Intervju za Globus

Nema pandemijskog popusta: Cijene će malo pasti, a u najboljim hotelima nimalo

AUTOR:

  • Jozo Vrdoljak

OBJAVLJENO:

19.6.2020. u 15:09

AUTOR:

  • Jozo Vrdoljak

OBJAVLJENO:

19.6.2020. u 15:09

Zagreb, 080620.
Ivana Hatvalic Poljak, direktorica tvrtke HTP Orebic, fotografirana u uredu tvrtke.
Foto: Boris Kovacev / CROPIX
Boris Kovačev / CROPIX

Od početka ove godine Ivana Hatvalić Poljak, direktorica HTP-a Korčula, preuzela je i upravljanje HTP-om Orebić. Ivana Hatvalić Poljak vodi HTP Korčula od 2014. godine, kada je ovu hotelsku kuću dokapitalizirao Prosperus FGS. Prve investicije počele su već u 2015. godini te su s ostalima koje su otad uslijedile podizale kategorizaciju smještaja i poboljšavale usluge. Prvi je na redu bio Hotel Liburna, potom hotel Korčula de la Ville te apartmansko naselje Korkyra gardens u što je uloženo oko 45 milijuna kuna. Investirati se nastavilo tijekom 2016. i 2017., kada je otvoren preuređeni resort Port 9, što je najveća pojedinačna investicija HTP-a Korčula vrijedna 10 milijuna eura. Prošle je godine uloženo oko dva milijuna kuna u uređenje javne plaže, odnosno njezina prvog dijela, ispod resorta Port 9, a ove je godine, unatoč krizi, dovršena investicija u drugu fazu uređenja plaže čime se spojila šetnica do kampa Kalac odnosno do kraja uvale.

Situacija u turizmu mijenja se gotovo svakodnevno. Ove su godine ove dvije hotelske kuće koje vodi Hatvalić Poljak, a imaju više od 900 smještajnih jedinica, trebale imati uspješnu sezonu, vjerojatno najbolju u posljednjih 30 godina, ali je, gotovo iznenada, čitav svijet, a osobito turistički sektor, situacija s koronavirusom dovela u nezavidan položaj. Dakle, dio investicija u ove hotelske kuće je dovršen, a za nastavak planiranih, prema riječima Ivane Hatvalić Poljak, trebat će pričekati razvoj situacije. Očekuje se određena aktivnost tijekom srpnja i kolovoza te u podsezoni, rujnu i listopadu, a kakva će ona biti, ovisit će o puno faktora, a ponajviše o epidemiološkoj situaciji. Vrlo je teško u ovom trenutku bilo što prognozirati jer je sve puno nepoznanica.

Kakvo je trenutačno stanje? Ima li razloga za optimizam?

- Situacija se doslovno mijenja iz dana u dan. Nadamo se, na bolje. Imamo razloga za blagi optimizam jer smo svjedoci da se i izvan Hrvatske poboljšava epidemiološka situacija. Vidimo da sve to, uključujući i naša emitivna tržišta, ide na bolje, pa vjerujemo da će na lokacije Korčula i Orebić krajem lipnja početi dolaziti gosti. Tako bi trebalo biti i na drugim otocima. Naše je poslovanje u dobroj mjeri vezano uz goste koji stižu avionima te ovisimo o tom zračnom prometu. Pogotovo smo ovisni o linijama vezanim uz Zračnu luku Dubrovnik. Svjedočimo da su TUI UK i Jet2holidays, dva najveća britanska touroperatora, pomaknuli svoj početak operacija za Zračnu luku Dubrovnik na 15. srpnja. Razlog je obvezna 14-dnevna karantena nakon povratka Britanaca iz inozemstva, ali nadamo se i da će se ta mjera ubrzo ukinuti.

Imate li rezervacija za srpanj i kolovoz s britanskog tržišta?

- Znatan je broj rezervacija britanskih gostiju za srpanj i kolovoz te se stvarno nadamo da će s tog tržišta uvesti izravne avionske linije. Jasno nam je da će ova sezona kasniti i da će godina koja je trebala biti odlična i za koju smo pripremali razne događaje, uključujući i veliki videozid za gledanje nogometnog prvenstva i Olimpijade i razna druga događanja za goste, biti neizvjesna. Trebali smo imati bogat i sadržajan popratni program za goste, a sada čekamo razvoj situacije.

Kada počinje otvaranja hotela?

