Glovo i Wolt

Zlatno doba dostavljača: Biznis u kojem se godišnje zavrti više od 200 milijuna kuna

AUTOR:

  • Filip Pavić

OBJAVLJENO:

7.6.2020. u 15:27

AUTOR:

  • Filip Pavić

OBJAVLJENO:

7.6.2020. u 15:27

Bruno Konjevic / Zeljko Puhovski / CROPIX

Glovo i Wolt dostavljači

Kada se u travnju 2019. godine Glovo drsko ušuljao u Zagreb, domaći su se ugostitelji digli na noge.

Među najglasnijima je bila zagrebačka pizzeria Duksa, prosvjedujući da ih je aplikacija za dostavu, bez njihova dopuštenja, stavila u svoju ponudu. Iz Glova su to opravdali, kao što to čine i danas, izjavom da su njihovi dostavljači ujedno i kupci te im se ne može zabraniti kupnja, a time ni dostava. Vlasnik Dukse zavjetovao se tada, ustrajući da kvalitetu svoje pizze može garantirati samo u restoranu, da nikad neće dostavljati preko Glova.

Ostao je tome dosljedan. Danas dostavlja preko Wolta.

Ta crtica dobro ilustrira neočekivani obrat koji se, dolaskom aplikacija za dostavu, dogodio na domaćem tržištu. Biti u ponudi Glova, Wolta ili Pauze danas više nije izbor. Od pekarnica Dubravica do ekskluzivnog Barbieri’sa, teško je naći ugostiteljski objekt koji ne dostavlja preko neke od aplikacija. Čak su i notorni “nedostavljači”, lanci brze hrane, McDonald’s i KFC na aplikaciji od prošlog ljeta, iako su dugo dvojili, prema svemu sudeći, zabrinuti hoće li njihovi krumpirići preživjeti 20-minutnu dostavu.

To i ne iznenađuje. I na globalnoj je razini broj narudžbi za dostavu preko aplikacija u posljednjih pet godina skočio za 300 posto, a trećina ljudi koja koristi dostavu čini to svaki dan.

O dostavljačkoj eksploziji u Hrvatskoj, na koju je nesumnjivo utjecala i koronablokada, dovoljno govori podatak da su aplikacije Glovo i Wolt lani, u svojim počecima, radile skromnih nekoliko tisuća dostava mjesečno, a danas, kako doznajemo, naprave i nekoliko stotina tisuća narudžbi u cijeloj Hrvatskoj. Opet, nekoliko stotina tisuća. Za to se pobrine više od dvije tisuće dostavljača koji su na cestama u sedam hrvatskih gradova - žutih, plavih ili narančastih torbi.

Prema procjenama glavnih aktera ove priče, Glovo i Wolt mjesečno obave oko 200 tisuća dostava. Glovo nam je to i službeno potvrdio, Wolt je pak tu brojku odlučio zatajiti. Upućeni u ovaj biznis kažu kako su ta dva dostavljačka diva, koja su zadominirala domaćih tržištem, u poslovanju gotovo izjednačena.

Uzmemo li sve to u obzir, računica bi bila sljedeća: prema konzervativnoj, vrlo konzervativnoj, procjeni jedna narudžba iznosi oko 100 kuna.  Glovo i Wolt zajedno rade oko 200.000 narudžbi mjesečno. To pak znači da ugostiteljima i trgovcima putem aplikacija naprave oko 20 milijuna kuna prometa u mjesec dana. Godišnje dođe to na oko 240 milijuna kuna. Od toga, kako se spekulira, aplikacije uzimaju između 20 i 30 posto (od svake narudžbe), ovisno o partnerskom ugovoru s restoranom, što nas dovodi do toga da Glovo i Wolt zajedno mogu uprihoditi, ne računajući isplatu dostavljačima, između 50 i 70 milijuna kuna godišnje.

Iz Wolta su nam potvrdili da više od polovice njihovih prihoda ide dostavljačima. No, budući da financijska izvješća dviju tvrtki za 2019. još uvijek nisu dostupna, zasad smo u sferi pogađanja. Jedino što je javno dostupno su poslovni rezultati Wolta za 2018. godini u kojima je vidljivo da su, poslujući tek mjesec dana u Zagrebu, uprihodili više od milijun kuna.

Udvostručen promet

Točan postotak, kao ni točan broj dostava, neće nam potvrditi ni Glovo, ni Wolt, pravdajući se poslovnom tajnom i zaštitom od konkurencije.

