Svitlana Shchegrykovych

'Hrvatski proizvodi mogli bi biti hit na ukrajinskom tržištu, ali moraju pogoditi cijenu'

AUTOR:

  • Jozo Vrdoljak/Privredni.hr

OBJAVLJENO:

17.6.2020. u 13:12

AUTOR:

  • Jozo Vrdoljak/Privredni.hr

OBJAVLJENO:

17.6.2020. u 13:12

FG

Svitlana Shchegrykovych, voditeljice odjela uvoza ukrajinske Fozzy grupe

Najveći ukrajinski maloprodajni lanac Fozzy grupa, osnovan prije 23 godine u Kijevu, ima preko 650 prodajnih mjesta raspoređenih širom Ukrajine. Taj bi lanac mogao biti idealan kanal za plasman hrvatskih proizvoda na ukrajinsko tržište, a to su sada uvidjeli brojni hrvatski proizvođači.

Do unazad nekoliko godina na policama su se nalazili samo neki Podravkini proizvodi da bi se unazad tri godine situacija značajno promijenila, a svoju priliku prepoznali brojni hrvatski proizvođači prehrambenih proizvoda. Prema riječima Svitlane Shchegrykovych, voditeljice odjela uvoza Fozzy grupe, uskoro se očekuje početak suradnje s domaćim proizvođačima suhomesnatih proizvoda, pršuta, sira, još nekih proizvođača vina i ostalih proizvoda.

Ukrajinka Shchegrykovych više je puta je posjetila Hrvatsku i pogone hrvatskih proizvođača prehrambenih proizvoda te sudjelovala na gospodarskim forumima. Tu je započela i suradnju s određenim hrvatskim proizvođačima.

Sa Svitlanom Shchegrykovych razgovarali smo o načinu suradnje s hrvatskim proizvođačima, specifičnostima ukrajinskih potrošača i ukrajinskog tržišta, prepoznatljivosti hrvatskih proizvoda na tamošnjem tržištu te o perspektivi daljnje suradnje s hrvatskim proizvođačima.

Fozzy grupa je osnovana 1996. godine. Kada kada ste započeli s uvozom proizvoda?

U 2006. godini smo općenito započeli s uvozom tražeći najbolje proizvođače u cijelom svijetu. Proizvode uvozimo direktno bez posrednika. Tijekom 14 godina uvozne aktivnosti stvorili smo jedinstven portfolio prehrambenih i neprehrambenih proizvoda s preko 950 dobavljača iz 85 zemalja. No prije pet godina u našem portfoliju nije bilo niti jednog proizvoda koji je plasiran direktno iz Hrvatske.

Jesu ukrajinski potrošači poznavali neke hrvatske proizvode?

Dugi niz godina Hrvatska predstavlja poželjnu turističku destinaciju za ukrajinske građane. Naravno tijekom posjeta Hrvatskoj, svi oni kušaju tradicionalne proizvode: vino, sir, mesne proizvode i maslinovo ulje. Također, iz mnogih, a ponajviše povijesnih razloga, hrvatski je brand Podravka već dugi niz godina poznat na ukrajinskom tržištu.

Kada se situacija promijenila? Kako je došlo do uspostavljanja suradnje s hrvatskim proizvođačima?

Početkom 2017. godine, počasni ukrajinski konzul u Hrvatskoj i predsjednik Ukrajinske gospodarske komore u Hrvatskoj, Sloveniji i BiH Ivica Pirić, zatražio je sastanak s nama u Kijevu. Raspravljali smo o mogućnostima izravne suradnje sa stranim dobavljačima i kategorijama proizvoda koji bi mogli zanimati naše tržište. Nakon tog sastanka, Pirić je pripremio listu mogućih hrvatskih proizvođača te organizirao četverodnevni poslovni forum za naše menadžere u Hrvatskoj. Tijekom našeg kratkog boravka u Hrvatskoj tom prigodom organizirani su sastanci s više proizvođača. Neki od njih su danas dostupni policama naših prodavaonica.

FG

Ivica Pirić, predsjednik ukrajinske gospodarske komore u Hrvatskoj, Svitlana Shchegrykovych iz Fozzy grupe, Davora Gabele, direktora prodaje i marketinga Sardine

 

Koji su hrvatski proizvodi, odnosno proizvođači, sada dostupni na policama maloprodajnih mjesta Fozzy grupe?

