Omogućava HUB

Sva prava online shoppingholičara: tražite sve što vam pripada

AUTOR:

OBJAVLJENO:

10.12.2018. u 11:00

AUTOR:

OBJAVLJENO:

10.12.2018. u 11:00

Woman shopping on internet
Getty Images/iStockphoto

Ilustracija

Hrvatski državljanin naišao je na slovenski webshop i naručio tenisice koje su mu se činile odlične na fotografijama. No, kada su stigle na njegovu adresu, vidio je da ipak nisu ono što je zamislio. Vratio ih je par dana kasnije, u roku od 14 dana na što ima pravo prema pravilu o prodaji proizvoda na daljinu. Ali, slovenski trgovac mu je odbio vratiti novac jer je smatrao da nema valjan razlog za povrat robe. Situacija se razriješila tek uz pomoć Europskog centra za zaštitu potrošača koji je u suradnji sa slovenskim pritisnuo trgovca i natjerao ga da vrati novac.

Borba potrošača iz Poljske trajala je puno duže. Uplatio je let islandskom aviokompanijom, a na povratnom letu ostao je bez prtljage. Odmah je obavijestio prijevoznika o tome što se dogodilo, a devet dana kasnije tražio je novčanu naknadu. Islandski prijevoznik ga je i dalje ignorirao, šest tjedana nije dobio apsolutno nikakav odgovor. Tek onda su mu mailom rekli kako se i dalje nadaju da će pronaći svoju prtljagu i obećali kako će ga uskoro kontaktirati.

Pet mjeseci kasnije još uvijek ga nisu ponovo kontaktirali. Poljaku je stvarno prekipjelo i obratio se lokalnom Europskom centru za zaštitu potrošača. Mjesec dana nakon toga dobio je novčanu odštetu u visini procijenjene vrijednosti prtljage.

Ono što mnogi ne znaju – kupnja online u svim zemljama Europske unije zaštićena je kao i svaka fizička kupnja. Direktiva EU o pravima potrošača donesena je prije godinu dana i uređuje odnose između tvrtki i potrošača na internom europskom tržištu. Riječ je o direktivi koja usklađuje nacionalna zakonodavstva o zaštiti potrošača i jamči ista prava svima, bez obzira gdje kupuju unutar EU. Direktiva se primjenjuje na sve transakcije između "potrošača" i "trgovca", a nacionalnim tijelima nadležnima za provedbu tog zakona daje veće ovlasti za otkrivanje i zaustavljanje kršenja zakona o zaštiti potrošača dok kupuju putem Interneta, te mogućnost usklađivanja akcija u cijeloj EU u skladu s revidiranom Uredbom o suradnji u zaštiti potrošača.


ISTRAŽIVAČKI SPECIJAL: ONLINE PRIJEVARE. KAKO SE ZAŠTITITI


Evo koja sve prava imate:

 

1. Pravo na predomišljanje

Jedno od najzanimljivijih prava koje vam daje zakonodavstvo o zaštiti potrošača pri online kupovini u EU jest ono koje vam dopušta da se predomislite i nakon što ste nešto kupili putem Interneta. To možete učiniti u roku od 14 dana od dana kad ste obavili transakciju. Ne morate dati nikakav razlog za to, no morate platiti trošak povratka kupljene robe. Postoje i neke transakcije koje nisu obuhvaćene člankom koji vam dopušta predomišljanje – primjerice, ne možete odustati od rezervacije u hotelu, iznajmljivanja automobila putem rent-a-cara, ne možete vratiti proizvod koji je izrađen prema vašim specifikacijama, ili od kupovine proizvoda koji je jasno personaliziran prema vašim zahtjevima, od audio i video zapisa koje ste otpakirali (DVD i CD sa softverom ili audio ili video zapisima, kojem ste uništili pečat), od usluga koje ste već počeli koristiti, ne možete odustati niti od robe čija cijena ovisi o fluktuacijama na financijskim tržištima, itd.

