Gdje ćemo od sutra raditi?

'Uredski prostori neće nestati, ali dogodit će se jedna velika promjena'

AUTOR:

OBJAVLJENO:

20.5.2020. u 14:17

AUTOR:

OBJAVLJENO:

20.5.2020. u 14:17

Zagreb, 210509.
Posljednjih nekoliko godina, Zagreb bitno mijenja svoje vizure, sto je uzrokovano povecanim investicijama i procvatom gradjevinskog sektora. Na slici: novoizgradnjeni poslovni neboderi na krizanju Radnicke ceste i Vukovarske ulice.
Foto: Josip Bistrovic / CROPIX
Josip Bistrovic / CROPIX

Ilustracija, poslovni prostori

Uredi ni pod utjecajem COVID-19 neće postati nepotrebni, iako su se mnoge tvrtke sada orijentirale na rad od kuće, a neće niti nestati kao investicijski proizvod, uvjeren je Luka Podlogar, predsjednik Uprave Generali Investments, jednog od vodećih društava za upravljanje imovinom u Sloveniji i regiji. Štoviše, smatra da će u jugoistočnoj Europi, gdje općenito nedostaje kvalitetnih uredskih prostora, za te investicije i dalje postojati atraktivne prilike.

Podlogar je govorio iz pozicije financijskog investitora na virtualnom okruglom stolu Colliers Internationala „Uredski prostor – kako i gdje ćemo od sutra raditi?“ održanom u srijedu. Napomenuo je ipak da su, globalno gledano, na početku korona krize negativne korekcije na tržištu bile jače kod fondova koji investiraju u uredske nekretnine, zbog straha da to više nisu tako profitabilna ili zanimljiva ulaganja. Također, oporavak tog dijela tržišta slabiji je od dioničkog. Podlogar je ipak optimist jer, kaže, kritičari ureda zaboravljaju koje su njegove koristi te da je današnja ekonomija zapravo ekonomija znanja koja u bazi ima inovativnost. “Nju je teško postići na efikasan način kad se radi od kuće. To je prostor za reaktivan rad”, poručuje. Dogodit će se, naravno, promjene na tom tržištu, a svakako će se okrenuti trend “denzifikacije”, kako je opisao dosadašnji model smještanja što više ljudi u što manji prostor. Moguće je da će zbog COVID-19 kompanije zapravo trebati više uredskog prostora, radi socijalnog razdvajanja zaposlenika, a svakako će se promijeniti i uredski layout.

Uredi su općenito važan dio komercijalnih nekretnina, a donedavno su bili “gotovo najotporniji investicijski proizvod na širem europskom prostoru”, ocjenjuju u Colliersu. Njihova globalna anketa pokazala je da bi čak 82 posto zaposlenika željelo raditi na daljinu barem jedan i više dana u tjednu i nakon COVID-19 krize, ali regionalna direktorica i partnerica Colliersa Vedrana Likan naglašava kako će “uredski prostor uvijek biti potreban”.

Leonardo Zovko, regionalni menadžer globalne tvrtke IWG, govorio je o coworking prostorima koje nude kroz Regus i Spaces, pri čemu njihov model uglavnom podrazumijeva da zaposlenici različitih tvrtki zajednički koriste kuhinje i sobe za sastanke, a imaju privatne urede (zakupljivanje samo stola čini tek pet posto prostora koji drže). Smatra da će se ubuduće sigurno mijenjati postojeći način uredskog rada s fiksnim radnim stolom za svakog zaposlenika, a navodi da se u kompanijskom istraživanju provedenom u 110 zemalja prošle godine pokazalo da 50-60 posto zaposlenika do tri dana tjedno već radi van ureda.

Naglašava kako su u Hrvatskoj za vrijeme COVID-19 cijelo vrijeme bili otvoreni, a neki korisnici su čak tražili dodatne urede zbog provođenja mjera distanciranja, koje su im nudili uz 50 posto uobičajene cijene. Sada je kod većine kompanija nužna fleksibilnost u pristupu radu i radnom prostoru, a oni su općenito, kaže, fleksibilni u paketima usluga koje prodaju pa im to ne stvara problem. Napominje da se u Kini, gdje je krenula zaraza i gdje je prvo bio primijenjen lockdown, biznis potpuno oporavio i njima kao iznajmljivačima kao i njihovim klijentima.

Martina Šimić Baranović, regionalna direktorica Signifya (bivši Philips), također naglašava kako je što se tiče korištenja ureda nužna fleksibilnost, a kolaboracija je jako važna za nove ideje. Oni su kao kompanija trenutno više fokusirani na postizanje učinka nego na formalnost poput trajanja radnog vremena i radnog mjesta. Napominje da će se u Hrvatskoj od 1. lipnja početi vraćati u urede, ali glavni razlog tome su neki administrativni poslovi, poput potpisivanja I pečatiranja papirnatih ugovora, a zaposlenici će birati rad od doma ako to žele, s mogućnošću da u neke dane dođu do ureda. U tom smislu su, kaže, i pravno regulirali ugovore o radu, da ljudi bez problema mogu raditi od doma, što je u nekim zemljama, poput primjerice Nizozemske, gdje je sjedište Philipsa, i inače normalna stvar jer je tamo zakonska regulative daleko fleksibilnija.