Na našim policama uključujući police naših premium prodajnih mjesta nalazio se konzervirana riba Adriatic queen proizvođača postirske Sardine iz Postira, nalazi se maslinovo ulje porečke Agrolagune, vina tvrtke Badel 1862, nalazi se širok spektar proizvoda koprivničke Podravke, te konzervirana riba proizvođača Pelagos net farme. Što se tiče vina uz Badelova vina na našim policama nalaze se vina Agrolagune, ali i vina dva dalmatinska privatna proizvođača tvrtki Zlatan otok s Hvara i Matuško vina s Pelješca.

Ima li mjesta za daljnje širenje uvoza proizvođača koji su već prisutni u Fozzy grupi?

Mi smo uvijek spremni za nove mogućnosti koje udovoljavanju željama naših kupaca. Hrvatski proizvodi pružaju uvijek visoku kvalitetu i ne uvijek najnižu cijenu. Uz podršku Ivice Pirića, imamo vrlo skoro u planu širenje asortimana hrvatskih proizvoda na našim policama. Koliko ima mjesta za širenje? Teško je to predvidjeti. Danas, zbog situacije uzrokovane epidemijom COVID-19 mijenja se kupovna moć ukrajinskih potrošača odnosno naših kupaca. Ali mi smo spremni na najbolji mogući način iskoristiti puni potencijal . Bilo da se radi o trenutnim ili da se radi budućim projektima.

Jeste li do sada ili možda planirate posjetiti hrvatske proizvođače? Koje je vaše mišljenje o njihovim proizvodima i kvaliteti koju nude?

Naš prvi poslovni posjet Hrvatskoj je bio u sklopu poslovnog foruma koji je organizirao Pirić u srpnju 2017. godine. Tom prilikom smo posjetili proizvođače mesnih proizvoda, vina, sira i čokolade. Svi oni su pokazali visoku razinu tehničke opremljenosti i razine kvalitete proizvoda. Nekoliko baš tada posječenih proizvođača je prisutno danas na našim policama, zadržavajući visoku razinu kvalitete.

Imaju li hrvatski proizvodi prigodu u natjecanju sa sličnim proizvodima globalnih proizvođača iz cijelog svijeta na ukrajinskom tržištu? Koliko je ukrajinskom potrošaču važna cijena, odnosno odnos cijene i kvalitete?

Naravno, kao i za mnoga tržišta u natjecanju za ukrajinsko tržište od najveće važnosti je odnos cijene i kvalitete. Moramo imati na umu kako je ukrajinsko tržište još uvijek jako osjetljivo na cijene proizvoda. Kada hrvatski proizvođači ponude povoljne cijene, onda ti proizvodi postanu traženi. U kvalitetu hrvatskih proizvoda ukrajinski potrošači uopće ne sumnjaju.

FG

Svitlana Shchegrykovych

 

U kojem smjeru se može pospješiti gospodarska suradnja između Ukrajine i Hrvatske? Koliko toj suradnji može doprinijeti diplomacija i poslovni forumi?

Ukrajinsko tržište je uvijek otvoreno za nove proizvode U ovom trenutku tražimo mesne proizvode kao što su salame, pršut i slični proizvodi. Podrazumijeva se da smo jako zainteresirani za hrvatske sireve. U svakom slučaju uspostavljanje suradnje i kontakata je uvijek jednostavnije tijekom poslovnih foruma, poslovnih sajmova kao i u okviru diplomatskih aktivnosti.

Tugomir Majdak: Planiramo uveliko povećati izvoz prehrambenih proizvoda na ukrajinsko tržište

Ukrajina s 42 milijuna stanovnika, prema riječima državnog tajnika u Ministarstvu poljoprivrede Tugomira Majdaka, vrlo je zanimljivo tržište za sve europske zemlje, pa tako i za Hrvatsku. Naglašava da je Ukrajina tržište koje ima značajan potencijal potrošnje prehrambenih proizvoda visoke kvalitete koje Hrvatska može ponuditi.

