Budućnost bez dima

Prva žena Phillip Morrisa u Hrvatskoj: 'Potpuno ćemo prestati proizvoditi cigarete'

Zadnjih godina prodaja duhanskih proizvoda u Hrvatskoj pada za oko jedan posto godišnje, tvrdi Anita Letica
Anita Letica, predsjednica Uprave Philip Morrisa za Hrvatsku
 Davor Pongračić / CROPIX

Predsjednica Uprave tvrtke Philip Morris Zagreb d.o.o, odnosno glavna direktorica multinacionalne kompanije za Hrvatsku i Sloveniju – Anita Letica – na toj je poziciji pet godina i nedavno je peti put za redom uvrštena među deset najmoćnijih žena hrvatskog biznisa. U tom izboru magazina Lider proglašena je i najmoćnijom predsjednicom uprave u Hrvatskoj s obzirom na godišnji prihod od 345 milijuna eura koji u Hrvatskoj ostvaruje tvrtka koju vodi.

“Samim imenovanjem na ovu poziciju sam uvrštena i na tu listu tako da to nije moj osobni uspjeh, nego prije svega uspjeh kompanije i tima koji radi sa mnom. To mi puno znači. Svaka nagrada je priznanje”, skromno kaže Letica.

I ovakvi izbori su samim time što postoje pokazatelj da se u Hrvatskoj, i ne samo u Hrvatskoj, biznis još uvijek doživljava kao dominantno muško područje u kojem su uspješne žene zanimljiva, egzotična pojava. Kako gledate na tu rodnu neravnopravnost?

- Činjenice govore da je u cijelom svijetu na najvišim pozicijama mnogo manje žena nego muškaraca. Nismo mi u Hrvatskoj po tome drugačiji. Po prirodi sam za ravnopravnost, da svi imamo iste šanse bez obzira kojeg smo spola, gdje smo rođeni i odgojeni, kako se zovemo... To su vrijednosti koje zagovaram i u poslovnom i privatnom životu. Jedan od načina da se smanji nejednakost su takve liste. Čim se od tome priča, podiže se svijest o neravnopravnosti u društvu te potiču ideje i aktivnosti koje imaju za cilj učiniti društvo ravnopravnijim.

Napreduje li hrvatsko društvo po tom pitanju?

- Postoje pomaci, ali ne značajni. Hrvatska po svojoj povijesti ne spada među zemlje u kojima se žene na primjer nisu mogle obrazovati. U obrazovanju i pronalasku posla žene imaju manje-više iste šanse. I muškarci i žene u svom životu biraju prioritete, i jedni i drugi stvaraju obitelj, no ipak je statistički žena manje na visokim pozicijama. U Philipu Morrisu Zagreb imamo peteročlanu Upravu u kojoj su tri žene. Na visokim pozicijama u PMI-u na globalnoj razini je 34 posto žena. U Hrvatskoj smo jedina kompanija koja ima međunarodni certifikat equal-salary. Nije samo stvar koliko je žena na određenim pozicijama nego i jesu li za iste poslove jednako plaćene kao muškarci.

Koliko imate zaposlenih u Hrvatskoj?

- 126.

A koliko ima PM u cijelom svijetu?

- Oko 77 tisuća, a naši se proizvodi prodaju na više od 180 tržišta.

Na globalnoj razini ste, znači, jedna manja podružnica. O čemu vi u Zagrebu odlučujete, a koliko ovdje provodite odluke donesene na višim razinama?

- Jedna tako velika kompanija u cijelom svijetu mora provoditi standarde koji su svagdje isti. Tvrtka je na primjer uložila više od šest milijardi dolara u razvoj proizvoda smanjenoga rizika iza kojih stoje znanstvena istraživanja. To mora biti centralizirano. Ono što je lokalno jest da mi poznajemo tržište i prilagođavamo poslovanje lokalnim okolnostima. Poznajemo navike i preferencije potrošača, kao i stanje na tržištu. Uzimajući to u obzir mi na primjer odlučujemo koju su proizvodi Philipa Morrisa najprikladniji za naše tržište.

Jesu li vam prihodi posljednjih godina stabilni ili možda rastu ili padaju?

- U porastu su. Ove godine smo u Hrvatskoj uprihodili 345, a prošle 311 milijuna eura.