 

2. Pravo na jasne i precizne informacije

Sljedeće važno potrošačko pravo koje jamči Europska unija je pravo je na jasne i točne informacije o proizvodima i uslugama koje kupujete putem Interneta. Online trgovci su dužni dati vam sve potrebne informacije o usluzi ili proizvodu – opis njegovih osnovnih obilježja, cijenu – uključivo sa svim porezima i troškovima dostave te načinima plaćanja, kontakt podatke – ime i adresu dobavljača, opis postupka dostave kupljenje robe i načina na koji će usluga biti izvršena, cijenu komunikacije, podatke o tome kako kupovina može biti otkazana, opis svih jamstava i post-prodajnih usluga vezanih uz kupljeni proizvod...

 

3. Pravo na povrat novca

Tu su i jasna pravila o povratu novca za robu koja nije dostavljena. Sve što u Europskoj uniji kupite putem Interneta mora vam biti dostavljeno u roku od trideset dana, osim ako se oko toga niste drukčije dogovorili s trgovcem. Ako roba nije dostavljena u dogovorenom razdoblju, imate pravo inzistirati na dostavi pa i na prekidu transakcije i povrat novca. Ako je dostava kasnila više od trideset dana, imate pravo raskinuti taj posao ako je bilo važno da vam kupljena roba bude dostavljena u tom razdoblju – recimo, ako vam vjenčanica nije dostavljena prije dana vjenčanja. Međutim, da bi vam to uspjelo, pri kupovini morate online trgovca obavijestiti da vam je dostava u navedenom roku iznimno važna. Imate pravo na povrat novca i u slučajevima u kojima se jasno pokaže da vam online trgovac nije u stanju dostaviti kupljenu robu ili nije dostavio kupljenu robu i nakon što ste ga upozorili na kašnjenje. Novac vam mora biti vraćen u roku od 14 dana.


ISTRAŽIVAČKI SPECIJAL: ONLINE PRIJEVARE. KAKO SE ZAŠTITITI


4. Pravo na zamjenu oštećene robe

Ako je nešto što se kupili putem Interneta pokvareno ili nije onakvo kako je opisano u oglasu, imate ista prava kakva kao da ste dotični proizvod kupili u dućanu u vašoj ulici. Prema EU pravilima,  za sve nedostatke koji se na kupljenoj robi pokažu u razdoblju od šest mjeseci od dana dostave kupcu, smatra se da su postojali u trenutku dostave. U tom slučaju trgovac mora kupcu ponuditi da robu popravi ili zamijeni, no ako to nije moguće ili se pokaže nezadovoljavajućim, kupac može tražiti povrat novca i mora taj novac dobiti u roku od trideset dana od postavljanja zahtijeva za povratom novca. U pojedinim situacijama, kupac će morati dokazati da se taj kvar ili nedostatak nije pojavio zbog pogrešne uporabe proizvoda.

 

5. Od čega vas EU zakoni ne štite?

Ako kupite robu od nekog pojedinca, a ne tvrtke, ta transakcija nije pokrivena EU zakonodavstvom o zaštiti potrošača. "Potrošačke transakcije" su samo one u kojima se proizvod ili usluga kupuju od pravne osobe kojoj je prodaja dotičnih proizvoda ili usluga posao, zanat ili profesija, dok je transakcija između pojedinaca njihova privatna stvar. Ako kupujete nešto od proizvođača izvan EU, Zakon o potrošačima Europske unije možda neće biti primjenjiv – pa je važno pomno proučiti sve važne pojedinosti te transakcije, prije nego što se ona izvede. Prema zakonima Europske unije, online trgovac je obavezan napisati svoju zemljopisnu adresu na svojim internetskim stranicama. Ako te adrese nema, budite oprezni i nađite nekoga od koga možete kupiti tu stvar, a ima sjedište u EU. Više pojedinosti o svojim pravima dok kupujete online potražite na internetskim stranicama Europskog potrošačkog centra u Hrvatskoj: http://ecc-croatia.hr.


Prilog je napravljen u produkciji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatske udruge banaka, u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg