Kriza izazvana koronavirusom te potpuno zatvaranje gospodarstva mnogim je industrijama stvorila je goleme gubitke, ali i probleme u poslovanju. No, duhansku je industriju u jeku najvećeg lockdowna u Hrvatskoj zadesio još jedan porezni udar - rast trošarina na duhanske i alkoholne proizvode.
Koliko su novi nameti, ali i kriza otežali poslovanje Philip Morrisa, jedne od vodećih svjetskih duhanskih kompanija, kako su sačuvali radna mjesta, kako komentiraju najavu odlaska glavnog konkurenta te koji su im planovi, otkrila nam je predsjednica Uprave Philip Morrisa Zagreb Anita Letica.
Kako izgleda poslovanje Philip Morrisa tijekom koronakrize te koliko je lockdown utjecao na prihode kompanije?
- Kao i na mnoge druge, i na naše je poslovanje ova kriza imala utjecaja i neki se naši planovi nisu realizirali u roku i onako kako smo to planirali. Ipak, pokazali smo izuzetnu agilnost te sposobnost brze prilagodbe novonastaloj situaciji kako bismo zaštitili svoje zaposlenike, osigurali kontinuitet opskrbe proizvodima i nastavili pružati podršku svojim potrošačima i u novim uvjetima. Rezultat je to, uvjerena sam, posvećenosti tima te naše cjelokupne transformacije, u okviru koje već nekoliko godina mijenjamo načine na koje radimo. Na naše poslovanje u Hrvatskoj značajno utječe i turizam, stoga se može očekivati da će smanjeni broj turista ove godine rezultirati smanjenim prodajnim količinama u odnosu na prošlu. Koliko god ovaj period bio izazovan, sada, s malim odmakom, mogu reći da smo i puno naučili te brže pokrenuli promjene koje će nam zasigurno pomoći u unapređenju poslovanja u, kako se predviđa, nikad neizvjesnijoj budućnosti.
Kakve ste mjere očuvanja radnih mjesta poduzeli u vrijeme najveće krize te kako ste osigurali nesmetano obavljanje posla od kuće? Planirate li neke od njih primjenjivati i dalje?
- Prije svega, moram naglasiti da su naš prioritet oduvijek bili zdravlje i sigurnost zaposlenika. Kako globalno tako i lokalno, uspostavili smo i niz važnih načela koja ocrtavaju predanost kompanije sigurnosti zaposlenika i stabilnosti poslovanja. Između ostalog, osigurali smo stabilnost zaposlenja i plaća svim zaposlenicima. Zaposlenicima je omogućena fleksibilnost u obavljanju posla od kuće. Svi su zaposlenici od prvog dana opremljeni potrebnim alatima za rad izvan ureda te im je omogućeno da uzmu uredske velike ekrane, kao i anatomske stolce, a sve kako bi se maksimalno olakšao rad kod kuće. Također, naš tim za internu transformaciju kontinuirano radi na novim idejama kako bismo razmjenjivali iskustva, efektivnije komunicirali i zajedno lakše prebrodili ovu izazovnu situaciju. Uz to, organizirane su i besplatne online aktivnosti poput jutarnjeg razgibavanja, radionica sa psihologom i nutricionistima, učenja stranih jezika te psihološke pomoći za zaposlenike i članove obitelji. Prema anketi koju smo proveli među zaposlenicima, ključnu je ulogu imala i redovita komunikacija. I sada, kada smo se u najvećoj mjeri vratili u urede ili na teren, nastavljamo se brinuti o sigurnosti i zdravlju naših zaposlenika osiguravajući sve zaštitne mjere. Sva poslovna putovanja izvan Hrvatske do daljnjeg su otkazana, a većinu sastanaka i dalje održavamo online.
Samo nekoliko dana nakon lockdowna došlo je do porasta trošarina na duhanske proizvode. Koliko su vam novi nameti otežali poslovanje? Može li rast trošarina na duhanske proizvode u budućnosti rezultirati ozbiljnijim problemima za Philip Morris?
- Mnogo je izazova s kojima se svi u ovoj krizi susrećemo, a u našoj industriji jedan od njih svakako je i porast trošarina. Naime, u proteklih desetak godina približavanja trošarina razinama EU imali smo značajan rast poreznog tereta na duhanske proizvode, a kao posljedicu i rast maloprodajnih cijena. To svakako ima učinak na promjene u potrošnji, prije svega na djelomično pomicanje potrošnje prema cjenovno niže pozicioniram proizvodima, no i na porast ilegalne trgovine i potrošnje duhanskih proizvoda. Potvrdilo je to i nedavno izvješće KPMG-a, koje pokazuje da je u 2019. u Hrvatskoj ukupna konzumacija cigareta otprilike na istoj razini kao godinu prije, a od toga je čak 7,4 posto iz ilegalne trgovine.
No, treba znati da rast trošarina na duhanske proizvode potiče ilegalnu trgovinu, ne samo u segmentu cigareta nego i u drugim oblicima konzumiranja duhana. Stoga, kako bi se osiguralo nesmetano poslovanje, važno je u budućnosti osigurati postupnost i predvidljivost u povećanju poreznih opterećenja te imati na umu potencijal legalnog tržišta i adekvatnost strukture oporezivanja u uvjetima spomenutog pomicanja potrošnje. Jednako tako, u oporezivanju različitih duhanskih proizvoda treba imati na umu i oporezivanje koje je usklađeno s različitim rizikom koje konzumacija pojedinih proizvoda predstavlja za njihove korisnike.
U posljednjih nekoliko godina imali ste velika ulaganja u razvoj novih proizvoda i tehnologija. Možete li nam reći više o tome?
- Tako je. Koliko smo ozbiljni kad kažemo da u potpunosti transformiramo svoje poslovanje, govore i podaci o našim ulaganjima u inovacije. Konkretno, u prošloj godini naš cjelokupni budžet za razvoj i istraživanje te 71 posto naših komercijalnih napora odnosilo se na proizvode bez dima. Od 2008. investirali smo 7,2 milijarde dolara u razvoj i znanstvenu utemeljenost naših proizvoda, na kojima radi više od 340 stručnjaka, među kojima je više od 300 znanstvenika.
U PMI-u razvijamo četiri platforme proizvoda s potencijalom smanjene štetnosti u odnosu na cigarete, a u Hrvatskoj je za sada dostupna jedna od njih, IQOS - uređaj za grijanje duhana. Iza ovog proizvoda stoji znanost, odnosno niz istraživanja koja se sva provode u skladu s praksama u farmaceutskoj industriji, a sve su informacije o našim istraživanjima transparentne i dostupne na specijaliziranoj internetskoj stranici. Uz to, sve je veći broj i nezavisnih istraživanja koja se provode diljem svijeta, a potvrđuju naše spoznaje. Do danas je više od 30 studija neovisnih laboratorija i vladinih istraživačkih instituta u zemljama poput SAD-a, Nizozemske, Njemačke i Japana već potvrdilo važne elemente naših istraživanja. Uistinu velik i značajan korak postignut je prije nekoliko dana.
Naime, Američka agencija za hranu i lijekove (FDA) donijela je odluku kojom se IQOS, elektronički uređaj za grijanje duhana, može prodavati i predstavljati na tržištu SAD-a kao duhanski proizvod modificiranog rizika (MRTP). Iako se odnosi na američko tržište, ta odluka pokazuje da je IQOS fundamentalno drugačiji proizvod i bolji izbor za punoljetne pušače.
To je prvi i jedini elektronički nikotinski proizvod koji je dobio takvo rješenje u okviru MRTP postupka. Ovo je, ujedno, i važan primjer da vlade i javnozdravstvene organizacije mogu regulirati bezdimne alternative kako bi ih razlikovale od cigareta i unaprijedile javno zdravstvo.
Spremate li u budućnosti i neke nove investicije? Planirate li možda otvarati i neka nova radna mjesta?
- Naša je vizija vrlo transparentna i jasna, a to je stvaranje svijeta bez dima cigarete. Stoga kontinuirano radimo na tome kako najbolje odgovoriti na potrebe naših potrošača i ulažemo u razvoj tehnologije i znanost koja stoji iza proizvoda koji predstavljaju manje štetne alternative cigaretama. U konačnici, ova nam je kriza pokazala koliko je važna znanost u svakom aspektu naših života. Što se tiče kreiranja novih radnih mjesta, u protekle dvije godine komercijalizacija IQOS-a nam je omogućila otvaranje 300 novih radnih mjesta u Hrvatskoj.
'Vjerujem da u BAT-u znaju što i zašto rade i komuniciraju'
Prije nekoliko tjedna, BAT je najavio moguće zatvaranje svoje tvornice u Hrvatskoj i napuštanje našeg tržišta upravo zbog rasta trošarina. Kako na to gledate?
- Nezahvalno je komentirati planove drugih kompanija, no vjerujem da u BAT-u znaju što i zašto rade i komuniciraju. Ono što mogu jest osvrnuti se na tržište duhanskih proizvoda u Hrvatskoj općenito, a ono je u posljednjih pet godina, usprkos snažnom porastu trošarina, relativno stabilno.
Usto, u istom razdoblju efekt povećanja trošarina bio je ukupno malo niži od samog porasta cijena cigareta, što je rezultiralo rastom jedinične profitabilnosti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....