- Dakle, 11. lipnja otvaramo hotel Korčulu u starom gradu. To je mali kapacitet, ali je dovoljan za početni dolazak gostiju. Hotel se nalazi na rivi, tako da su gostima dostupni svi sadržaji. Ono što je sigurno - neće im nedostajati mir. Sve im se nalazi nadohvat ruke. Krajem lipnja planiramo otvoriti Port 9 resort i onda ćemo vidjeti kako će se situacija dalje razvijati. U Orebiću planiramo 20. lipnja otvoriti hotel Bellevue, a kada osjetimo reakciju tržišta, otvorit ćemo i hotel Orsan. Ostali objekti otvarat će se po potrebi. Mi bismo vrlo rado otvorili sve objekte, ali smo odlučili da ćemo to činiti postepeno i prilagođavati se situaciji.

Kakva je situacija za srpanj i kolovoz što se tiče rezervacija?

- S obzirom na okolnosti, situacija je iznenađujuće dobra. Nemamo značajnijih otkazivanja rezervacija za srpanj i kolovoz. Nama je i rujan izuzetno dobro popunjen pa ga čak možemo uspoređivati s prošlogodišnjim. Očito gosti imaju nadu da će u tom razdoblju moći nesmetano putovati i realizirati odmor. Za ta tri mjeseca imamo dobre najave, a ako se one realiziraju, uspjet ćemo odraditi nešto sezone.

Koliki je smještajni kapacitet HTP-a Korčula i HTP-a Orebić?

- HTP Korčula imamo ukupno 650 smještajnih jedinica, a većina ih je podignuta na razinu od četiri zvjezdice. Sve naše smještajne jedinice, osim hotela Park, na su toj razini. HTP Orebić ima više od 260 smještajnih jedinica. Znači, na ove dvije lokacije imamo više od 900 smještajnih jedinica. Budemo li ovu godinu radili s pola kapaciteta, smatram da ćemo moći biti zadovoljni.

Mogu li se i gdje napraviti uštede u ovoj situaciji?

- To je teško pitanje. Kad gosti dolaze, moramo biti svjesni da su proveli nekoliko posljednjih mjeseci u izolaciji uz velika ograničenja. Prilikom dolaska na toliko iščekivani odmor, gost u njemu želi više nego ikad uživati. Znači, uskratiti gosta, za bilo što, ne može biti opcija. On mora dobiti to po što je došao, a stigao je na odmor koji više nego ikad želi u punoj mjeri iskoristiti. Ne bi smio biti zakinut. Osim toga, gost i agencija točno znaju što trebaju dobiti u objektu karakteriziranom s četiri zvjezdice, postoje određena očekivanja na osnovi Pravilnika o kategorizaciji, tako da ušteda u smislu ponude nema uporište. Uostalom, kada gost uspije doći do Korčule, onda mora imati najbolji mogući odmor. Uštede, uostalom kao i do sada, možemo raditi na strani energenata i kvalitetnim upravljanjem tvrtkom. Znači, uštede su moguće ako se pazi na svaki segment poslovanja. Moguće je optimizirati nabavu i zalihe. Znači, uštede je moguće ostvariti samo s velikom pažnjom. S druge strane, zbog mjera pojačane zaštite određeni dio troškova, a tu mislimo na zaštitna sredstva, sigurno će se povećati. I do sada smo pazili na čistoću, higijenu i dezinfekciju, što se može vidjeti po ocjenama na booking portalima, ali sada je to sve podignuto na puno veću razinu. To će, naravno, rezultirati novim troškovima. Gostu moraju biti na raspolaganju sredstva za dezinfekciju. Ne računajući na pojačan rad naših zaposlenika, sama količina dezinfekcijskih sredstava vidjet će se na troškovnoj strani.

Zagreb, 080620.
Ivana Hatvalic Poljak, direktorica tvrtke HTP Orebic, fotografirana u uredu tvrtke.
Foto: Boris Kovacev / CROPIX
Boris Kovačev / CROPIX

Ivana Hatvalić Poljak

 

Je li osoblje prošlo edukaciju o ponašanju u ovoj situaciji?

