Zoom

Što se zapravo krije iza društvene mreže koja je od pojave pandemije osvojila svijet?

AUTOR:

  • Karla Juničić

OBJAVLJENO:

19.4.2020. u 16:29

AUTOR:

  • Karla Juničić

OBJAVLJENO:

19.4.2020. u 16:29

This handout photo taken and released on March 24, 2020 by the Royal Thai Government shows a cabinet meeting taking place via video conference at Government House, in a measure to try to contain the spread of the COVID-19 coronavirus, in Bangkok. - Thailand is set to declare a state of emergency to slow the spread of a virus which has killed four in the kingdom, its premier said March 24. (Photo by Handout / ROYAL THAI GOVERNMENT / AFP) / -----EDITORS NOTE --- RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT
AFP

Ilustracija, održavanje videokonferencije

Još do prije mjesec dana Zoom je bio samo jedna od platformi u pomalo dosadnom svijetu poslovnih komunikacija i tehnološkom svijetu prepunom aplikacija. Koronavirus je mnogim tvrtkama prouzročio gubitke, ali je Zoomu donio golem i neočekivan uspjeh. Zoom je gotovo preko noći postao slučajna društvena mreža. U trenutku kada se milijarde ljudi diljem svijeta socijalno distanciraju kako bi se smanjila stopa zaraze od Covida-19, njime su se počeli koristiti ne samo oni koji sudjeluju u poslovnim konferencijama na daljinu, nego su se putem Zooma počeli izvoditi školska i sveučilišna nastava, sportski treninzi, grupne terapije, pa i sveti obredi.

‘’Svaki dan je rekord’’, kaže za Bloomberg Eric Yuan, osnivač Zooma koji nije niti sanjao da će jednoga dana promijeniti svijet tehnologije kao što su to učinili divovi poput Facebooka i Twittera. Ljudi su preko noći shvatili koliko im treba platforma poput ove, a Zoom je odjednom postao kritična infrastruktura. Tvrtka nije na ‘’vrijeme i mudro pripremila strategiju razvoja’’, tvrdi Yuan kojemu trenutačni rast predstavlja veliki stres u vođenju biznisa. Nespreman na uspjeh, on mora stalno nadograđivati aplikaciju i boriti se s propustima i kritičarima.

Slučajna mreža

Yuana je uvijek frustrirala udaljenost i zbog toga je odlučio svoj život posvetiti komunikaciji na daljinu. Kao mlađi sin kineskih rudara, odrastao je u kineskoj pokrajini Shandong, na poluotoku koji se proteže u Žuto more. Dok je studirao matematiku i informatiku na Sveučilištu Shandong, morao je putovati deset sati vlakom kako bi se susreo sa svojom djevojkom. Zato se oženio već u 22. godini. Prateći svog idola Billa Gatesa, odlučio se preseliti u Silicijsku dolinu, ali zahtjev za vizu mu je odobren tek nakon devetog pokušaja i dvije godine upornosti. Njegova je karijera počela u startupu Webex koji je razvijao prototipove videochata. Tvrtku je otkupio Cisco Systems Inc., a u njoj je Yuan postao potpredsjednik Odjela za inženjering. No, njegove vizije su se polako počele odvajati od tvrtke. S usponom iPhonea uvidio je da tvrtki treba proizvod koji radi na mobilnim telefonima, ali Ciscovo vodstvo nije se s tim složilo.

Yuan 2011. godine odlazi i osniva vlastitu tvrtku Zoom Video Communications Inc. Tvrtka sa sjedištem u San Joseu danas ima svoj tim istraživača i u Kini. Zoom je na početku bio privlačan poslovnom sektoru jer je bio neutralna platforma, nevezana za Apple ili Microsoft. Budući da platforma omogućava konferencije do čak 1000 ljudi, mogu je koristiti i male tvrtke i velike korporacije. Integrirana je sa Skypeom i Slackom te korisnici mogu dogovoriti i početi sastanke koristeći Outlook, Gmail ili, pak, iCal.

Zoom je besplatan ako svoje sastanke možete održati za manje od 40 minuta i s maksimalno 100 sudionika. U suprotnom je naknada za njegovo korištenje 19,99 dolara po sastanku. Aplikacija se također prilagođava najboljem signalu jer Zoom sudionike povezuje s jednim od svojih 17 podatkovnih centara diljem svijeta. U slučaju da je jedan centar preopterećen pozivima, promet se usmjerava na drugi najbliži kako bi se korisnicima omogućila najbolja veza. Kako bi išla u korak sa svojom novom publikom, tvrtka je kupila više oblaka za pohranu koje koristi za zaštitu od prenapona. Zoom se oslanja na Amazon Web Services Inc., kao i na Oracle Corp., za te usluge.

