Novi udarac

Svjetski brodari traže izlaz iz kineskih financijskih aranžmana: velike brodove čekaju milijunski troškovi

Nova pravila iz temelja mijenjaju isplativost kineskih leasing ugovora i tjeraju brodare u potragu za alternativama

Luka Jersey u New Yorku

 Charly Triballeau/Afp
Nova pravila iz temelja mijenjaju isplativost kineskih leasing ugovora i tjeraju brodare u potragu za alternativama

Brodarski sektor na rubu je jedne od najvećih financijskih promjena u posljednjem desetljeću. Od sredine listopada, brodari koji koriste kineske modele financiranja mogli bi se suočiti s milijunskim naknadama svaki put kada njihovi brodovi uplove u američke luke, piše Financial Times.

U središtu problema nalazi se popularni kineski aranžman prodaje i povratnog leasinga, kojim su brodarske kompanije proteklih desetak godina financirale kupnju flote. Taj model, u kojem kineske institucije otkupe brod i zatim ga dugoročno iznajmljuju vlasniku, postao je standard nakon što su europske i američke banke povukle kočnicu na kreditiranje u godinama nakon krize 2008. godine. Procjenjuje se da su ti kineski financijski aranžmani do danas dosegnuli vrijednost od oko 100 milijardi dolara, što čini gotovo 17 posto globalnog brodskog financiranja vrijednog 600 milijardi dolara.

Još od koronavirusa ne pamti se išta slično. Gledate luku u Antwerpenu, Trumpova naredba izazvala lančanu reakciju

Prema nacrtu novih pravila, svaki brod koji se povezuje s kineskim leasing aranžmanima mogao bi se smatrati „kineskim vlasništvom“, čak i ako je riječ o kompanijama bez ikakve operativne ili vlasničke povezanosti s Kinom. Za te bi brodove naknada pri uplovljavanju u američke luke iznosila 50 dolara po neto toni, a u roku od dvije godine mogla bi narasti na 140 dolara.

U slučaju manjeg kontejnerskog broda od oko 20 tisuća tona to znači da bi u početku plaćao milijun dolara po posjetu, a nakon dvije godine 2,8 milijuna. Za vrlo veliki tanker za prijevoz nafte s kapacitetom od 100.000 neto tona, iznos bi nakon dvije godine skočio na nevjerojatnih 14 milijuna dolara po uplovljavanju.

- Ove naknade predstavljaju veliku promjenu na tržištu brodskog financiranja. Neki brodovlasnici su zbog toga odlučili refinancirati kinesko leasing financiranje prije planiranog dospijeća, kako bi smanjili rizik izloženosti - rekao je James Lightbourn, osnivač njujorške tvrtke Cavalier Shipping. Dodao je da su neke kineske strukture leasinga postale „problematične“ za brodovlasnike koji inače ne bi bili podložni novim naknadama.

Povezanost s Kinom kroz ugovore o najmu žele izbjeći i neki od najvećih svjetskih brodara, uključujući kontejnerske brodarske linije i energetske tvrtke.

Povratak europskim kreditorima

Grčka grupa Okeanis Eco Tankers, uvrštena na njujoršku burzu, ranije ove godine objavila je da je zamijenila kineske ugovore o leasingu triju velikih tankera s 195 milijuna dolara kredita europskih banaka.

- Time postajemo otporniji na geopolitičke i druge rizike - objasnio je financijski direktor grčke tvrtke Iraklis Sbarounis.

I direktor druge brodarske tvrtke rekao je da su raskinuli niz ugovora o najmu povezanih s Kinom jer smatraju da postoji “jasan rizik da se oni smatraju kineskima”.

Dimitri Vassilacos, partner u konzultantskoj tvrtki Ship Finance Solutions koja se bavi financiranjem brodova i brodarskog sektora, primijetio je da i dio njihovih klijenata već traži načine da se izvuče iz kineskih aranžmana.

- Razlozi su složeni, od straha od američkih mjera, do bolje profitabilnosti i povratka tradicionalnim europskim kreditorima koji nude konkurentne uvjete - objašnjava Vassilacos.

U industriji vlada zabrinutost da bi američka regulacija mogla imati i šire posljedice. Ako se leasing ugovori počnu tretirati kao kriterij vlasništva, to bi moglo obeshrabriti kineske institucije u daljnjem financiranju globalne flote. Istodobno, nova pravila koja stupaju na snagu 14. listopada predviđaju i dodatnu naknadu za plovila izgrađena u kineskim brodogradilištima od 18 dolara po neto toni, s postupnim rastom na 33 dolara. Doduše, operateri koji podliježu objema naknadama plaćali bi samo onu za vlasništvo. Ukratko, poslovanje s kineskim institucijama nosi sve veći trošak i rizik pa globalni brodari hitno traže nove financijske izbore.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
31. kolovoz 2025 15:15