Teo Širola, direktor Glovo Hrvatske, rekao nam je u razgovoru da su u ovo vrijeme lani zacrtali plan doći do 100.000 dostava mjesečno i uspostaviti mrežu od 1000 dostavljača. Do tih su brojki došli još početkom ove godine, a sada su je i probili.

- Imali smo, posebno od prošlog ljeta, mjesece kada smo bilježili strahovit rast prometa za 50 ili čak 100 posto. U ovoj godini, jasno, pogurala nas je dodatno i blokada zbog koronavirusa - kaže Širola.

Dodaje da se u ožujku i travnju, kada je većina poslodavaca bila na koljenima i kada su restorani bili zatvoreni, njima promet udvostručio. Ugostitelji, pa čak i oni koji su na početku nevoljko prihvaćali ove inovacije, u tim su mjesecima preživljavali samo na dostavama Glova i Wolta.

Matko Katanec, direktor Wolta Hrvatska, nije htio reći koliko im je točno promet rastao tijekom koronablokade, ali potvrdio je da su bilježili rast kako “u broju novih korisnika tako i u volumenu prodaje”.

- Trenutačno imamo nekoliko stotina tisuća registriranih korisnika i nekoliko desetaka tisuća aktivnih. Wolt Hrvatska je, globalno gledajući, jedno od najbrže rastućih tržišta Wolta, a očekujemo još veći rast u sljedećem razdoblju - odgovorio nam je Katanec.

Finski startup Wolt s radom u Zagrebu počeo je još u prosincu 2018. godine, poslije i u Rijeci i Splitu, a odnedavno i u Zadru. Kada smo u lipnju prošle godine sjeli sa šefom Katancem raspitujući se što to aplikacija za dostavu uopće jest, Wolt je imao oko 140 restorana u ponudi i dvjestotinjak dostavljača. Sada, kaže, imaju “više od 600 potpisanih restorana i otprilike 70 dućana”, a dostavljača više od 1000 u četiri grada.

Projekcije za budućnost

Situacija je slična i s Glovom koji je u Zagreb došao koji mjesec nakon Wolta. Oni su lanjskog lipnja imali samo 50-ak restorana u ponudi i stotinjak dostavljača. Danas broje više od 400 restorana i više od 1000 aktivnih dostavljača - na biciklu, skuteru i u automobilu, i to u sedam hrvatskih gradova, među kojima su Zagreb, Split, Osijek, Zadar i Rijeka. Širola onda, kao i sada, nije htio dati točnu brojku korisnika.

- Mogu reći da se radi o nekoliko stotina tisuća ljudi koji su skinuli i isprobali aplikaciju. Koliko ih je aktivno i koliko ih naručuje svaki dan, tu je teško ponuditi neku suvislu brojku - tvrdi Širola.

Na pitanje koja su im projekcije do kraja ove godine i mogu li ponoviti eksplozivni rast prošle, Širola je oprezan.

- Ove godine je nešto teže o tome govoriti jer smo posljednjih mjeseci bili suočeni sa potpuno nepredviđenim tržišnim okolnostima. Što ako se, primjerice, na jesen još jednom ponovi blokada zbog drugog vala epidemije? Ono što nam je svakako i dalje u fokusu je rast i širenje ponude prema korisnicima, kao i dizanje kvalitete usluge. Želimo ostvariti viziju Glova u Hrvatskoj da putem naše platforme možete naručiti sve što želite, a stane u torbu, unutar svojeg grada i dobiti to unutar 30 do 45min – priča.

Naime, lani su se hvalili da dostavljaju sve, putem čarobnog „Bilo što“ gumba. Čak i iz sex shopa ako treba. Sada su ponudu proširili, pa tako partnerske kombinacije imaju s dm-om, Polleo Sportom, Lonijom, Tommyjem, ribarnicama Cromaris, pršutoreznicama, itd. Međutim, ono što ih je mučilo u vrijeme trajanja koronavirusa, ističe Širola, jest to što su im zabranili dostave iz ljekarni.

- U većini gradova u svijetu dostava Glova iz ljekarni tijekom pandemije je funkcionirala normalno. Govorio sam to i prije dva mjeseca, a mislim i sada da bi dostava sigurno ljekarnicima digla promet, a bilo bi i sigurnije, i za njih i ostale, nego da bolesni ljudi iz kreveta sami dolaze po lijekove - kaže.

