Kakva je budućnost radnika?

Novi sustav naplate cestarina na autocestama mogao bi dovesti do velikog broja otkaza

AUTOR:

  • Novac.hr

OBJAVLJENO:

27.8.2019. u 16:45

AUTOR:

  • Novac.hr

OBJAVLJENO:

27.8.2019. u 16:45

Zagreb, 130609. Autocesta Zagreb - Rijeka (ARZ) danas u 14 sati otvorila je za promet rekonstruiranu naplatnu postaju (NP) Lucko i novoizgradjenu NP Demerje.
Ukupna investicija u rekonstrukciju NP Lucko i gradnju NP Demerje je 95,8 milijuna kuna. Iz ARZ-a isticu kako ce tim zahvatima izlazni kapacitet autoceste iznositi oko 11.150 vozila na sat, sto je 4,8 puta vise u odnosu na dosadasnje stanje.
Naplatna postaja Demerje namijenjena je iskljucivo za bezgotovinsko placanje cestarine, dok NP Lucko zadrzava gotovinsku naplatu.
Na fotografiji: prolazak prvog automobila kroz naplatne kucice; zbunjenom je vozacu pri naplati asistirao zaposlenik ARZ-a.
Foto: Vjekoslav Skledar / CROPIX
Vjekoslav Skledar / CROPIX

Ilustracija: naplatna postaja Demerje

Prema najavama Hrvatska će 2022. godine uvesti novi, elektronički sustav naplate cestarine sa slobodnim prolaskom vozila, bez njihovog zaustavljanja na naplatnim postajama čime dosadašnji sustav naplate odlazi u povijest.

Kako navodi Glas Slavonije, iz HAC-a poručuju kako trenutna naplata ima kapacitet od oko 200 vozila po satu, dok će novi sustav moći obraditi i do 3.000 vozila.

Naravno, uvođenje novog sustava dovest će ukidanja naplatnih blagajni, a samim time i njihovih djelatnika. Primjerice, samo na autocesti A5 Beli Manastir - Osijek - Svilaj trenutno radi 30 djelatnika.

Rade na četiri naplatne postaje - Osijek, Čepin, Đakovo i Svilaj. Ne zaboravimo da se Slavonikom zasad prometuje na samo njene dvije trećine planirane trase – od 88 km (od granice s Mađarskom do granice s BiH), u tri je faze dosad sagrađeno 58,7 km.

- Svako NP je specifičan - ukupni promet i veličina NP-a, vikend-promet, uloga u preusmjeravanju prometa kod zatvaranja dionica zbog vremenskih nepogoda i prometnih nezgoda, otvoreni/zatvoreni sustav naplate, blizina graničnog prijelaza, trajektnog pristaništa i sl., a o čemu ovisi potrebni broj blagajnika u pojedinoj smjeni odnosno međusmjeni - pojašnjavaju u HAC-u. Dodaju i da organizacija rada u međusmjenama smanjuje potrebni broja blagajnika, jer oni počinju s radom kada se očekuje najveći intenzitet prometa.

Inače, u HAC-u je na kraju 2017. godine bilo zaposleno gotovo 2953 zaposlenika, dok je njihova brojka početkom kolovoza smanjena na 2.670, što potvrđuje nastojanje u postepenom smanjenju broja radne snage. Iako je za sada i dalje nepoznato kako će novi sustav naplate odraziti na zaposlenost na naplati cestarine, no već je sada jasno da će svakako doći do velikih promjena. Procjenjuje se da će novi sustav, bez potrebe za većim nadogradnjama, učinkovito funkcionirati bar 15 godina, dok bi na mjesečnoj bazi uštede mogle iznositi oko 13 milijuna kuna u odnosu na trenutačni sustav koji obilježavaju visoki troškovi naplatnih mjesta, blagajnika, transporta gotovog novca i sl. Plan je da će se zamišljene uštede s novim sustavom naplate odraziti na daljnje smanjenje cestarskog duga na kojem već sada, nakon provedenog refinanciranja, ističu u HAC-u, država na kamatama godišnje štedi oko 50 milijuna eura.