Znači li to da hrvatski građani više kupuju vaše proizvode?

- Zadnjih godina prodaja duhanskih proizvoda u Hrvatskoj pada za oko 1 posto godišnje, što se smatra stabilnim. Porast prihoda u 2019. u najvećoj je mjeri rezultat povećanja trošarina u prosincu 2018. godine zbog čega su cigarete poskupjele za 2 kune po kutiji. Međutim, za Hrvatsku je specifično što, po nekim procjenama, 20 posto duhanskih proizvoda kupci kupuju na crnom tržištu, što je osjetno više nego u zemljama Zapadne Europe. Razlog tome je i naš geografski položaj. Hrvatska svoje trošarine mora uskladiti sa standardima EU, a graničimo s državama koje nisu u EU i cigarete su jeftinije, pa ih naši ljudi pogotovo u područjima blizu granice kupuju u susjednim zemljama kao i mnoge druge proizvode koji su tamo jeftiniji.

Zagreb, 141216.
Heinzelova 70.
Anita Letica, predsjednica uprave tvrtke Philip Morris Hrvatska d.o.o.
Foto: Darko Tomas / CROPIX
Darko Tomas / CROPIX
Anita Letica, predsjednica Uprave Philip Morris Zagreb

Slažete li se da trošarine u Hrvatskoj više ne bi trebale rasti jer su i danas cijene duhanski proizvoda veoma visoke s obzirom na kupovnu moć i da bi daljnje poskupljenje više išlo na ruku crnom tržištu nego državi koje ubire poreze?

- Hrvatska je morala ujednačiti trošarine s EU, i to je učinjeno 2018. Postoji korelacija između rasta trošarina i porasta crnog tržišta. Tog su rizika svjesni i u Ministarstvu financija i zato je važno da se trošarine podižu postupno, da ne bi dolazilo do šokova na tržištu. Podizanje trošarina odnosno cijena duhanskih proizvoda trend je u cijelom svijetu. Na svijetu danas puši oko milijardu ljudi, a po procjeni Svjetske zdravstvene organizacija taj će broj i u narednim godinama biti isti. To znači da velika većina pušača bira da će nastaviti pušiti iako je najbolje prestati pušiti. Stoga mi smatramo da je važno punoljetne pušače informirati da ako žele nastaviti pušiti, postoje i manje štetne, znanošću potkrijepljene alternative cigaretama.

Koliko je pušača u Hrvatskoj prešlo na te alternativne, odnosno bezdimne proizvode?

- U Hrvatskoj ih prodajemo oko dvije godine. Hrvatski su zakoni jako rigorozni i ne razlikuju bitno razne duhanske proizvode po štetnosti. Naši proizvodi za grijanje duhana imaju tržišni udio nešto veći od tri posto.

Jeste li zadovoljni kako hrvatski pušači prihvaćaju taj novi proizvod?

- Jesmo. Hrvati su otvoreni prema tome. Prije puštanja u prodaju proveli smo istraživanje koje je pokazalo da odrasli pušači traže alternative koje bi im omogućile da uživaju u svom ritualu, ali na manje štetan način. Pokazalo nam se da je, u usporedbi s nekim drugim zemljama, način dolaska novog proizvoda na tržište bio kompliciraniji, ali je prodaja u skladu s očekivanjima. Nismo mi Japan s udjelom PMI-evih bezdimnih proizvoda od 17 posto koji je jako otvoren novim tehnologijama. Uz to Japanci jako paze kako utječu na ljude u svojoj blizini pa stoga brže prihvaćaju proizvode bez sagorijevanja duhana jer oni ne stvaraju dim koji je i najštetniji kod cigarete.

Očekujete da će i nadalje sve više hrvatskih pušača prelaziti na bezdimne proizvode i koji su poslovni planovi vaše tvrtke u idućem razdoblju?

- S 20-godišnjim radnim iskustvom inspirirana sam vizijom Philipa Morrisa - budućnosti bez dima, što znači da ćemo jednoga dana potpuno prestati proizvoditi cigarete. Na to ću i u narednim godinama usmjeriti svoje aktivnosti.

Tekst je u potpunosti preuzet iz novog broja Globusa

Hanza media

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. travanj 2024 06:51