Razmjena

U mnogim afričkim zemljama najvažnije platno sredstvo je - mobilni telefon

AUTOR:

  • Novac.hr

OBJAVLJENO:

16.1.2020. u 15:26

AUTOR:

  • Novac.hr

OBJAVLJENO:

16.1.2020. u 15:26

A Kenyan client holds a solar panel phone on 19 August 2009 display following it's launch by a telecommunications company Safaricom,making it Africa's first fully solar-powered phone. The mobile phone's timely release comes as Kenya is suffering from a major power rationing. The new solar-powered mobile phone that went on sale this past week will be purchased for a little under USD 38 (28 Euros). The phone will likely be particularly popular in rural Kenya areas, where electricity is often scarce and unaffordable, and even in urban areas where many poor Kenyans who live in the slums could benefit by no longer having to pay vendors to charge their phones. AFP PHOTO/SIMON MAINA (Photo by SIMON MAINA / AFP)
SIMON MAINA / AFP

Ilustracija

Margaret Moyo ne može si zamisliti život bez mobitela – on joj osigurava preživljavanje u njezinoj domovini Zimbabveu. „Pomoću njega svaki dan kupujem hranu ili plaćam vodu i struju, a i školarinu za svoju djecu", oduševljeno priča ova mlada žena. Ona samo mora u svoj mobitel utipkati nekoliko podataka, onda se na displeju pojavljuje iznos i potom je za plaćanje dovoljan samo jedan potez prstom. U Zimbabveu su plaćanja mobitelom svakodnevna pojava, jer vlada kronična nestašica gotovog novca. Izuzetno je popularan mobilni način plaćanja Ecocash koji nudi mobilni operater Econet.

Od kruha do benzina – sve se plaća mobitelom

„Taj način plaćanja je posvuda prihvaćen, to je vrlo praktično", kaže Margaret Moyo, koja je zaposlena u državnoj firmi za opskrbu električnom energijom. Zimbabve pati od hiperinflacije, građani si mogu vrlo malo toga priuštiti. Plaćanje mobitelom je nešto skuplje, no u zemlji gotovo da i nema gotovog novca. Zato elektronsko plaćanje dominira: mobitelom se plaća sve, od kruha do benzina.

Hermann Singh je predsjednik tvrtke Future Advisory u Južnoafričkoj Republici. Ta tvrtka se bavi digitalnim transformacijama širom svijeta. Singh u razvoju mobilnog načina plaćanja vidi put za daljnji razvoj Afrike. „Najveći dio prihoda građana dolazi od rođaka iz inozemstva, direktno na mobitel", objašnjava i dodaje da čak dvije trećine novca koji je u opticaju u Africi potječe iz inozemstva. Zato mobitel često zamjenjuje klasičnu banku.

Račun u banci nije potreban

Singh kaže da se plaćanje mobitelom u posljednjih 17 godina čvrsto etabliralo u mnogim afričkim zemljama. „U mnogim državama još nema kreditnih kartica. Mi nemamo načine plaćanja koji su mogući u industrijskim zemljama", objašnjava Singh u razgovoru za DW. „Često nema bankomata i poslovnica banaka. U nedostatku tih ponuda tržište je osvojio mobilni telefon, tako da je račun u banci za mnoge ljude postao nepotreban. Sve usluge se nude preko mobitela i tako mijenjaju život građana."

Banke surađuju s ponuđačima mobilnih usluga i kroz plaćanja se može vrlo dobro preispitati je li kupac kreditno sposoban za kasniju kupovinu nekretnine ili automobila, kaže Singh. Pristup financijskim platformama je besplatan, a naknada kod plaćanja je minimalna. Ponuđači tih usluga poput Vodafonea i Orangea ili južnoafričkog MTN-a već gledaju kako bi svoju ponudu proširili i na tržišta u Južnoj Americi i Aziji.

No ovaj model nije posvuda u Africi dobro prihvaćen: u Južnoafričkoj Republici je doživio neuspjeh. „Zemlja je jako razvijena, mnogi ljudi imaju, slično kao i u Europi, pristup bankovnim računima, kreditnim karticama i Internetu. Svi ponuđači su se okušali na tom tržištu – bez uspjeha", priča Singh, piše Deutsche Welle.

Jedini problem: signal

Ponuđač M-Pesa – što na svahili jeziku znači novac – dominira istočnoafričkim tržištem. M-Pesu je 2007. osnovao kenijski mobilni operater Safaricom u suradnji s Vodafoneom i postupno njegovo djelovanje proširio na susjedne države. Vodafone posebno dominira tržištem u Keniji. „86 posto naših klijenata koristi mobilni način plaćanja", kaže Philippe Weber, šef M-Pese pri Vodafoneu. On također ističe da je Vodafone sa svojih 37 milijuna korisnika najveći ponuđač usluga mobilnog plaćanja na svijetu: „Transakcije iznose ukupno 11 milijardi godišnje, to je više nego što ostvaruje PayPal, tvrtka za plaćanje putem Interneta." Vodafone će uskoro ponuditi još veću paletu financijskih usluga, među kojima su i pristup kreditima i plaćanje putem Interneta. A i MTN, najveći telekomunikacijski koncern u Africi, širi svoju ponudu na tom području.

Afrika velikom brzinom razvija bezgotovinski platni promet. Ali sve to može funkcionirati samo pod jednim uvjetom: da mobiteli imaju signal. U Zimbabveu je mobilna telefonska veza isto tako nepouzdana kao i sva druga infrastruktura. „Kada nemamo signal, onda možemo voziti mušterije samo za gotovinu", kaže taksist Peter Gambanga iz Hararea i dodaje: „No gotovine rijetko ima, a telekomunikacijska mreža često ne funkcionira i duže od nekoliko dana. Tada ne možemo poslovati."