Propusti moderatora

Šokantno otkriće reportera na tajnom zadataku: Facebook ne uklanja nasilni sadržaj

AUTOR:

  • Matea Grbac

OBJAVLJENO:

19.7.2018. u 8:31

AUTOR:

  • Matea Grbac

OBJAVLJENO:

19.7.2018. u 8:31

FILE PHOTO: A picture illustration shows a Facebook logo reflected in a person's eye, in Zenica, March 13, 2015. REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo
Dado Ruvić / REUTERS

Ilustracija, Facebook

Na tajnom zadatku u Facebooku reporter britanskog televizijskog programa Channel 4 otkrio je šokantne primjere neprimjerenog sadržaja poput nasilja nad djecom, rasizma i nasilja općenito koje Facebook, bez obzira na svoja pravila, nije uklonio sa stranica i profila društvene mreže, prenosi Business Insider.

Reporter se u sklopu tajnog zadatka prijavio kao Facebookov 'moderator neželjenog sadržaja', odnosno bio je zadužen za uklanjanje svih neprimjerenih sadržaja s te društvene mreže. Kako otkriva, na pripremama su im predstavili tri opcije klasifikacije sadržaja koje se nude unutar sustava: ignoriraj, obriši ili obilježi kao uznemirujuće. Posljednja opcija 'obilježi kao uznemirujuće' predstavlja opciju kojom se nedozvoljeni sadržaj ne uklanja sa stranice, već se samo ograničava njegov prikaz široj skupini korisnika. Ova opcija, kako navodi, ujedno je i najčešće korištena klasifikacija sadržaja. Upravo zbog njene upotrebe većina neželjenog sadržaja, zapravo nikada nije uklonjena s Facebookovih stranica i uz malo truda se i dalje mogu pronaći.

Video zlostavljenog dječaka

Za vrijeme treninga, kojeg je novinar kao novi zaposlenik morao proći, prikazali su im primjer zlostavljenog dječaka. Objasnili su mi kako se ovakva vrsta sadržaja mora klasificirati kao 'uznemirujući sadržaj', što znači da on i dalje ostaje na društvenoj mreži uz smanjen broj prikaza. U prva dva dana, kako je navedeni video objavljen na društvenoj mreži, podijeljen je 44.000 puta, te se on i dan danas može pronaći.

Uklanjanje tog videa je u prosincu 2012. zatražila aktivistica protiv nasilja nad djecom, Nicci Astin, kojoj su tada iz Facebooka poručili kako video uopće ne krši njihova pravila. Na upit novinara, Richard Allan, Facebookov potpredsjednik javne politike, rekao je kako je taj video trebao biti uklonjen sa stranice, ali se to iz nekog razloga nije napravilo.

Rasistički meme djevojčice koja se utapa

U Facebookovom pravilniku o govorima mržnje stoji, 'na Facebooku se ne odobrava govor mržnje zato što kreira okruženje prijetnje i isključenja iz društva, a u nekim slučajevima može potaknuti na nasilje u stvarnom životu.'

Meme koji prikazuje djevojčicu koja se utapa uz poruku 'Kada je prva ljubav vaše kćeri mali crnac' okarakterizirana je kao 'ignoriraj' uz objašnjenje da može implicirati na mnogo stvari, a da bi dobila status nasilnog sadržaja trebala bi sadržavati još neke elemente. Nakon upita reportera, Facebook je naveo kako je slika uistinu narušila njihov pravilnik o zabrani govora mržnje, ali je u tom trenutku, ponovo, došlo do pogreške prilikom klasifikacije, te da se takva pogreška više neće ponoviti.

Na isti takav način okarakteriziran je i komentar upućen imigrantima Bliskog Istoka, a kao opravdanje ne uklanjanja komentara iz kompanije su poručili kako se ta poruka može protumačiti samo kao osobni stav pojedinca i da ona ne vrijeđa cijelu muslimansku zajednicu.

- Ljudi na Facebooku raspravljaju o svim temama, uključujući i problem velikih migracija i takve rasprave su u potpunosti legitimne” istaknuo je Allan.

Nakon cijelog ovog procesa, iz Facebooka su se ispričali i priznali svoju pogrešku, a potpredsjednik javne politike Richard Allan je poručio:

- Prihvaćamo naše pogreške i zahvalni smo novinaru na njegovom radu i na tome što nam je ukazao na te greške. Nakon što smo shvatili sve naše pogreške, odlučili smo poraditi na poboljšanju naših edukativnih programa, te otkrivanju koji je bio početni razlog nastajanja ovakvih grešaka.

Profitira li Facebook od ekstremnog sadržaja?

Channel 4 razgovarao je s Rogerom McNameeom, novim investitorom Facebooka koji je poručio kako kompanija u načelu profitira od ekstremnog sadržaja zbog njegove viralnosti.

- Onaj najekstremniji i naj opasniji sadržaj privlači naviše pažnje i naravno, samim tim strava i najveći doseg - istaknuo je McNamee.

No, s druge strane, Allan se u potpunosti ne slaže. On pak poručuje kako kontroverzni sadržaj Facebooku ne donosi nikakva dodatni profit.

- Šokantni sadržaji ne donose veću zaradu kompaniji, to je samo zabluda i nedovoljno poznavanje rada našeg sustava. Postoji manjima koja želi 'zlostavljati' naš sustav kao i sustave drugih društvenih mreže sa željom što većeg širenja nasilnog i uvredljivog sadržaja - poručio je Allan.