Intervju

Prvi čovjek HP-a: 'Uz paketomate građani više neće morati sjediti doma i čekati kurira'

AUTOR:

  • Matea Grbac

OBJAVLJENO:

20.4.2020. u 12:11

AUTOR:

  • Matea Grbac

OBJAVLJENO:

20.4.2020. u 12:11

Zagreb, 280317.
Jurisiceva 13.
Ivan Culo, predsjednik Uprave Hrvatske poste.
Foto: Darko Tomas / CROPIX
Darko Tomas / CROPIX

Ivan Čulo, predsjednik Uprave Hrvatske pošte

Iako se na samom početku mandata računalo da će predsjednik Uprave Hrvatske pošte biti čovjek uz kojeg će se vezati kontroverze, Ivan Čulo danas je osoba koja će sigurno biti zapamćena po investicijama koje je pokrenuo i završio u svom mandatu, od ulaganja u manje sortirne kapacitete pa sve do Novog sortirnog centra u vrijednosti 350 milijuna kuna.

Osim što je promijenio logotip i poznatu oznaku trube u suradnji s dizajnerom Borisom Maleševićem preobrazio u lokator, uslugu hpekspres preimenovao je u Paket 24 i time joj odučio dati nova obilježja. Pod njegovim vodstvom, Hrvatska pošta postala je fleksibilnija u prihvaćanju novih trendova i aktivno radi na poboljšanju korisničkog iskustva. U njegovu planu našao se još jedan projekt pod nazivom paketomati koji će uskoro zaživjeti na ulicama hrvatskih gradova. Što će 300 paketomata značiti za korisnike i kako izgleda poštanski život u vremenu pandemije izazvane koronavirusom, približio nam je u kratkom razgovoru.

U svojoj razvojnoj strategiji Pošta 2022., među ostalim, uvodite i novu uslugu pod nazivom paketomat. Koje su prednosti te vrste usluge za građane, ali i kompanije?

- Danas svi znamo što znači isporuka paketa pošiljatelju, zamislite da možete predati ili preuzeti pošiljku sedam dana u tjednu od 0 - 24 sata… Sve one probleme da osoba misli da mora ostati kod kuće i satima čekati kurira ili da za slanje pošiljke mora stati u red u poštanski ured, ovim će postati stvar prošlosti. I sami znate da je sve veći utjecaj internetske trgovine, u Hrvatskoj je taj rast redovno oko 12 posto godišnje i to se smatralo značajnim, a posljednji mjesec sigurno premašujemo vlastite rekorde. Korištenje e-trgovine vjerojatno je više za 50 posto ovih dana. Ono što se veže uz tu vrstu kupnje je dostava. Upravo zato, svi se kuriri trude biti brzi i učinkoviti. Naravno da će paketomati osim najvećeg pomaka za korisnike, i nama smanjiti brojna opterećenja. Na taj način nećemo ni mi opterećivati našu mrežu poštanskih ureda neuručenim paketima i moći ćemo sve isporučiti u prvom pokušaju dostave.

Koliko će biti takvih uređaja u Hrvatskoj? Gdje će biti smješteni te kada možemo očekivati prve instalacije paketomata?

- U sljedeće dvije godine 300 paketomata rasporedit ćemo na frekventnim lokacijama urbanih sredina - dakle, prema navikama korisnika će se i oni alocirati. To su gradovi koji imaju veliki broj stanovnika i žive svojim tempom, kvartovi koji imaju više većih stambenih jedinica, poslovne zone i slično, a prva tranša bit će već početkom zadnjeg kvartala ove godine.

Hrvatska pošta

Paketomat

 

Kakva je praksa drugih zemalja?

- Upravo smo njihove primjere i slijedili. Kontinuirano smo povezani s poštanskim operatorima u EU i svijetu. Većina zemalja EU ima razvijene točke paketomata i nama je vrlo drago što će nam u našoj priči partner biti pošta Estonije. Oni gotovo 90 posto isporuke rade putem paketomata i njihova iskustva su odlična, definitivno su najnapredniji u razvoju te usluge. Ovaj projekt odgovara na potrebe tržišta koje mi imamo već danas, a u budućnosti će one samo rasti. U zemljama Baltika imate jedan paketomat na 8000 stanovnika i to im je trenutačno optimum.

Vratimo se ponovno u Hrvatsku. Nakon razornog potresa koji je pogodio Grad Zagreb, koliko je ljudi ostalo bez svojih ureda?