Jednostavnost sučelja i korištenja brzo je stekla svoje korisnike. Koriste ga čak i političari i druge istaknute osobe za rad od kuće, poput britanskog premijera Borisa Johnsona, bivšeg predsjednika američkih saveznih rezervi Alana Greenspana ili, pak, slavni komičar Jimmy Fallon.

U prosincu je broj dnevnih korisnika Zooma bio deset milijuna, a sada je porastao na 200 milijuna. Zoom je, piše Market Insider, 18. ožujka postao najviše puta skinuta aplikacija u SAD-u. Tjedan dana prije bio je 11. na toj listi, a dva tjedna prije 87. U posljednjem mjesecu zabilježen je porast dnevnog prometa za 535 posto na stranici za preuzimanje Zoom.us, pokazala je analiza analitičke tvrtke SimilarWeb.

Cijene dionica tvrtke porasle su za 72 posto u istom razdoblju, udvostručivši se od početka veljače do kraja ožujka.

Za usporedbu, cijena dionica Zooma u travnju 2019. godine iznosila je 65 dolara, a Zoom danas trguje dionicama u vrijednosti od 159,65 dolara, odnosno po 145 posto višoj cijeni. Pritom treba imati na umu da je od početka ove godine cijena dionice kompanije skočila 130 posto. Tržišna kapitalizacija kompanije iznosi 39 milijardi dolara, odnosno Zoomova vrijednost na tržištu 32 je puta veća od prihoda koji se očekuju sljedeće godine, što je izuzetno velika razlika čak i za brzorastuću dionicu, piše The Street.

Skandali privatnosti

Na početku pandemije, nakon što je krajem siječnja bio prisiljen zatvoriti svoje urede u Kini zbog mjera izolacije, Yuan je smatrao da će se kriza loše odraziti na njegovo poslovanje. Ali, veliki uzlet uslijedio je nakon što su Japan i Italija zatvorili škole krajem veljače. Zoom je uklonio vremenska ograničenja za besplatni dio svog proizvoda kako bi obrazovne institucije mogle izvoditi nastavu. Kada je broj korisnika Zooma prešao 100 milijuna, počeo je shvaćati što je kriza značila za njegovu tvrtku, tvrdi Yuan za Bloomberg. Zoom je proizašao kao pobjednik koronakrize.

Ali, upravo zbog svoje popularnosti aplikacija je na stalnoj meti hakerskih napada i uz nju se veže sve više priča o kršenju privatnosti. Recimo, u onoj posljednjoj 15. ožujka otkriveno je da je više od pola milijuna lozinki Zoomovih korisnika ukradeno i prodavano za samo nekoliko lipa na dark webu.

Posljednji tjedan ožujka obilježio je stalni niz štetnih otkrića. Consumer Reports je 24. ožujka detaljno objasnio kako Zoomova politika privatnosti dopušta dijeljenje sadržaja videochatova s ​​tvrtkama za praćenje oglasa. Publikacija je također kritizirala alat za praćenje pozornosti sudionika koji bi upozoravao ako sudionici sastanka više od 30 sekundi prijeđu na drugi prozor na svojim računalima. Alat je omogućavao poslodavcima provjeriti prate li poslodavci radni sastanak ili studenti nastavu.

Dva dana poslije tehnološka kompanija Motherboard otkrila je da Zoomova aplikacija na iPhoneu - izgrađena uz pomoć kompanije Facebook Inc. - prikuplja informacije o svojim korisnicima. Potom te podatke bez korisnikova znanja i odobrenja dijeli s drugim kompanijama, među kojima je i Facebook. Bivši haker Agencije za nacionalnu sigurnost Patrick Wardle otkrio je 30. ožujka promašaje u sigurnosti zbog kojih su vanjski napadači mogli instalirati zlonamjerni softver na računalo ili oteti web kameru ili mikrofon. Zatim su 3. travnja istraživači sa Sveučilišta u Torontu objavili članak koji otkriva da je kompanija ponekad sastanke usmjeravala putem servera u Kini, čak i kada sudionici sastanka nisu bili u toj zemlji, što je dovelo u mogućnost da ih prisluškuju kineske vlasti.

