Razmjena

U mnogim afričkim zemljama najvažnije platno sredstvo je - mobilni telefon

Njime se mogu platiti gotovo sve usluge. Ponuđači već razrađuju strategije za širenje na tržišta izvan Afrike.
Ilustracija
 SIMON MAINA / AFP

Margaret Moyo ne može si zamisliti život bez mobitela – on joj osigurava preživljavanje u njezinoj domovini Zimbabveu. „Pomoću njega svaki dan kupujem hranu ili plaćam vodu i struju, a i školarinu za svoju djecu", oduševljeno priča ova mlada žena. Ona samo mora u svoj mobitel utipkati nekoliko podataka, onda se na displeju pojavljuje iznos i potom je za plaćanje dovoljan samo jedan potez prstom. U Zimbabveu su plaćanja mobitelom svakodnevna pojava, jer vlada kronična nestašica gotovog novca. Izuzetno je popularan mobilni način plaćanja Ecocash koji nudi mobilni operater Econet.

Od kruha do benzina – sve se plaća mobitelom

„Taj način plaćanja je posvuda prihvaćen, to je vrlo praktično", kaže Margaret Moyo, koja je zaposlena u državnoj firmi za opskrbu električnom energijom. Zimbabve pati od hiperinflacije, građani si mogu vrlo malo toga priuštiti. Plaćanje mobitelom je nešto skuplje, no u zemlji gotovo da i nema gotovog novca. Zato elektronsko plaćanje dominira: mobitelom se plaća sve, od kruha do benzina.

Hermann Singh je predsjednik tvrtke Future Advisory u Južnoafričkoj Republici. Ta tvrtka se bavi digitalnim transformacijama širom svijeta. Singh u razvoju mobilnog načina plaćanja vidi put za daljnji razvoj Afrike. „Najveći dio prihoda građana dolazi od rođaka iz inozemstva, direktno na mobitel", objašnjava i dodaje da čak dvije trećine novca koji je u opticaju u Africi potječe iz inozemstva. Zato mobitel često zamjenjuje klasičnu banku.

Račun u banci nije potreban

Singh kaže da se plaćanje mobitelom u posljednjih 17 godina čvrsto etabliralo u mnogim afričkim zemljama. „U mnogim državama još nema kreditnih kartica. Mi nemamo načine plaćanja koji su mogući u industrijskim zemljama", objašnjava Singh u razgovoru za DW. „Često nema bankomata i poslovnica banaka. U nedostatku tih ponuda tržište je osvojio mobilni telefon, tako da je račun u banci za mnoge ljude postao nepotreban. Sve usluge se nude preko mobitela i tako mijenjaju život građana."

Banke surađuju s ponuđačima mobilnih usluga i kroz plaćanja se može vrlo dobro preispitati je li kupac kreditno sposoban za kasniju kupovinu nekretnine ili automobila, kaže Singh. Pristup financijskim platformama je besplatan, a naknada kod plaćanja je minimalna. Ponuđači tih usluga poput Vodafonea i Orangea ili južnoafričkog MTN-a već gledaju kako bi svoju ponudu proširili i na tržišta u Južnoj Americi i Aziji.

No ovaj model nije posvuda u Africi dobro prihvaćen: u Južnoafričkoj Republici je doživio neuspjeh. „Zemlja je jako razvijena, mnogi ljudi imaju, slično kao i u Europi, pristup bankovnim računima, kreditnim karticama i Internetu. Svi ponuđači su se okušali na tom tržištu – bez uspjeha", priča Singh, piše Deutsche Welle.

Jedini problem: signal

Ponuđač M-Pesa – što na svahili jeziku znači novac – dominira istočnoafričkim tržištem. M-Pesu je 2007. osnovao kenijski mobilni operater Safaricom u suradnji s Vodafoneom i postupno njegovo djelovanje proširio na susjedne države. Vodafone posebno dominira tržištem u Keniji. „86 posto naših klijenata koristi mobilni način plaćanja", kaže Philippe Weber, šef M-Pese pri Vodafoneu. On također ističe da je Vodafone sa svojih 37 milijuna korisnika najveći ponuđač usluga mobilnog plaćanja na svijetu: „Transakcije iznose ukupno 11 milijardi godišnje, to je više nego što ostvaruje PayPal, tvrtka za plaćanje putem Interneta." Vodafone će uskoro ponuditi još veću paletu financijskih usluga, među kojima su i pristup kreditima i plaćanje putem Interneta. A i MTN, najveći telekomunikacijski koncern u Africi, širi svoju ponudu na tom području.

Afrika velikom brzinom razvija bezgotovinski platni promet. Ali sve to može funkcionirati samo pod jednim uvjetom: da mobiteli imaju signal. U Zimbabveu je mobilna telefonska veza isto tako nepouzdana kao i sva druga infrastruktura. „Kada nemamo signal, onda možemo voziti mušterije samo za gotovinu", kaže taksist Peter Gambanga iz Hararea i dodaje: „No gotovine rijetko ima, a telekomunikacijska mreža često ne funkcionira i duže od nekoliko dana. Tada ne možemo poslovati."

-->

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 18:21