Na pitanje tko je i zašto zabranio dostavu lijekova, Širola odgovara da je “blokada” došla iz Hrvatske ljekarničke komore, ali s kojom točno agendom, to nije htio spekulirati.

Na stranu ljekarne, preživjet će. Ipak su uspjeli upecati velikog igrača - McDonald’s. Očekivano, za popularni fast food, čiju dostavu gladni Hrvati čekaju već 20 godina, bila je velika borba. Na kraju su se za to pravo, i privilegij, izborili Glovo i Pauza.

- Da, oni su nam apsolutno veliki partner. Bilo je skeptika koji su govorili ‘a što ako se ohlade krumpirići’, ali dostava, mogu reći, zasad jako dobro funkcionira - navodi.

Direktora Wolta smo također pitali za suradnju s McDonald’som, a on nam je odgovorio da s njima surađuju u 16 zemalja gdje posluju, ali još uvijek ne i u Hrvatskoj.

- No, zato korisnicima nudimo najveći broj premium burger restorana, a dostavljamo iz jedinog restorana koji ima Michelinovu zvjezdicu, Noela - ističe Katanec.

Na tom se primjeru možda i najbolje vidi kako su dvije konkurentske dostavljačke aplikacije izabrale različite strategije i prešutno se jedni drugima maknuli s puta. Wolt, kako kaže i direktor Katanec, cilja na suradnju s najboljim restoranima u gradu, a imaju i visoke kriterije kada je riječ o izboru restorana u aplikaciji. Naravno, profinjeni izbor restorana privlačit će i nešto malobrojniju hrvatsku publiku, ali će cijene narudžbe zasigurno biti izdašnije. Glovo, s druge strane, cilja zagrabiti što šire, od ribarnice i kvartovske pizzerije do trgovine odjećom. Time su prihvatljiviji za više korisnika, ali su šanse da će dostavljač morati dostavljati, primjerice, paketić maramica s kioska drastično veće.

Taksi-dostava

Kako doznajemo, i cijene dostave dvaju servisa mjestimice su se korigirale u posljednjih godinu dana. Wolt je lani dostavu naplaćivao 12 kuna za 1,5 kilometara, plus dvije kune za svakih dodatnih 500 metara. Sada, kažu, naplaćuju šest kuna za 1,5 kilometara plus dvije kune za svakih dodatnih 500 metara. Upola manje. Uz to, minimalna vrijednost narudžbe iznosi 45 kuna. Glovo je, s druge strane, lani naplaćivao od pet do devet kuna za dostavu iz restorana, deset kuna za dostavu iz trgovine, a 15 kuna za dostavu “bilo što”. Njihove cijene su se otprilike zadržale na istoj razini pa se i danas kreću između osam i 12 kuna.

Kontaktirali smo i servis Pauza.hr, koji u Hrvatskoj posluje već deset godina, a spajao je korisnika i restoran koji ima vlastitu dostavu. Prošlo ljeto, na valu uspjeha Glova i Wolta, i oni su pokrenuli svoju aplikaciju za dostavu hrane sa svojim dostavljačima - PauzaGO. Njihove su torbe narančaste s logotipom rakete. Međutim, od njih nismo dobili odgovore.

Prije nego što će neki požuriti i reći da je u Hrvatskoj, našoj maloj bari, previše aplikacija za dostavu, valja napomenuti da neke vežu i zajednički investitori. Primjerice, Pauza.hr je brend pod njemačkim multinacionalnim dostavljačkim divom Delivery Hero. Oni su jedan od najjačih globalnih igrača koji godišnje, uključujući sve njihove brendove, obavi gotovo 400 milijuna dostava diljem svijeta. Delivery Hero je, uz to, i jedan od investitora u Glovo.

S uloženih 51 milijun dolara 2018. godine postali su njihov najveći udjeličar. Osim njih, na domaćem se tržištu prije dva tjedna pojavio i Bolt Food, usluga dostave hrane taksi aplikacije. Ni oni nisu htjeli otvoreno govoriti o brojkama, navodeći da su tek krenuli. Ipak, kažu da dostavljače uzimaju iz bazena vozača koji obavljaju taksi usluge. Oni tako, naime, mogu raditi na obje aplikacije, ovisno o potražnji. Trenutačno u ponudi imaju stotinjak restorana, što je porast od 30 posto u odnosu na početak, a što se cijene dostave tiče, još uvijek traje promotivno razdoblje u kojem imaju besplatnu dostavu unutar tri kilometra. Svaki daljnji kilometar korisnika će stajati četiri kune.