BizCasting

Vanja Bertalan: 'Zbog balkanskog mentaliteta se bojimo griješiti, to moramo promijeniti'

AUTOR:

  • Novac.hr

OBJAVLJENO:

4.6.2020. u 12:39

AUTOR:

  • Novac.hr

OBJAVLJENO:

4.6.2020. u 12:39

BizCasting / Screenshot

Vanja Bertalan

Nedavno je tvrtka Human osvojila prestižnu nagradu Webby za najbolju web stranicu, ostavivši iza sebe globalne gigante poput Googlea, Spotifyja, HBO-a i NASA-e. „Krivac“ za taj veliki trijumf hrvatske pameti i znanja, direktor Vanja Bertalan, bio je gost najnovije epizode BizCastinga u kojoj je govorio o stanju na domaćoj IT sceni, digitalizaciji države, nelojalnoj konkurenciji i drugim zanimljivim temama.

"Webby Awards je otprilike kao digitalni Oscar, to stvarno nije mala stvar. Natjecalo se 13.000 radova iz 70 zemalja, ali u 300 kategorija. No, u našoj kategoriji bili su i Samsung, KLM, Google... Prvo nas je jako razveselio ulazak u finale i onda je krenula borba za glasove. Napravili smo sjajnu kampanju, a cijela Hrvatska i regija strašno su dobro reagirale i svi su nas 'poklikali'", pojasnio je Bertalan, dodavši kako su na kraju ostvarili dvostruku pobjedu – prema glasovima žirija Akademije i publike.

Recept uspjeha svoje tvrtke, koja je svoj put počela pod nazivom web.burza pa se prošle godine rebrendirala u Human, vidi u idealnoj kombinaciji kreative, developmenta i biznisa.

„To je trokut koji se meni jako sviđa, a u tom smjeru i gradimo tvrtku. Siguran sam da je, ako se baviš samo jednom od te tri komponente, teško biti partner tvrtkama s kojima radiš. Tajna uspjeha leži u tome da spojiš sve te tri stvari i tada sve to ima smisla, a klijentu donosi zaradu ili brand awareness", tvrdi Bertalan i napominje kako u posljednjih nekoliko godina svaki ozbiljniji projekt započinju s nekom vrstom radionice s klijentima.

„To može trajati jedan, tri ili pet dana, a poanta je da se u istoj prostoriji nađu ljudi sa strane klijenta koji su u poziciji donositi odluke i ljudi s naše strane koji razumiju i tehniku i biznis i kreativu. Iako su oni došli po digitalna rješenja, pričamo o njihovom biznisu, da mi razumijemo čime se oni bave, kako uspjeh izgleda za njih, gdje su sad i gdje planiraju biti. Mi želimo razumjeti gdje trebamo ciljati. A u tom cijelom procesu nema ego nadmetanja, oni to shvate u pravilu i iz te radionice izađemo kao tim koji zna u kojem smjeru želi ići“, elaborirao je Bertalan.

Zanimljivo je da je Human od svojih početaka prije 18 godina pa sve do današnjih dana ostao orijentiran većinom na domaće tržište, a iako su napravili rebranding s ciljem snažnije ekspanzije vani, Bertalan poručuje da neće tek tako ostaviti svoje vjerne domaće klijente.

„Mi smo oduvijek puno radili u Hrvatskoj. Rano smo počeli. Tu smo se etablirali. Mlađe generacije firmi su odmah počele skakati van, a mi smo se nekako uljuljkali. Hrvatski klijenti su nam važni i nemamo namjeru dignuti ruke od njih niti od našeg tržišta jer smo se tu izgradili. No, hrvatsko tržište je malo i zato mi jako dugo radimo sa stabilnim klijentima, primjerice, s Podravkom od 2006., a s RTL-om od 2004. godine. Ima takvih klijenata, ali problem malog tržišta je u tome što se drugim kanalima oglašavanja i komunikacije puno brže dosegne praktički cijela populaciju. Zato dosta projekata koje radimo u Hrvatskoj idu u smjeru brandinga, awarenessa i aktivacija korisnika, a manje u novčanom smjeru“, kazao je Bertalan.

Iako im fali izvoznog iskustva i infrastruktura potrebna za ozbiljniju međunarodnu ekspanziju, smatra da im oko toga mogu pomoći naše tvrtke koje su se već etablirale vani, poput Fivea. Naglašava kako je domaća IT scena dosta mala i kompaktna, svi se međusobno znaju i pomažu pa tako Human može izbjeći greške koje su drugi radili na svom putu prema globalnom uspjehu.

 

U BizCastingu je otkrio da ga nimalo ne zabrinjava nelojalna konkurencija koja radi dumping cijena jer drži kako je to dobro i potrebno za ekspanziju tržišta. „Što više imaš igrača na tržištu to se više diže svijest o tome da ono uopće postoji. Nije svaki klijent isti, neka firma koja ima prvi put doticaj sa digitalom ne zna ništa o tome, niti ima resurse unutar firme koje je spremna odvojiti da bi se time bavila. I za takve firme je dobro da u prvom koraku naprave nešto što brže i što jeftinije, čisto da se pojave na tržištu“, elaborirao je Bertalan, dodavši kako se nakon tih početaka tvrtke dalje razvijaju i dobivaju sve više ambicija.

Pozdravio je digitalizaciju države i istaknuo kako je projekt e-građani svakako dobar početak, no da tu ima još mnogo posla oko usavršavanja usluge i intuitivnosti.

„Važno je i fer reći da je to jako dobra stvar, naročito u odnosu na ono što je bilo prije. Puno toga se može obaviti online, neki procesi su dosta olakšani iako tu još uvijek ima previše birokracije i papirologije za poduzetnike. Može li sve to biti još bolje, glađe? Apsolutno može. No, problem je i mentalitet koji iza toga stoji. Volio bih da to sve skupa bude s pravim motivima i da vidimo što možemo napraviti bolje od države za građane“, rekao je Bertalan.

Iako cijeli IT sektor muči nedostatak radne snage, Human s tim nema problema, dapače, zaposlenici su im lojalni pa su tako neki tamo i preko 15 godina, što je u ovom sektoru ravno čudu. Bertalan objašnjava da je tajna u kvalitetnoj poslovnoj kulturi i dobro pogođenom balansu posla i relaksacije. Naglašava kako potiče radnike da pokušavaju pa i da griješe jer iz toga uče. „Stalno pričam o tome. Ajmo pogriješiti, makar na silu, ali to je jako teško zbog našeg balkanskog mentaliteta, malo se ljudi osjeća komotno griješiti“, zaključio je.