- Morali smo dodatno educirati osoblje, osobito u odjelu domaćinstva. Ponudit ćemo određene novitete, među kojima je to da se gostima neće ulaziti u sobe, osim na njihov zahtjev. Znači, sobarica bez poziva gosta neće ulaziti u njegovu sobu, a čime mu dodatno poručujemo kako cijenimo i čuvamo njegovu privatnost. Time će se smanjiti rizik jer je sobarica do sada svaki dan morala ući u 15-ak raznih soba. Vjerujemo da će veliki broj hotelskih kuća ponuditi gostima ovu opciju, a za neke znamo da im već i nude. Odjeli domaćinstva i odjel restorana doživjet će najveće promjene u radu. Njihovi standardi operativnih procedura zbog propisanih mjera morat će doživjeti najveće promjene.

Što je s investicijama?

- Upravo je uređen drugi dio plaže ispod kompleksa Port 9 koji čeka prve goste. Radove smo počeli još u zimskom periodu. Imali smo jedan zastoj, a krajem svibnja počeli smo dovršavati radove. Sredstva za tu investiciju od nekoliko milijuna kuna bila su rezervirana jer je ona bila planirana. Bez obzira na sve, mi smo je dovršili i sada smo zaokružili tu cjelinu. To je investicija u javne sadržaje koja može pridonijeti punjenju objekata i obogaćivanju sadržaja te ćemo time uz Instagram spotove u okviru Port 9 resorta imati dodatnu animaciju za goste na otvorenom prostoru.

A ostale investicije, poput rekonstrukcije hotela Park?

- To je planirana investicija. Znači, radi se o rekonstrukciji hotela Park i podizanju njegove kategorije na čak pet zvjezdica. Pričekat ćemo s realizacijom te investicije dok se ne vratimo na neke uobičajene brojke. Vidjet ćemo još hoće li doći do promjena u navikama turista, načinu putovanja i hoće li se nešto generalno promijeniti u turizmu. Za hotel Park razvili smo dva idejna rješenja, a nastavit ćemo i dalje raditi u smislu izrade geodetskih podloga, daljnje razrade samog koncepta hotela, ali s konkretnim radovima pričekat ćemo barem godinu dana. Isto tako, u Orebiću smo otišli čak korak dalje što se tiče obnove hotela Orsan. Napravljena su idejna rješenja i projektna dokumentacija. Planirali smo realizirati tu investicije odmah nakon ove sezone, ali i tu ćemo pričekati. Riječ je o hotelu s tri zvjezdice koji može i dalje nastaviti raditi. Ovo je prilično nezgodno vrijeme za investiranje i mislim da će većina turističkih kompanija uzeti stanku. Svaka investicija nosi nova kreditna zaduženja, u ovoj situaciji to nikome nije opcija. Znači, mi od investicija ne odustajemo nego ih stavljamo na čekanje u trenutnim prilikama. Očekujemo da ćemo ove sezone ostvariti dio prihoda, ali ovo neće biti godina pogodna za donošenje važnih dugoročnih odluka o ulaganjima.

Je li točno da bi hotelom Park trebao upravljati poznati hotelski lanac?

- Hotel Park nalazi se na jedinstvenoj lokaciji nasuprot staroga grada Korčule i to odmah uz more. Hotel Park ima specifičan i zahtjevan, jedinstven položaj, pa razmišljamo i o tome da tim hotelom upravlja neki poznati svjetski brend. Dogovorimo li se koji će to brend biti, to će svakako utjecati na daljnju razradu projekta. Vidljivo je da postoji sve veći interes domaćih hotelijera i to prema višoj kategoriji takvih svjetskih lanaca.

Nadaju li se, unatoč svemu, turistički radnici nekakvom ugodnom iznenađenju ove sezone?

- Po svojoj vokaciji turistički radnici moraju biti optimisti. Sve što radimo, radimo da gostima ugodimo i u ovom periodu ograničenja moramo ponuditi maksimalno. Moramo biti optimisti i nadati se najboljem. Očekujemo uspostavu zračnog prometa i dolazak gostiju. Na Korčulu i jug Hrvatske većina ih dolazi avionom. Očito je da će ove sezone doći i do promjene strukture gostiju. Oni iz europskih destinacija sigurno će se zadržati na Mediteranu. S druge strane, gosti iz SAD-a, Kanade, Australije, Novog Zelanda i s azijskog tržišta koje nam je bilo značajno izvan glavne sezone, a sada su upitni, neće putovati daleko. Na njih za sada ne možemo računati. Pitanje je kako i kada će se ti gosti odlučiti za putovanje te ih svakako prije jeseni ne možemo očekivati.

A da nije bilo ove pandemije?

