Business Outlook 2020

Pametnim ulaganjima Ina ide ukorak s transformacijom naftne industrije

AUTOR:

  • Sándor Fasimon

OBJAVLJENO:

29.11.2019. u 16:20

AUTOR:

  • Sándor Fasimon

OBJAVLJENO:

29.11.2019. u 16:20

Zagreb, 281118. Avenija Dubrovnik.
Sandor Fasimon, predsjednik Uprave Industrije nafte, (INA).
Foto: Darko Tomas / CROPIX
Darko Tomaš / CROPIX

Predsjednik Uprave Ine Sandor Fasimon

Naftna industrija jedna je od najvolatilnijih gospodarskih grana, a transformacija industrije već se događa - od digitalizacije i uvođenja novih tehnologija pa do promjene regulative u kojoj djelujemo. Inovativno korištenje potencijala kompanije u znanju i imovini velik je potencijal, koji nam može osigurati rast.  Prepoznali smo potrebu za prilagodbom kroz širenje područja rada. Dosadašnji lanac vrijednosti Ine tako bi se, uz tradicionalnu orijentaciju na naftu i plin, nadogradio, a i smanjili bismo moguće rizike.

Primjerice, smatramo da je iskorak u elektromobilnost prilika za kompaniju te do kraja godine na autocestama te važnijim gradskim i tranzitnim lokacijama planiramo instalirati oko 40 punionica za hibridne i električne automobile. Dosad smo instalirali 23 brze punionice na 17 lokacija. Plan je i snažnije iskoračiti u profitabilna ulaganja u proizvodnju obnovljivih izvora energije iz Sunca, vjetra, geotermalnih i ostalih izvora. Nedavno smo organizirali skup "Vodik u Hrvatskoj" na kojem su vodeći stručnjaci govorili o prilikama u uvođenju vodikovih tehnologija i upotrebi vodika, osobito u prometu. Vodik kao ekološko gorivo sutrašnjice prilika je o kojoj moramo razgovarati. Iako je Ina najveća hrvatska tvrtka, ne može to ostvariti sama, nego mora biti dio šire mreže. Tako bismo pridonijeli energetskoj tranziciji, održivom prijevozu i promociji obnovljivih izvora.

Još jedan iskorak koji je Ina napravila jest program ANI: startup program za privlačenje inovativnih ideja, timova i tvrtki u skladu s razvojnom vizijom koja prati tržište. Kroz program u kojem su se Ini priključili Algebra, Zicer i Step RI otvaraju se vrata idejama i talentima.

Međutim, unatoč fokusu na učinkovitost goriva i elektrifikaciju, tradicionalnih vozila je sve više, ukupna kilometraža sve je veća, tako da globalna potražnja za gorivom i dalje raste. Štoviše, učinkovitija goriva imaju puno veći efekt na potražnju nego električni automobili. U Aziji masovna motorizacija tek kreće i prema nekim procjenama, 2040. godine gotovo svaki drugi automobil na svijetu vozit će se upravo na tom kontinentu. Istodobno, unatoč velikim razlikama u procjenama različitih izvora, možemo očekivati da će samo deset posto automobila biti električno, dok će oko 20 posto činiti hibridi. Stoga, kad je riječ o opskrbi transporta energijom, smatramo da će naftna industrija još nekoliko desetljeća igrati važnu ulogu.

Ina je vodeća domaća energetska kompanija i jedan od regionalnih lidera u prodaji nafte i naftnih derivata. To namjeravamo ostati i u budućnosti jer održivi razvoj želimo i nadalje graditi na našim tradicionalnim djelatnostima. Krajem 2018. usvojili smo razvojne smjernice koje će nam omogućiti pokretanje novog investicijskog ciklusa koji će dovesti do promjena i stvoriti osnovu za novi rast i održivu dugoročnu budućnost Ine. Želja nam je osnažiti naš vertikalno integrirani poslovni model koji nam osigurava profitabilnost, a to možemo postići stvaranjem uvjeta za pojedinačnu održivost svih djelatnosti. Fokusirani smo na pametna ulaganja koja će donijeti povrat, a prvih devet mjeseci 2019. obilježila su intenzivna ulaganja koja su počela pokazivati rezultate. Ulaganja su premašila 1,5 mlrd. kuna, uglavnom u Hrvatskoj, a snažni ukupni prihodi rasli su 2%, što su povoljni izgledi za kraj 2019.

Dovršili smo remont u riječkoj rafineriji, jedan od najvećih u povijesti kompanije, a poboljšanja će se nastaviti i budućim projektima, u skladu s programom "INA R&M Novi smjer 2023.". Istodobno nastavljamo aktivnosti vezane za ulaganje u postrojenje za obradu teških ostataka, kojim će Rafinerija nafte Rijeka postati vrhunska europska rafinerija. Ukupna ulaganja iznose više od četiri milijarde kuna, što predstavlja dosad najveći pojedinačni Inin investicijski projekt. Konačna odluka o investiciji planirana je za kraj 2019., a postrojenje bi trebalo biti pušteno u rad 2023. S druge strane, industrijska lokacija u Sisku ostaje vrijedan dio Inina poslovanja te ćemo tamo nastaviti s poslovnim aktivnostima.

U istraživanju i proizvodnji u fokusu nam je rast domaće proizvodnje, nastavak istraživanja te obnova i povećanje rezervi jer na taj način pridonosimo energetskoj sigurnosti države i dodatno osiguravamo opskrbu tržišta. Želimo maksimizirati već postojeće potencijale i uz to graditi uravnoteženi portfelj. U Hrvatskoj želimo nastaviti s istraživanjima na novim područjima te su prvi koraci u tom smjeru već učinjeni. Nakon Drave-02, Vlada je dodijelila Ini dozvole za istraživanje i eksploataciju ugljikovodika na kopnu u još dva istražna prostora: Drava-03 i Sjeverozapadna Hrvatska-01. Vjerujemo u uspješan završetak pregovora i potpisivanje ugovora te nove istražne aktivnosti jer za to imamo iskustvo i znanje. U inozemstvu vidimo priliku na našim tradicionalnim tržištima poput Egipta, ali zanimaju nas i tržišta jugoistočne Europe, Sjeverne Afrike i Bliskog istoka.

Kada govorimo o maloprodaji, naši poslovni rezultati stabilno su snažni, kako u Hrvatskoj i BiH tako i u proširenoj maloprodajnoj mreži Crne Gore, a cilj nam je povećati udio na postojećim tržištima te se proširiti na nova. Danas upravljamo maloprodajom s više od 500 lokacija, a uz razvoj novih proizvoda i usluga nastavljamo s modernizacijom te implementacijom koncepta Fresh Corner.

Ništa od toga ne bi se moglo provesti bez najvažnijeg elementa poslovanja - zaposlenika. Zato kontinuirano provodimo kampanje među mladima, a posebno se ističe jednogodišnji program pripravništva Growww zahvaljujući kojemu već deset godina zapošljavamo mlade talente. Osim privlačenja novih zaposlenika, trudimo se zadržati postojeće stimulativnim primanjima i pogodnostima jer jedino zadovoljni zaposlenici mogu pridonijeti rastu.