s kraja rujna, HUB navodi da su poduzećima odobreni moratoriji u iznosu od 31,5 milijardi kuna, što predstavlja 29 posto ukupnog portfelja odobrenih im kredita. Građanima je, pak, odobren iznos od oko 7,2 milijarde kuna ili 5,7 posto ukupne kreditne izloženosti. No, kako su krajem rujna i tijekom listopada mahom istjecali ugovoreni moratoriji, barem u slučaju stanovništva, mnogi su odlučili nastaviti s otplatom jer se pokazalo da plaće i zaposlenost to ipak omogućuju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
03. travanj 2024 13:11