Kultura inovacija

Potraga za budućnosti u San Franciscu i Seattleu: Iskustvo poslovne delegacije AmChama

AUTOR:

  • Josip Roglić

OBJAVLJENO:

14.7.2019. u 13:14

AUTOR:

  • Josip Roglić

OBJAVLJENO:

14.7.2019. u 13:14

AmCham

Poslovna delegacija AmChama u Seattleu

Dolazeći iz tradicionalnog sektora distribucije robe široke potrošnje, očekivao sam da me posjet kompanijama koje predvode digitalnu transformaciju, pa i njezin drugi, novi val izloži razmišljanjima, utjecajima i elementima kulture koji čine razliku, a ne samo rješenjima koji iz toga proizlaze. Napor koji su tom smjeru uložile AmChamove organizatorice, Andrea Doko Jelušić i Jelena Granić, bio je izvanredan i pokazuje kako je moguće prenositi iskustva bitna za rad i razvoj ljudi i organizacija. Sam dolazak u San Francisco i upoznavanje svakodnevnog života u tom gradu bio je odlična priprema. Osim velikih i poznatih tvrtki, manje tvrtke, obrti i trgovine podsjećaju nas da su se na zapadnu obalu SAD doseljavali poduzetni ljudi orijentirani na ostvarenje ideja i snova umjesto na međusobne razlike.

Gostoprimstvo i otvorenost koje su pokazali IBM i naš domaćin Damir Zec ilustrira kulturu dijeljenja ideja i rješenja. Prezentacija umjetne inteligencije više ne fascinira kao moguće rješenje u budućnosti nego kao konkretna rješenja primjenjiva u svakodnevnim poslovnim procesima. Lakoća kojom AI postaje dio svakodnevice je dojmljiva. Raspored nas vodi dalje u urede BCG-a, konzultantske kuće koja se uhvatila ukoštac s potrebom svake organizacije da se timski interno mijenja kako bi ostvarila pomake u digitalizaciji.

Odvajamo se u timove. Svaki tim za sebe, igra aplikacijom podržanu simulaciju jedne godine. Određuje se budžet, prioriteti investicija, svaki tim traži čarobnu formulu miksa aktivnosti, investicija, ljudi, edukacije i drugih opcija kako bi zaradio što veći pomak u poslovanju i financijskim rezultatima. Svi smo naučili da je digitalna transformacija proces koji zahtijeva pripremu i primjenu niza klasičnih poslovnih odluka, a ne jednokratna odluka i posao jedne osobe.

Neizbježna je tema sigurnost u digitalnom okruženju u vrijeme kad smo svjesni stotina tisuća digitalnih napada. U tvrtki Fortinet upoznali smo se s potrebom zaštite podatkovnih centara, korisničkih sučelja i korištenja podataka kroz oblak. Efikasna obrana, kako je oni vide, odvija se kroz cijeli ekosistem. .

Sljedeći primjer dobro ocrtava bitan element poduzetničke kulture kojoj se izlažemo. Posjećujemo tvrtku Carta, osnovanu kako bi stvorila platformu za trgovanje udjelima, opcijama i sličnim su/vlasničkim instrumentima tvrtki koje nisu na burzi. Taj je oblik trgovine donedavno bio bez poreznog nadzora, što podsjeća na srednju Europu. Mnogo tvrtki u nastajanju nudilo je pakete udjela ili opcija kao motivaciju za brz rast tvrtke dok nije bilo lako procijeniti i realizirati te vrijednosti. Osnivači i njihov tim odlučili su to riješiti platformom na kojoj bi se uz trgovanje pružile i usluge procjene i registracije transakcije. Očekivali smo da je ključni problem bila osjetljiva reguliranost tog područja financija. Upravo suprotno, od institucija koje reguliraju to područje dobili su sve informacije o propisima, ali i upit što treba brzo mijenjati kako bi trgovina bila transparentnija, lakša i brža a s tim i vrijednost udjela veća kao i uplaćeni porezi.

U Microsoftu postoji odjel za predavanja za djecu uz mogućnost upisa u školu programiranja a malo dalje možete ostaviti dijete na tečaju slikanja dok kupujete. U Tesli uz automobile nude i kućne baterijske sustave i solarne panele.

U nastavku obilazimo Applied Ceramics, gdje svjedočimo poduzetničkom duhu vlasnika hrvatskih korijena. Prikazuju nam proizvodnju keramičkih komponenti za industriju procesora. Proširili su se i na solarnu energiju, kroz tvrtku Sunceko, te na prodaju softvera.

Kad smo mislili da nas malo toga može iznenaditi  dolazimo do Ciscova rješenja za telekonferencije. Umjetna inteligencija u prepoznavanju sudionika i sudjelovanje u radu tima samo je mali dio mogućnosti koje smo stigli vidjeti,.

Put nas vodi dalje, u Seattle, Microsoftu i Amazonu. Već vožnjom kroz grad i pogledom na zgrade vidimo da cijeli grad diše s ovim tvrtkama koje svaka zapošljava 40-45 tisuća visokokvalificiranih stručnjaka. Nakon uvida u mogućnosti upravljanja podacima i umjetne inteligencije u Microsoftu dočekalo nas je možda i najveće iznenađenje. Od samog dolaska u Amazon osjetili smo da se nalazimo na mjestu do kojeg zaposleni posebno drže i vjeruju u principe na kojima počiva tvrtka. To ilustrira i sam naziv zgrade “Lowflyinghawk”, preuzet od naziva profila jednog od britkih kritičara njihovih proizvoda i uslugaa. Pravo iznenađenje tek dolazi kad razumijemo da naglasak prezentacije nije na tehnologiji, softverskim rješenjima ili kapacitetu cloud-usluga, nego na kulturi inovacija. Kao temelj firme upoznajemo list papira na kojima se nalaze principi vođenja tvrtke za koje svi vjeruju da su važni i da ih žele poštovati. A kao poslovni princip drže da sve što rade jest usmjereno na zadovoljstvo kupca ili na bržu uslugu ili veći izbor ili nižu cijenu. Sve ostalo prepušteno je timovima ljudi potpuno posvećenih inovaciji uvjerenih da u njima leži “ideja čija realizacija bitno poboljšava proizvod".

Tu dolazimo i do pitanja važnog za zemlju iz koje dolazimo: vjerujemo li u ljude i u to da su poduzetnički duh i kultura inovacija bitni za stvaranje dodane vrijednosti i ekonomski prosperitet, ili mislimo da promjene treba zaustaviti? Nije vjerojatno da možemo zadržati Zemlju da se ne vrti.

Tekst je u potpunosti preuzet iz novog broja Globusa