- Da nije bilo pandemije, mi bismo počeli s otvaranjem hotela početkom travnja. Sve pripreme su već bile odrađene. Imali smo najave azijskih grupa, odlično popunjen Uskrs, najavu dolazaka gostiju iz okruženja, grupe Amerikanaca. Sve je to bilo u najavi. Da je sezona počela normalno, u ovom trenutku bili bi nam otvoreni i solidno popunjeni svi objekti. Bio bi zaposlen veliki dio sezonskih radnika. Nažalost, sezona od koje smo puno očekivali pretvorila se u jednu veliku neizvjesnost. Unatoč svemu, pozitivni smo, jer ljudi i dalje osjećaju želju za putovanjem.

Što je sada sa sezonskim radnicima?

- Još uvijek ih, nažalost, nismo zapošljavali. U ovom trenutku imamo veliki broj oko 150 stalnih radnika u oba društva. Nije bilo otpuštanja radnika, niti smo zasad smanjivali njihova radnička prava. Koristimo mjere Vlade RH i drago nam je što će se te mjere produljiti na lipanj. To je velika pomoć jer hotelijeri u lipnju neće ostvariti znatan prihod. Prvi značajniji prihod očekujemo tek u srpnju. Sezonski radnici, nažalost, jedva čekaju sezonu i trebali su već raditi. Njima je ove godine jako teško. Mogu reći da jedva čekaju raditi. Imamo bazu tih radnika s otoka, ali i iz Slavonije i s područja Siska i Petrinje. To su naši višegodišnji sezonski radnici. Vjerujemo da ćemo krajem lipnja doći u priliku i krenuti sa zapošljavanjem sezonskih radnika. Veliki interes za radom kod nas pokazuju i novi radnici. Vjerojatno jedan dio njih dolazi iz nekih manjih objekata koji možda ovo ljeto neće raditi.

A strani radnici?

- Ove godine očito nećemo imati iz radnike drugih zemalja. Naći ćemo ih dovoljno u Hrvatskoj. Sve ćemo moći dobiti na domaćem tržištu rada.

Hoće li doći do korekcije cijena?

- Dolazi do korekcije cijena, ali mislim da velikog prostora za korekcije nema. Nema velikog prostora za smanjenje cijena, među ostalim, i zbog troškovne strane poslovanja. Eventualno za određene periode sezone su moguće neke akcijske ponude s deset, petnaest ili možda najviše 20 posto, ali za više od toga nema velikog prostora. Što se tiče hotelijera i smještajnih objekata s četiri i više zvjezdica gdje treba zadržati kvalitetu, tu pogotovo nema prostora za veliku korekciju cijena.

Kako je HTP Korčula završio prošlu godinu?

- Imali smo jako dobru godinu i ona je bila na razini pretprošle. Možda nešto malo lošija nego 2018. godina. Malo smo imali problema s punjenjem hotela Park jer je kategoriziran s dvije zvjezdice, ali su zato ostali objekti jako dobro radili. Zanemarimo li hotel Pak i usredotočimo se na hotele s četiri zvjezdice, onda možemo reći da smo bili na razini jako uspješne 2018. godine. Zadovoljni smo s 2019. godinom, a očekivali smo da ćemo rezultat poboljšati 2020. godine. Međutim, dogodilo se to što se dogodilo i čemu smo sada svjedoci.

Imate li ikakve procjene za ovu godinu?

- Teško je bilo što procjenjivati kada je jako puno nepoznanica. Za procjenu morate imati nekakve parametre, a oni sada ne postoje. Sve je nepoznanica, uključujući avionske letove, epidemiološka situacija u državama iz kojih dolaze gosti, način putovanja. Otprilike, Hrvatska može računati na 30 posto sezone. Naravno, sve će ovisiti o destinaciji i o vrsti smještaja. Moguće da će apartmanska naselja i kampovi imati pojačan interes u odnosu na hotele. Tako je i kod nas. Mi imamo pojačan interes za apartmanskim dijelom u sklopu resorta Port 9, i s domaćeg i s inozemnog tržišta. Hotelske sobe sada su u najlošijem položaju. Moguće je da će agencije tražiti da soba bude prazna koji dan, između dviju smjena gostiju. Mi ćemo i bez direktnog traženja pokušati raspoređivati goste tako da imaju razmak među sobama, kao i da osiguramo status “mirovanja” između dvaju dolazaka.

Tekst je preuzet iz tiskanog izdanja Globusa

Globus

Naslovnica Globusa