„Ukrajinski potrošači imaju prehrambene navike bliske nama, tako da hrvatski proizvođači koji su orijentirani na izvoz mogu vrlo brzo naći put do kupaca hrvatske hrane na ovom ne tako udaljenom stranom tržištu. Hrvatski visokokvalitetni prehrambeni proizvodi već su zastupljeni i prepoznati na ukrajinskom tržištu, a prema podacima naše i ukrajinske diplomacije vrlo dobro su prihvaćeni od strane ukrajinskih potrošača.“, ističe Majdak.

Jankolovica, Biograd, 140912.
Prvi dan 59. svjetskog prvenstva u oranju koje se odrzava u Jankolovici kraj Biograda.
Na fotografiji: detalj s manifestacije; Tugomir Majdak - dopredsjednik WPO-a.
Foto: Luka Gerlanc / CROPIX

Tugomir Majdak, državni tajnik u Ministarstvu poljoprivrede

 

Majdak napominje da u Ministarstvu poljoprivrede redovito prate trend izvoza hrvatskih prehrambenih proizvoda. Otkriva podatak da je tijekom 2019. godine izvoz poljoprivredno prehrambenih proizvoda iz Hrvatske u Ukrajinu povećan je za 12 posto.

„Hrvatska hrana, uključujući ribu, mesne prerađevine, maslinovo ulje i vina krajem 2019. i početkom 2020. pojačano se plasiraju na tržište u Ukrajini . Nedavno je ajvar proizveden u Hrvatskoj osvanuo na policama vodećih trgovačkih lanaca u Ukrajini. Međutim, iako imamo ogromne pomake to je još uvijek malo s obzirom na sve prednosti ukrajinskog tržišta za plasman hrvatskih prehrambenih proizvoda.“, pojašnjava Majdak.

Majdak otkriva kako se prije svega izvoz prehrambenih proizvoda planira uvelike povećati.

„S toga je upravo je s hrvatske strane animirano desetak izvozno orijentiranih hrvatskih proizvođača visokokvalitetnih sireva, suhomesnatih proizvoda i vina koji s ukrajinskom stranom već intenzivno rade na izvozu svojih proizvoda u ovu zemlju. Uzorke prehrambenih proizvoda naši proizvođači već su poslali u Ukrajinu, a vrlo brzo slijedi i njihov interni dogovor oko plasmana. Također, za izvoz u Ukrajinu javljaju nam se i oni proizvođači voća koji su spremni kvantitativno odgovoriti izazovu ovog velikog tržišta. Postoji čak interes za izvoz jagoda jednog našeg velikog proizvođača.“, navodi državni tajnik.

Uz to, naglašava, Vlada RH je u posljednje dvije ili tri godine napravila ogroman iskorak vezano za izvoz hrvatske hrane u Ukrajinu.

"Predsjednik Vlade RH Andrej Plenković, kao veliki prijatelj Ukrajine, od početka svog mandata odradio je mnogo za iskorak hrvatskog gospodarstva na ukrajinsko tržište, a posebno je važan poticaj ostvaren za prerađivačko-prehrambeni sektor i izvoz hrvatske hrane u Ukrajinu. Vlada i Ministarstvo poljoprivrede uskladili su tijekom 2019. s ukrajinskom stranom potrebne certifikate za izvoz mesa i mesnih proizvoda, mlijeka i mliječnih proizvoda, te kože goveda, a trenutno se dovršava procedura za izvoz mješovitih proizvoda u Ukrajinu.

Prilikom ishođenja certifikata velika pomoć nam je bio Ukrajinski konzulat u Splitu. Za mlijeko i mliječne proizvode Europska Komisija je usuglasila s Ukrajinom harmonizirani certifikat za sve zemlje članice te se može slobodno koristiti putem sustava TRACES, što omogućava svim hrvatskim proizvođačima nesmetan izvoz u Ukrajinu. Vlada će i dalje biti aktivan partner proizvođačima hrvatske hrane, te ih preko diplomatskih kanala povezivati s ukrajinskom stranom i omogućiti ostvarivanje stabilnih prihoda izvozom i prodajom njihovih proizvoda u Ukrajinu i zemlje Istoka. Osim redovnih aktivnosti na izvozu hrvatske hrane, organizirat će se redovni gospodarski B2B forumi koji će omogućiti dodatni impuls hrvatskom izvozu hrane “, pojašnjava državni tajnik u Ministarstvu poljoprivrede.

