Supremacija

Kvantno računalo Googlea promijenit će tržišne, ali i međudržavne odnose

Google je napravio i najveću promjenu u algoritmu rangiranja u posljednjih pet godina, a ključ jest uključivanje artificijelne inteligencije u tražilicu
Sundar Pichai, izvršni direktor Googlea
 Justin Sullivan / Getty Images/AFP

Ionako ogromni i moćni Google protekli je tjedan objavio dvije informacije koje govore da je, kad su u pitanju nova znanstvena rješenja, otišao tako daleko da je postalo potpuno nejasno koliko će zapravo daleko odmaknuti svoj ostaloj konkurenciji u ICT sektoru te koliko će se zapravo povećati dominacija kompanije koja je počela tako što je lansirala sasvim običnu internetsku tražilicu.

Prva vijest čini se važnijom: znanstvenici koji rade za Google objavili su na stranici Nase informaciju kako su uspjeli izgraditi, pokrenuti i testirati funkcionalni svjetski kvantni kompjuter. Taj novi kvantni kompjuter ne treba brkati sa superkompjuterima današnjice kojima smo se do jučer divili zbog njihovih računalnih kapaciteta, prije svega zbog fascinantne brzine procesiranja ogromnih količina podataka.

Pojavom Googleova kvantnog kompjutera, ostali superkompjuteri današnjice postali su inferiorni: znanstvenici zaposleni u Googleu tvrde da su kvantnom kompjuteru zadali vrlo tešku kalkulaciju koju je on uspio odraditi za 3 minute i 20 sekundi, dok bi naprednim kompjuterima današnjice za tako nešto trebalo otprilike 10 tisuća godina. Googleovi stručnjaci već su skovali pojam kvantne supremacije jer će kvantna računala moći odrađivati operacije za koje se danas smatra da su nemoguće.

Potpuno je nejasno koliko su u Googleu blizu praktične primjene kvantnog kompjutera, vrlo posebnog računala čiji se principi rada temelje na još uvijek mističnim principima kvantne fizike. Rad kvantnog računala moguć je samo u vrlo posebnim uvjetima. Prostorija u koje je smješteno kvantno računalo mora biti rashlađena do temperature koja je vrlo blizu apsolutne nule. Ako je vjerovati Googleovim znanstvenicima, trenutačno kvantno superračunalo može odrađivati računalne operacije koje doista nisu moguće na drugim procesorima osim na kvantnim, ali će za praktičnu primjenu trebati još nekoliko godina.

Aktivnosti

S današnje mogućnosti kvantnog računala da provede izuzetno zahtjevne i dosad nemoguće tehničke kalkulacije, u budućnosti bi kvantni kompjuter trebao prijeći na rješavanje praktičnih problema. Posljedice takve nove računalne moći na našu svakodnevicu vrlo je teško predvidjeti. Vrlo je izgledno da će se kvantno računalo baviti najsloženijim simulacijama stvarnosti ili hipotetske stvarnosti na svim mogućim razinama. Kvantno računalo unijet će velike promjene i u tržišne, a možda i međudržavne odnose.

Naime, već sada padaju procjene kako će kvantna računala udvostručiti eksponencijalni rast kao osnovu slavnog Mooreovog zakona koji je opisivao brzi razvoj čipova u prvoj fazi kompjuterske ere. Google, naravno, nije jedina kompanija koja je pokušavala nešto napraviti s kvantnim kompjuterom. U tome su se okušale i velike kompanije (IBM) i startupi, ali nitko osim Googlea nije odmakao dalje od prototipa kvantnog kompjutera, tek nešto malo bržeg od “običnog” superkompjutera. Kvantni kompjuteri mogu naći primjenu u praktično svemu: artificijelna inteligencija, kriptografija, kemija, biologija, medicina, sve vrste proizvodnje, energetika, financije… Ako pomislimo što bi takva moć mogla značiti u upravljanju državama ili ratovanju, logično je poprilično se zabrinuti. Iz Google ništa nisu željeli komentirati.

Druga informacija koja je protekli tjedan privukla pozornost velikih mainstream medija je Googleova objava u kojoj tvrde da su napravili najveću promjenu u svojem algoritmu rangiranja u posljednjih pet godina, a ključ te promjene jest uključivanje artificijelne inteligencije u softversku “mašinu” najpoznatije svjetske tražilice. Temelj promjene je nova tehnika analize jezika koju radi umjetna inteligencija kako bi se što bolje doista razumjeli upiti korisnika. Google je već počeo prilagođavati softver u svojim ogromnim data centrima novom rješenju baziranom na umjetnoj inteligenciji za engleski jezik, a uskoro će uslijediti i ostali jezici.

Fluidan je

Treba reći kako je shvaćanje jezika jedan od najzahtjevnijih problema artificijelne inteligencije te je doista poprilično iznenađenje da je Google već ušao u fazu komercijalne primjene. Jezik je kompliciran: fluidan je, ovisi o kontekstu i načinu kako ga neka osoba koristi. Stoga su dosad “manje važne” riječi ili grupe riječi bile ignorirane od algoritama, ali je prečesto dolazilo do krive interpretacije korisničkih upita. Primjerice, ubuduće bi Google trebao bez većih problema odgovarati na pitanja tipa “Koliko je bio star Oršić kad je Modrić prvi put istrčao na teren u omiljenom plavom dresu?”.

U Googleu kažu kako ne misle da su riješili sve zagonetke jezika, ali ovo što su učinili dobar je korak prema tome. Zbog ove promjene, iz Googlea upozoravaju kako bi moglo doći do velikih promjena u prometima pojedinih web stranica. Ako zbrojimo dvije objave u posljednjih tjedan dana - kvantni kompjuter i početak širokog korištenja artificijelne inteligencije za tražilicu - čini se da je Google već postavio nove poslovne, a možda i šire socio-ekonomske standarde kojima će oblikovati sutrašnjicu. S obzirom na to da veliki broj političara već govori o prevelikoj moći najvećih IT kompanija, bit će zanimljive njihove reakcije nakon ove dvije vijesti iz Googlea.

23. travanj 2024 15:13