Intervju

'Agencije koje su pošteno radile putnicima su vratile novac, a ne vaučer'

AUTOR:

OBJAVLJENO:

18.6.2020. u 14:07

AUTOR:

OBJAVLJENO:

18.6.2020. u 14:07

Zagreb, 160620.
Zrinjevac 1.
Zeljko Markovic, vlasnik turisticke agencije Ban tours.
Na fotografiji: Zeljko Markovic i djelatnice agencije.
Foto: Darko Tomas / CROPIX
Darko Tomas / CROPIX

Željko Marković

Segment turizma jedan je od najteže pogođenih u ovoj koronakrizi, a osnivač turističke agencije Ban tours Željko Marković za Jutarnji pojašnjava kako su probleme prebrodili bez ijednog otkaza.

Što vam zasad pokazuje booking, kakva će biti sezona?

- Prema onome što smo bili ostvarivali u prvih 70 dana ove godine, naš je booking govorio da ćemo rasti minimum 20 do 25 posto u prihodima, no onda je uslijedio jedan šok nakon kojeg je bilo nemoguće računati čak ni na desetak posto ranijih prihoda. No, zauzeli smo stav da će se situacija ipak popraviti, pojaviti neki dolasci i gosti, i to se sada pokazalo točnim. Imamo u vlasništvu 50 jedrilica koje smo tijekom pauze cijelo vrijeme pripremali kao da će se sutra otvoriti granice. To se na kraju i dogodilo, prošli tjedan smo od 50 u pogonu imali 15-ak jedrilica, ovaj tjedan isto toliko, a sljedeći smo već na 60 posto kapaciteta. Nautički turizam će doživjeti kvalitetniju sezonu nego što smo predviđali, a oni koji su se pripremili, tu su i u prednosti.

S kojih tržišta imate najveći interes prema nautici?

- Naši tradicionalni gosti su Nijemci, Austrijanci, Slovenci te Mađari, i mislimo da to tržište neće bilježiti gubitke. Na goste iz Velike Britanije i SAD-a, nažalost, ne možemo računati, slično će biti i sa Španjolskom, a ostali bi svi trebali biti unutar očekivanih brojki.

Je li se vaša usluga u nautici, s obzirom na epidemiološke uvjete, nešto izmijenila?

- Svi su brodovi opremljeni dezinfekcijskim sredstvima i opremom kao što su maske i rukavice, to je neki minimum koji moramo osigurati.

Je i zbog korone došlo do pada cijena?

- Mi inzistiramo da idemo s prilagođenim cijenama, a tu trebamo biti pošteni pa reći da su domaće cijene u startu bile malo visoke. U segmentu u kojem smo mi malo jači, kao što su privatne vile, cijene su niže i do 25 posto, i to već sada, a isto se očekuje i za sezonu. Prema mojem mišljenju, s kvalitetnom cijenom možemo jako dobro popraviti booking.

Protivnici spuštanja cijena obično govore kako to nije dobro, jer jednom kad spustiš cijenu proizvoda, teško je možeš vratiti?

- To je točno, činjenica je da kad skineš cijenu, teško je vraćaš na stare pozicije. No, ipak mislim da imamo prostora nastupiti s nižim cijenama, a da i dalje bilježimo dobre rezultate. Naravno, to onda treba slijediti i sva ostala izvanpansionska ponuda koja također zahtijeva neku korekciju.

Koliko vas je pogodila obustava putovanja, jeste li otpuštali?

- Mi smo među rijetkim agencijama koja nije dala niti jedan otkaz niti je smanjivala plaće. Naravno, za to su najzaslužnije Vladine mjere, posebno pomoć od 4 tisuće kuna po radniku, što je mjera koja je spasila na tisuće radnih mjesta u turizmu. Moramo, naravno, istaknuti da je tu bilo i puno razumijevanja banaka i ostalih partnera, svatko tko je ozbiljno radio i pristupio problemu po mojem mišljenju nije imao razloga otpuštati radnike.

Najavljuju se mjere skraćivanja radnog vremena, mislite li da će vam trebati ili ste spremni dalje normalno raditi na tržištu?

- Spremni smo odmah zauzeti svoju poziciju, nemamo potrebe za daljnjom pomoći, osigurali smo sva sredstva koja će nam garantirati miran ulazak u sezonu 2021.

Bavite se dosta i poslovnim putovanjima za koje se predviđa da su jedan od najteže pogođenih segmenata. Kada očekujete da će se to tržište oporaviti?

- Puno se toga može odraditi preko Zooma, ali držim da će korporativni turizam biti jedan od onih segmenata koji će se najbrže oporaviti. Postoji sto razloga zašto se poslovi moraju dogovarati na konkretnim sastancima i nama već polako počinju poslovna putovanja, zasad na razini Hrvatske. No, kako će se otvarati avioveze prema Europi, tako će rasti i poslovna putovanja. Što se tiče sportskih putovanja, ona trenutno baš i nisu in, no čim krenu kvalifikacije za Europsku ligu, Ligu prvaka i slično, u okviru onoga što propišu države, započet će i ovaj tip putovanja.

Što mislite o ovom konceptu Vlade koja je agencijama omogućila da umjesto povrata novca, putnicima za neodrađena putovanja prvo nude vaučere? Puno je kritika da se time ide kontra potrošača?

- Teško mi je o tome govoriti jer mi vaučere ne koristimo. Našli smo se u situaciji da smo svim svojim kupcima bili u mogućnosti vratiti uplaćeni novac. Jedini tko nam nije izašao ususret je jedan poslovni partner iz Izraela, no i tu smo putnicima novac vratili iz svojih rezervi. Smatramo da je to korektno i pošteno i da čovjek ne može čekati 24 mjeseca da mu vratim uplaćeni novac. Ako si posao vodio kako Bog zapovijeda, ako nisi trošio i bahatio se, imao si odakle vratiti.

Hoćete li se uključiti u Cro karticu, i mislite li uopće da je ovo dobar period za takav projekt?

- Uključit ćemo se, ali ne znam baš da je termin pogođen. To je prema meni malo preuranjeno, držim da bi to trebao biti koncept za 2021. godinu.

Čekamo datume i potvrde lokacija

Ove godine ste onda, s obzirom na to je otkazano Europsko nogometno prvenstvo, u popriličnom gubitku?

- Svi su u gubitku, no ništa ne možemo promijeniti u tom smislu. Prvenstvo je prebačeno za 2021. godinu, sa svim partnerima kad su u pitanju hoteli ili zrakoplovni transferi, i moram priznati da su svi partneri ovdje bili vrlo korektni te nam vratili uplaćene kredite. Prvi je među njima reagirao Croatia Airlines tako da nismo imali problema oko rezervacija niti smo pretrpjeli neki gubitak. Ono što smo propustili ove godine, odradit ćemo sljedeće, samo čekamo datume i potvrde lokacija kako bismo partnerima mogli sve potvrditi.