Opasan presedan

'Porez na link' pao u vodu, Google odbio platiti za autorska prava francuskim izdavačima

AUTOR:

  • Filip Pavić

OBJAVLJENO:

26.9.2019. u 16:10

AUTOR:

  • Filip Pavić

OBJAVLJENO:

26.9.2019. u 16:10

The brand logo of Alphabet Inc's Google is seen outside its office in Beijing, China August 8, 2018. Picture taken with a fisheye lens. REUTERS/Thomas Peter
Thomas Peter / REUTERS

Logo Googlea

Nakon što je jedna od najmoćnijih tehnoloških korporacija na svijetu Google, u utorak izvojevala pobjedu u sudskom sporu protiv Francuske koja je tražila tzv. “pravo na zaborav”, odnosno da se iz Googleove tražilice uklone osobni podaci na zahtjev korisnika, jučer su se iz tehnološke tvrtke opet oglasili objavom da francuskim izdavačima neće plaćati tzv. “porez na link”.

Europski je parlament u ožujku ove godine usvojio Direktivu o zaštiti intelektualnog vlasništva na internetu, koju je do sada jedino Francuska usvojila, a za zemlje EU na snagu stupa u listopadu. Ta je Direktiva trebala osigurati da se zaštite autorska prava izdavača, odnosno da tehnološki divovi Google i Facebook izdavačima plate korištenje njihovih članaka koji se pojavljuju na internet pretraživačima i društvenim mrežama.

Googleovo odbijanje Direktive u slučaju Francuske, prema tamošnjim izdavačima, predstavlja opasan presedan i mogućnost da niti jedan europski izdavači neće uspjeti natjerati Google da plati za prikazivanje njihovog sadržaja u pretraživačima. Prema jučerašnjoj objavi, Google je našao način da zaobiđe Direktivu, najavivši da će promijeniti način na koji se članci pojavljuju u rezultatima pretrage i to tako da na svojoj tražilici uklone isječke, tj. kratke odlomke iz članka kako su se do sada prikazivali.

- Prodajemo oglase, a ne rezultate pretraživanja, a svaki oglas na Googleu jasno je označen. To je razlog zašto ne plaćamo izdavače kada ljudi kliknu na njihove linkove u rezultatima pretraživanja, objasnio je Richard Gingras, potpredsjednik u Googleu.

Prema procjenama nekih izdavača u Francuskoj, gubitak prihoda za njihov sektor zbog snage Googlea i Facebooka na tržištu internetskog oglašavanja kreće se između 250 milijuna i 320 milijuna eura godišnje.

No Gingras je i to demantirao navodeći da pomažu izdavačima i ulažu u novinsku industriju.

- Googleovu tehnologiju oglašavanja koriste mnoge web stranice, uključujući izdavače vijesti, a izdavači tu zadržavaju veliku većinu prihoda od oglasa. U 2018. Google je kroz tu tehnologiju izdavačima diljem svijeta priskrbio 14,5 milijardi dolara, zaključio je Gingras.