Golema promjena

Novi podaci o proizvodnji i prodaji auta dokaz su da je svijet na pragu velikog obrata

Turci su, primjerice, lani kupili čak 60 posto manje automobila. Hrvati 20 posto više...
Ilustracija
 Davor Pongračić / CROPIX
Turci su, primjerice, lani kupili čak 60 posto manje automobila. Hrvati 20 posto više...

Nakon što je Lyft, američka tvrtka za taksi prijevoz preko aplikacije, službeno objavila svoj izlazak na burzu prošli tjedan, osnivači Logan Green i John Zimmer najavili su da je era posjedovanja automobila gotova.

- Vjerujemo da je svijet na rubu velikog obrata, od posjedovanja automobila prema “prijevozu kao usluzi”. Lyft je na prvoj crti ove goleme društvene promjene – naveli su osnivači kompanije procijenjene vrijednosti 15 milijardi dolara, u pismu investitorima.

Automobili proizvode nejednakost, tvrde, a postali su i preveliki ekonomski teret za američke potrošače koji godišnje potroše i do 9500 dolara na automobil, uključujući održavanje, gorivo, registraciju i ratu kredita.

- Ukupni trošak kupovine novog automobila popeo se na više od 33 tisuće dolara, a to si većina američkih kućanstva ne može priuštiti. Procjenjujemo da je više od 300 tisuća Amerikanaca odustalo od vlasništva nad automobilom, upravo zbog naše usluge – navode Green i Zimmer.

Kako piše Business Insider, dvojac nije u krivu. Prema podacima HSBC-a, multinacionalne banke koja prati registracije novih automobila u SAD-u, prodaja novih automobila u stabilnom je padu od 2015. godine. U Ujedinjenom Kraljevstvu proizvodnja automobila lani je pala za 18,2 posto, a najekstremniji je primjer Turska gdje je kupovina novih automobila pala za 60 posto. Pad u proizvodnji automobila vidljiv je i u Europskoj uniji. U zadnja dva kvartala 2018. pala je za više od 4 posto.

Ipak, ono što vrijedi u ostatku svijeta ne vrijedi i u Hrvatskoj. Prema podacima Promocije Plus, Hrvati su lani kupili više od 60 tisuća novih automobila, što je gotovo 20 posto više nego u 2017. godini.

Ne smeta niti što je prosječni godišnji trošak novog automobila u Hrvatskoj (gradske klase i cijene od 100 tisuća kuna), prema izračunu Oryxa, oko 20 tisuća kuna (1693 kuna mjesečno), uključujući gorivo, ratu kredita, osiguranje, registraciju i održavanje. Uzmemo li u obzir da vlasnik automobila ima prosječnu hrvatsku plaću od 6000 kuna, on za automobil godišnje radi 3,3 mjeseca.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
15. srpanj 2025 23:14