Gdje je nestao HTC?

Proizvođač pametnih telefona okrenuo se virtualnoj stvarosti: 'VR će postati mainstream'

AUTOR:

  • Filip Pavić

OBJAVLJENO:

19.4.2019. u 15:23

AUTOR:

  • Filip Pavić

OBJAVLJENO:

19.4.2019. u 15:23

Zagreb, 290319.
HUB385.
Petra Razvic, direktorica HTC Hrvatska.
Foto: Marko Todorov / CROPIX
Marko Todorov / CROPIX

Petra Razić, direktorica HTC-a za srednju i istočnu Europu

Uskoro će HTC u Hrvatskoj lansirati Vive, trenutno najbolji set za virtualnu stvarnost u svijetu. Domaći VR entuzijasti pri kupnji će moći birati između dva modela kompleta, koji uključuje VR naočale, dva upravljača i dvije bazne stanice za praćenje pokreta.

Poznati tajvanski proizvođač pametnih telefona, prema svemu sudeći, svoj fokus s mobitela preusmjerava na virtualnu stvarnost. Odgovor na pitanje što je razlog za to dala nam je Petra Razić, regionalna direktorica HTC-a, koja je nakon osam godina rada u kompaniji početkom veljače preuzela funkciju direktorice za srednju i istočnu Europu.

Okrećete se opremi za virtualnu stvarnost. Je li tome razlog lanjski pad prihoda od 60 posto? Naime, prošle ste godine uprihodili samo 770 milijuna dolara, a 2017. 2 milijarde?

- Činjenica jest da se obujam našeg poslovanja smanjio, kao i naši prihodi te tržišni udio. No, smanjili smo i portfelj, izašli iz segmenta jeftinijih pametnih telefona, a dio resursa prodali smo Googleu. Pogledate li brojke, i dalje smo profitabilna kompanija. S dobiti od 389 milijuna dolara, prošla je godina za HTC bila bolja od 2017.

Ipak, očito je da se HTC ne uspijeva nametnuti na globalnom tržištu pametnih telefona koje sve više preplavljuju kineski proizvodi.

- Znate da se HTC dosad bavio isključivo prodajom pametnih telefona. Ne proizvodimo masažere za noge, klima-uređaje, mrežnu opremu ili brodove kao neki naši konkurenti. Stoga nije da se nismo uspjeli nametnuti, nego smatramo da se novac koji ostali crpe iz tih drugih divizija i koriste ga za umjetno pumpanje tržišnog udjela može bolje utrošiti ulaganjem u nove tehnologije. No, pametne telefone i dalje proizvodimo.

HTC je oduvijek bio prepoznatljiv i kvalitetan brend pametnih telefona na koji korisnici nisu imali primjedbi. Kako se dogodilo da se danas niti ne spominju?

- Premda nismo uspjeli pronaći način da dođemo do većeg broja ljudi bez skupih i agresivnih marketinških kampanja, i dalje smo brend s najvećom korisničkom lojalnošću. Osim toga, promotrite li globalno tržište pametnih telefona, činjenica je da je ono danas prezasićeno, interes pada i ljudi sve rjeđe kupuju nove modele. Također, znate i sami da je HTC napravio prvi pametni telefon, prvi Android i prvi 4G mobitel. Mi smo uvijek stvarali trendove. U trenutku kada je pitanje hoće li zbog trenutnog razvoja tehnologije za pet godina postojati pametni telefoni kao danas, mi fokus premještamo na virtualnu stvarnost i već smo lideri na tom području.

Dakle, VR revolucija je neizbježna, no danas smo svjedoci brze smjene trendova. Koliko je riskantna HTC-ova odluka da većinu resursa okrene VR-u?

- To je smjer u kojem tehnologija danas ide, to je novi proboj. Vjerujem da će danas-sutra VR postati mainstream. Mogli bismo uskoro, kako ja to zamišljam, imati naočale koje ćemo jednostavno izvaditi iz džepa i preko njih komunicirati. Činjenica je da će se VR brzo razvijati, a tvrtke sve više gledaju isplativost implementacije te nove tehnologije.

Osim VR-a za igrače igara u virtualnoj stvarnosti, HTC je razvio i model Vive Pro za poslovne korisnike. Za što se VR koristi u tom B2B segmentu?

- U segmentu VR-a za poslovne korisnike, HTC već drži globalni udio od 60 posto. Vive Pro koriste globalne tvrtke kao što su BMW i UPS. Također, studenti medicine s Queen’s Universityja u Kanadi koriste u treningu Vive kao simulator za operacije. Kardiokirurzi već operiraju srce s pomoću HTC-ove tehnologije - zahvaljujući njoj, mogu vidjeti srce u 3D-u, okretati i vidjeti svaku krvnu žilu. Jedno od područja primjene je i turizam. Zamislite da želite otputovati na ljetovanje na Maldive. Odete u turističku agenciju i preko VR-a vidite kako izgledaju plaža, hotel, vaš smještaj. Mogućnosti su neograničene.

Vjerujete li da će Vive Pro zaživjeti i u Hrvatskoj?

- Danas-sutra kada VR postane mainstream, neće imati izbora. No, zasad, što se domaćih korisnika tiče, ciljamo na gamere. Uz hardver, predstavili smo nedavno i Viveport Infinity, našu platformu sa 3000 različitih aplikacija u virtualnoj stvarnosti na koju će kupci dobiti godišnju pretplatu s kupnjom VR kompleta. Kada lansiramo Vive u Hrvatskoj, imat ćemo i demonstracije za kupce jer to je jednostavno nešto što morate probati.

Kakva su vaša iskustva u branši? Obično se sektor tehnologije doživljava kao muško područje.

- Da, od matematičke gimnazije, preko studija strojarstva, navikla sam biti žena u, nazovimo to tako, tipično muškom svijetu. Mogu reći da treba vremena da se dokažete. U našoj branši još vlada mentalitet podcjenjivanja ako nosiš štikle i crveni ruž. Ali to podcjenjivanje dalo mi je dodatnu snagu. Bez lažne skromnosti, mogu reći da sam postavila tržište HTC-a u regiji.