- Oko 300 kolegica i kolega. Dio danas radi od doma, dio je preseljen u naš novi sortirni centar na ulazu u Veliku Goricu koji nije imao oštećenja od potresa, a Uprava i menadžment su u Branimirovoj jer je ona, iako oštećena, sigurna za upotrebu. Važno je da nitko nije nastradao unutar nekretnine, ostalo ćemo riješiti, a osobno sam ponosan na ekipu koja ni minutu zbog toga nije prestala raditi. Dapače, odmah smo napravili plan za sigurnu dostavu u centru Zagreba, alokacijom poštanskog ureda i slično. Mi poštari smo uvijek blizu prve linije obrane. Naravno, nismo medicinsko osoblje, policija ili vojska, ali smo oni koji ljude povezuju i ne bojimo se ni ekstremnih uvjeta. Od poštara do člana menadžmenta, svi znamo da moramo odgovorno i spremno raditi.

Budući da ne zaustavljate svoje poslovanje nego se trudite raditi i više od prosjeka, znači li to da zaposlenicima nećete smanjivati plaće?

- U potpunosti radimo sukladno smjernicama Vlade koje se odnose na proračunske i izvanproračunske korisnike. Pad prihoda prati smanjenje troškova, a s investicijama se ne staje. Važno je da nastavimo ulagati u gospodarstvo. Ako gledamo ožujak koji je iza nas, nama su prihodi pali 11 posto u odnosu na plan, a troškove smo odmah srezali za 13 posto. Ovo su vremena u kojima je potrebno brzo donositi odluke i reagirati. Nismo i nećemo smanjiti plaće zaposlenicima, oni su na terenu svaki dan i vrijedno rade. Na nama je da upravo razvojnim investicijama nađemo način da plaće na operativnim radnim mjestima rastu.

A kako je s uslugama? Osjećate li pad?

- Broj preporuka je pao, ali je primjerice broj paketa počeo rasti. Dani izgledaju kao najjači blagdanski dani u tom pogledu. Mi smo se na vrijeme počeli pripremati, već smo 24. veljače imali osnovan krizni tim, donijeli prvi plan i znali što nas čeka. U prvom smo tjednu gledali i kome ćemo kako pomoći pa smo se odmah stavili na raspolaganje Hrvatskom Crvenom križu i Caritasu, donirali smo respirator bolnici Sveti Duh, našli način da na vrijeme i sigurno podijelimo socijalne pomoći i mirovine. I onda smo dalje razvijali usluge s partnerima, razvijamo intenzivno i našu web trgovinu Žuti klik. Danas Podravka i Kraš već putem nas prodaju i dostavljaju svoje pakete. Mi se u ovoj krizi pozicioniramo točno tamo gdje nam je mjesto - u logistici i pomažemo građanima na terenu. J

'Ovih dana ćemo predstaviti i Locodels kao dostavnu platformu'

Je li kriza natjerala Hrvatsku poštu da postane bolja?

- Nismo baš toliko brzi. Intenzivno i planirano se mijenjamo posljednje tri godine, sukladno našoj Strategiji. Razvojni projekti koje radimo su nam u fokusu. Prve dvije godine smo se bavili infrastrukturom- od sortirnih točaka u Zadru, Osijeku, Novim sortirnim centrom u Velikoj Gorici pa i do Kukuljanova na kojem smo s građevinskim radovima startali u siječnju ove godine. Naš dostavni vozni park je uvelike obnovljen, za neke urbane sredine koristimo i električne četverocikle. Uložili smo i naše sortirne kapacitete, i strojeve i software. Sad nam je također u izradi korisnički portal putem kojeg će korisnici imati bolju kontrolu i moći će upravljati svojim pošiljkama. Prošle smo godine akvizirali Locodels. Ovih dana ćemo predstaviti i na koji način će Locodels funkcionirati kao dostavna platforma, u završnim smo pregovorima s jednim većim partnerom. Naši timovi neprestano rade i samo vrijedan rad i fleksibilnost danas nam mogu pomoći. Nismo mi u centru našeg svemira, naš su centar korisnici. Neki sam dana dobio zgodnu poruku, znate one silne duhovite forvarduše na temu korone… pa ova kaže: Tko vodi digitalnu transformaciju vaše tvrtke? A) CEO; B) CTO; C) COVID-19.

Ova situacija ne vodi našu digitalnu transformaciju, ali daje joj vjetar u leđa da bude brža, jer vremena za čekanje nemamo. Danas je ono sutra koje smo svi dugo najavljivali.