Kontrolna točka

Kako je građanin X ipak dojedrio do pune mirovine

AUTOR:

OBJAVLJENO:

14.10.2019. u 8:54

AUTOR:

OBJAVLJENO:

14.10.2019. u 8:54

Split, 220910.
Ulaz u mirovinski zavod.
Foto: CROPIX
CROPIX

Ulaz u mirovinski zavod

Ovo je pismo čitatelja X (podaci poznati uredništvu, osobno ga poznajem). Proljetos je otišao u mirovinu. Detaljno je opisao taj, za osobni život važan, tranzicijski proces. Citiram:

”Izračun u državnom mirovinskom zavodu vrlo je brz, rješenje stiže nekoliko dana prije dvomjesečnog roka. Onda počinje birokratski labirint. Iz Zagrebačke banke, desetljećima vlasnice materijalne strane mojeg života, stiže poruka kako će mi u lipnju sjesti mirovinsko primanje 1200 kuna manje od predviđenog. Hladan tuš, ali brzo shvaćam da je riječ samo o isplati mirovine iz prvog stupa. Zovem Regos kojemu sam putem Fine poslao izjavu da biram isplatu iz oba mirovinska stupa. Tako mi se, naime, prema izračunu isplati. Kažu mi da nisam popunio još jedan obrazac. Ispričavaju se što mi ga nisu poslali. Kažu kompliciran je sustav, računala... Odmah šalju.

Dva dana kasnije poštar donosi obrazac. Treba upisati OIB (koji je već upisan uz moje ime u zaglavlju) i adresu na kojoj stanuje primatelj mirovine (istu adresu na koju je Regos poslao obrazac na potpis). Svrha obrasca je izbor mirovinskog osiguravajućeg društva putem kojega želim primati mirovinu. Budući da zasad postoji samo jedno takvo društvo, izborno polje već je popunjeno. Obrazac, znači, ne služi ničemu.

Nosim ispunjeni obrazac u Regos. Nije mi daleko, tako ću znati da su ga primili. Tamo su dvije ozbiljne sijede gospođe, jedna udara žig, druga vraća potvrđenu kopiju. Kada će mi zaživjeti drugi stup, pitam. To više nije naš posao, kaže gospođa koja djeluje nadređeno (druga i ne pokušava odgovoriti, drži glavu dolje, ne komunicira), javit će vam se iz vašeg fonda. Mi ćemo njima za 16 dana proslijediti vaš obrazac. Zašto za šesnaest dana, pitam. Zato što je to zakonski rok, kažu.

Deseti lipnja sjeda mi na račun prva mirovina, za svibanj. Samo jedna i samo iz prvog stupa (drugi ne čekam, još nije prošlo 16 dana). Ostaje, znači, pitanje - kada će mi državni fond uplatiti razliku od 26. ožujka, kad mi je aktivirano pravo umirovljenika, do 1. svibnja, od kojeg datuma mi je mirovina isplaćena. Šaljem upit. Odgovaraju odmah, traže OIB. Šaljem. Mjesec dana nema odgovora. Pišem ponovo, ovaj put odmah s OIB-om (naučio sam!). Sljedeće jutro čeka me poruka službe za korisnike: ‘Vaš podnesak je proslijeđen referentu N. D. od kojega je zatražen pismeni odgovor.’ O.K., čekam dalje.

Srpanj je. Stiže obavijest o isplati mirovine. Dug nije uključen, ali pitanje je već kod referenta N. D. u mirovinskom, pa ne gnjavim. Zato istražujem što je s drugim stupom. Prošlo je više od šesnaest dana, roka koji su najavile gospođe iz Regosa. Šaljem mail RMOD-u (Raiffeisen mirovinsko osiguravajuće društvo više nije Raiffeisenovo, sada je u vlasništvu slovenskog Triglav osiguranja, ali na stranicama su i dalje Raiffeisenova obilježja).

Odgovor stiže za nekoliko sati: ‘Poštovani gospodine X, do jučer uplatu nismo zaprimili. Prema predanom R-POD obrascu, očekujemo je vrlo brzo. Uputila bih Vas na našu službenu web stranicu gdje možete isprintati zahtjev za sklapanje ugovora te nam uz potrebnu dokumentaciju dostaviti mailom ili poštom. Mi ćemo, nakon zaprimljene uplate i pristigle dokumentacije, napraviti izračun i ugovor te Vas kontaktirati kako biste potpisali dokumentaciju za isplatu.’ Dva dana kasnije iz MOD-a (bivši RMOD) stiže poruka: ‘Doznačena su nam vaša sredstva i dokumenti. Molimo vas da nam pošaljete zahtjev za sklapanje ugovora.’ Šaljem odmah.

Ponovo šaljem i upit mirovinskom zavodu. OIB priložen. Što je s neisplaćenim zaostatkom? Ljubazni zaposlenici infocentra zahvaljuju na upitu i ponovo me upućuju referentu N. D. Referent se ne javlja. Srpanjska mirovina je na računu, samo jedna, samo prvi stup.

Sredinom srpnja zovu me iz MOD-a, ljubazni glas iz slušalice kaže mi da me ugovor čeka spreman za potpisivanje. Prvi dan kolovoza na račun mi sjeda isplata drugog stupa, zajedno sa zaostacima. Iz Zabe stiže poruka o isplati mirovine iz prvog stupa. Jedne mirovine. Šaljem upit Mirovinskom, pitam kada će mi isplatiti zaostatak. Nema odgovora.

Prvog dana rujna na račun mi sjeda redovna isplata mirovine iz drugog stupa. Stiže i Zabina obavijest o isplati mirovine. Opet jednokratne. Zovem HZMO. Traže me OIB i adresu. Dajem i ime referenta i broj spisa. Nakon kraće stanke dobivam telefonski broj neposrednog šefa referentu N. D. (možda je referent na bolovanju, kažu) i još jedan rezervni broj, ako se na prvi nitko ne javi. Na prvi broj se nitko ne javlja, zovem drugi. Traže me OIB. Kažu da je referent zapisao što treba napraviti, ali da nije poslao nalog za isplatu. Kažu da će to sada oni napraviti i da novac mogu očekivati za tjedan dana.

Dok čekam, guglam referenta N. D. Na ekranu iskače mali oglasnik: ‘N. D. Pružanje usluga skipera u čarteru.’ Davatelj oglasa raspoloživ je za tjedne i višetjedne najmove tijekom cijele 2019. godine. Rođen je u Zagrebu, završio gimnaziju, doškolovan u informatici i pomorstvu, ima 30 godina profesionalnog iskustva kao skiper i instruktor jedrenja. Dodatak: 23 godine radnog iskustva na bankovnim i uredskim poslovima. Zadnje radno mjesto u nizu je HZMO...

Hvala mu. Da je bio ažurniji, listopadska mirovina ne bi mi bila dvostruka.”

Građanin X je zadovoljan. Čekao je samo pola godine. Vjerojatno je zadovoljan i referent skiper N. D. Znači li to da sustav funkcionira?