Ivica Pirić: Politički odnosu su odlični ali se gospodarski moraju unaprijediti

Predsjednik Ukrajinske gospodarske komore u Hrvatskoj, Sloveniji i BiH Ivica Pirić u zadnje tri godine organizirao je tri ukrajinsko-hrvatska gospodarska foruma na kojima su, između ostalih, sudjelovali predstavnici dva najveća trgovačka lanca u Ukrajini. Uz Fozzy grupu sudjelovali su predstavnici ATB-a .

„Doveli smo i potencijalne investitore iz Ukrajine, odnosno njihove najbogatije ljude. Njihov mentalitet je takav da će oni kupiti i uložiti u ono što nama treba. tek kada to vide i kada osobnom dođu. Zahtijevaju pažnju i osoban pristup. Tako se jedino može raditi s njima.“, pojašnjava Ivica Pirić.

Pirić kaže da se posljednjih nekoliko godina hrvatski pristup s političke razine promijenio na kvalitetan način prema Ukrajini i okolnim zemljama.

„Otvorila su se veleposlanstva a napravljen kvalitetan zaokret u državnoj politici prema Istoku. Ne samo prema Ukrajini nego i već i prema Kazahstanu, Azerbejdžanu, i tim zemljama koje su nama jako zanimljive. Taj zaokret je dalo veliki vjetar u leđa i već imamo odlične rezultate. U Ukrajini je dobro poznato koliko je predsjednik Vlade Plenković napravio za njih . Cijene to i njihovi vodeći ljudi i njihov narod. Unatoč tome što u povezivanju gospodarstvenika koristim moja osobna poznanstva s tamošnjim poslovnim ljudima i da dosta radim ali to nije jedini razloga zašto imamo pomak i rezultate u suradnji . Stalno inzistiram na tome da naša diplomacija mora puno bolje i učinkovitije raditi. Primjer dobrog rada diplomacije na ukrajinskom tržištu je svakako francuska i njemačka diplomacija“ pojašnjava Ivica Pirić.

Makarska, 160515.
Reportaza sa ukrainskim braniteljima iz grada Donjecka koji su na odmoru u hotelu Rivjera. Njihov boravak su organizirali Ivica Piric, ukrajinsko veleposlanstvo i zupanija Splitsko-dalmatinska.
Na fotografiji: Ivica Piric, pocasni konzul Ukraine u RH.
Foto: Ivo Ravlic / CROPIX

Ivica Pirić

 

Dodaje da i u ovoj pandemiji naša diplomacija nije baš odradila posao na visokoj razini. Nužno je ulagati napor jer je diplomacija ovlašteni predstavnik države. Pirić kaže da je osim s Fozzy grupom odlična suradnja napravljena u IT sektoru. Uskoro ćemo prezentirati jedan veliki hrvatski IT projekt na ukrajinskom tržištu, koji nastupa kao hrvatski projekt kao projekt hrvatske IT industrije i hrvatske pameti.

„Tako ćemo se dobro pozicionirati u tom segmentu, jer prvi put nastupamo kao jedan klaster jakih hrvatskih IT kompanija. Osim toga imamo rezultate u obrambenom sektoru koji mogu biti još i bolji.“, tumači Pirić.

S druge strane, Pirić naglašava kako je napravljen veliki pomak u privlačenju investitora iz Ukrajine.

„Donedavno su investirali u našem okruženju a nas su zaobilazili. Sada to više nije slučaj. Oni u pravilu kažu da nisu imali ništa protiv ulaganja u Hrvatsku. Jednostavno nisu bili ulagali jer im ništa nije bilo niti predlagano. To je jako loša poruka.“, smatra Pirić, koji otkriva da bogati poslovni ljudi iz Ukrajine dolaze i ovo ljeto u Hrvatsku , tako da se očekuje još više investicija.

„Suradnja je napravljena u energetici. Uskoro dolazi glavni direktor Metinvesta u Hrvatsku . To je prigoda da naša brodogradilišta dobiju povoljnije nabavku metalnih proizvoda. Iako dosta radimo ne možemo biti potpuno zadovoljni jer prijateljske države Ukrajina i Hrvatska mogu imati puno bolju gospodarsku suradnju. Naša veleposlanstva i gospodarska diplomacija moraju biti još aktivniji. To se zadnjih godina mijenja ali je još uvijek daleko od toga kako bi trebalo biti.“, otkriva Pirić.