Piše David Lekaj

Bitka za investicije između Plenkovića i Vučića

AUTOR:

OBJAVLJENO:

25.10.2019. u 13:38

AUTOR:

OBJAVLJENO:

25.10.2019. u 13:38

6048692 19.10.2019 Serbian President Aleksandar Vucic speaks during a joint news conference with Russian Prime Minister Dmitry Medvedev following their meeting in Belgrade, Serbia., Image: 477883929, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Ekaterina Shtukina / Sputnik / Profimedia
Ekaterina Shtukina / Sputnik / Profimedia

Aleksandar Vučić, srbijanski predsjednik

Jučer se oglasio šef proizvodnje u koncernu Volkswagen, Andreas Tostmann rekavši da VW u ovom trenutku ne razmatra nove lokacije za pogon vrijedan 1,5 milijardi eura i činilo se da je uspio smiriti medijski interes za ovu temu.

Ali to nije obeshrabrilo predsjednika Srbije Aleksandra Vučića da njemačkog proizvođača automobila pozove da ipak razmisli da pogon otvori u Srbiji uz teatralnu javnu ponudu VW-u u obliku državne subvencije od 258,5 milijuna eura. Vučićeva logika je jednostavna, bolje biti pripremljen i kada se prilika ne pojavi, nego biti nepripremljen kada se prilika pojavi. I nije na tome stao, nego se ujedno obračunao s konkurencijom, rekavši da se Srbija nije odmah reklamirala kada je Volkswagen objavio da odlaže svoje ulaganje u Tursku i ne bi bilo pošteno da smo odmah "uskočili", kao što su to činile druge zemlje, aludirajući time na Hrvatsku.

No, upravo to je Srbija činila u vrijeme dok sam vodio projekt dovođenja kineskog giganta Alibabe u Hrvatsku. Naime, nakon što je priča o našim aktivnostima procurila u javnost kineski partneri su mi javili da se vlada Srbije agresivno uključila u lobiranje za privlačenje ove investicije u Srbiju. Koristili su sve što im je bilo na raspolaganju, slali su ministricu gospodarstva u Kinu, zatim gradonačelnika Beograda, a sam Vučić je na susretima s kineskim predsjednikom i premijerom razgovarao o tome i gotovo da nema toga što nisu učinili da bi "uskočili". Naša vlada se, tada, ni približno tome nije angažirala, ali sam se mogao osloniti na potporu bivšeg predsjednika Mesića i gradonačelnike Zadra i Zagreba. U konačnici je Alibaba odlučila tu investiciju realizirati u Belgiji i tamo je započela gradnju svog huba.

Stoga, ako se vlada bude angažirala u projektu s Volkswagenom kao u slučaju s Alibabom onda je bolje da zaboravimo na sve. Pošto se vlada već javno deklarirala da želi konkurirati za privlačenje Volkswagenove investicije, onda ne vidim razloga da to radi sramežljivo i mlako. Sama prisutnost Mate Rimca u priči je prilog koji u startu nosi 50 % uspjeha, a svoju težinu ima i ugled premijera Plenkovića koji može djelovati na najvišoj političkoj razini. Kada se odlučite ući u takvo nešto onda to ne radite samo s ljudima iz uskog kruga u vladi, koji nemaju konkretnih iskustva, jer ih nisu imali gdje steći, nego uključite sve raspoložive kapacitete u državi i izvan nje, od diplomacije do utjecajnih Hrvata iz dijaspore u Njemačkoj i unutar koncerna VW-a, ali i privatnih profesionalaca i lobista. U suprotnom nemojte u to ulaziti, jer nikad se u povijesti nije dogodilo da netko slabije pripremljen pobjedi onog bolje pripremljenog.