Zasigurno su neki od najpoznatijih propusta bili takozvani ‘’Zoombombersi’’ - trolovi i nepozvani gosti koji su upadali u razgovore i prekidali vjerske ceremonije, školsku nastavu i druga okupljanja najčešće prikazujući pornografski materijal ili rasističke poruke. ‘’Zoom bombing’’, koji je sada pod istragom FBI-a, predstavlja ujedno i jedan od najvećih izazova jer je napad lako izvesti budući da se pozivi na sastanke dijele preko jednostavnog koda URL-a, a dovoljno je nekoliko pokušaja hakera da se oni odgonetnu.

Istraživači za sigurnost Zoom su nazvali “katastrofom za privatnost” i “korumpiranim od temelja’’. ‘’Korištenje tehnike zlonamjernog softvera čini se da je dio Zoomova DNK’’, rekao je Arvind Narayanan, profesor s Princetona.

Mjere sigurnosti

Njujorška državna tužiteljica Letitia James je 1. travnja pisala tvrtki kako bi saznala je li Zoom nakon snažnog uzleta popularnosti analizirao mjere sigurnosti, podsjećajući da je dosad sporo rješavao probleme. “Zoom vrlo ozbiljno shvaća privatnost, sigurnost i povjerenje korisnika. Tijekom pandemije Covida-19 radimo bez prestanka kako bi bolnice, sveučilišta, škole i tvrtke diljem svijeta ostali povezani i kako bi mogli raditi”, odgovorio je na upit glasnogovornik kompanije.

Problemi s privatnošću nagnali su neke zemlje da pooštre kontrole. Njemačko Ministarstvo vanjskih poslova dalo je naputak svojim zaposlenicima da izbjegavaju instaliranje Zooma na službene mobitele. U SAD-u je protiv Zooma podignuta zajednička tužba, a u parnici na saveznom sudu u Kaliforniji Zoom se optužuje da nije ‘’pravilno zaštitio osobne podatke više od milijuna korisnika’’.

Zoom je tek nakon kritika priznao da komunikacija preko ove aplikacije nije kodirana cijelo vrijeme. Iz Zooma tvrde da su pojačali sigurnost te da intenzivno rade na otklanjanju svih problema. U četvrtak 2. travnja, nakon pisma njujorške tužiteljice, tvrtka je najavila da će zamrznuti sav razvoj novih značajki i preusmjeriti sve inženjerske resurse na pitanja sigurnosti i zaštite. Tvrtka je ažurirala svoju iPhone aplikaciju kako bi prestala slati podatke Facebooku i zakrpala propuste koje je pronašao Wardle. Što se tiče “Zoombombinga”, Yuan je ponudio poduku za promjenu zadanih postavki dijeljenja zaslona. Nakon istraživanja iz Toronta tvrtka je 4. travnja ispravila pogrešku i uvela da korisnici Zooma na sastancima automatski imaju lozinku.

Yuan tvrdi da problemi Zooma proizlaze ne samo iz njegova eksplozivnog rasta, nego i iz novih tipova korisnika koji mu dolaze. “To smo izgradili kao platformu za radnike sa znanjem, za tvrtke s IT odjelima”, rekao je. Za korisnike Zooma u nepandemijskim vremenima, nastavlja, postojala bi osoba za tehničku podršku koja bi im pomogla da postave svoje postavke dijeljenja zaslona i podsjeti ih da imaju lozinku.

Iako je to sada teško zamisliti, u nekom će trenutku pandemija završiti. Hoće li se Zoom vratiti na početnu poziciju i običnu tvrtku za korporativne videokonferencije, Yuan nema odgovor. Ali, pred novim preprekama i zahtjevima tvrtka se, barem dosad, uvijek samo unaprijedila i poboljšala. Analitičar AllianceBernstein, Zane Chrane, 1. travnja rekao je da bi pandemija mogla donijeti “nekoliko stotina milijuna” dodatnih prihoda. To je više od 905 milijuna američkih dolara koje Zoom predviđa za iduću fiskalnu godinu.

No, Yuan skromno tvrdi da nekontrolirani rast nije nimalo put koji je odabrao za sebe ili za tvrtku. Sada taj rast mora prihvatiti jer, kako kaže, ‘’nema povratka na staro’’. Yuanov je zaključak: ‘’Zoom je sada u vlasništvu cijelog svijeta’’.