Presuda

Što kad vam mobitel ne radi, a operater odbija raskinuti ugovor bez penala?

AUTOR:

OBJAVLJENO:

9.7.2020. u 10:31

AUTOR:

OBJAVLJENO:

9.7.2020. u 10:31

01 April 2020, Berlin: A woman looks at her smartphone at Alexanderplatz. The German government has high hopes for an app for tracking corona infection chains, which is currently being tested in Berlin. In order to slow down the spread of the corona virus, the federal government has further considerably restricted public life. Photo: Kay Nietfeld/dpa
dpa Picture-Alliance via AFP

Ilustracija

Tko ima dovoljno strpljenja i vremena, na sudu može izboriti pravdu čak i protiv nedodirljivog telekomunikacijskog operatera, iako će mu za to trebati i do dvije godine.

Jedna presuda Upravnog suda u Zagrebu, koja je na stranicama HAKOM-a objavljena ovaj tjedan, može poslužiti kao ogledni primjer borbe Davida protiv Golijata. U njoj se protiv jednog velikog operatera bori korisnik koji je, kako proizlazi iz spisa, u prosincu 2016. godine na razdoblje od 24 mjeseca produljio ugovornu obvezu, računajući da će normalno moći iskoristiti uslugu za koju je redovno plaćao.

Ipak feler

I sve je više-manje bilo u redu do lipnja 2017. godine kad je mobitel, koji je ugovorio još 2016., počeo “štekati” pa ga je korisnik predao operateru u namjeri da mu servis otkloni kvar na uređaju. Na njegovo čuđenje, mobitel mu je vraćen nepopravljen, s objašnjenjem kako je uređaj u redu i kako u servisu na njemu nisu zabilježili nikakav kvar, no u praksi će se to pokazati netočnim jer uređaj i dalje neće raditi pa će ga korisnik drugi put opet odnijeti na servis u studenome iste godine.

Ovaj put u servisu će se uvjeriti kako mobitel doista ima neki “feler”, točnije - ne rade mu najbolje kamera ni baterija koje je potrebno zamijeniti, pa će prijavljeni kvar napokon i otkloniti te korisniku vratiti uređaj mjesec poslije.

Prosječni potrošač time bi se vjerojatno zadovoljio te preuzeo mobitel i šutke otišao kući, ali ne i korisnik iz naše presude. On je, ljutit što su ga zavlačili i što mobilni uređaj u potpunosti nije mogao koristiti više od puna četiri mjeseca, odlučio promijeniti pružatelja usluge te se javio drugom operateru, pokrenuo postupak prebacivanja broja, a od starog operatera, onoga s kojim je nezadovoljan, tražio da mu dopusti raskid ugovora bez plaćanja penala te da mu vrate iznos preplaćenih pretplata u vrijeme dok uređaj nije radio.

Dosta hrabro, zar ne?

Povrat novca

Tako će zaključiti i u službama sada već bivšeg operatera koji će, šokiran zahtjevom korisnika, ocijeniti da nisu ispunjeni preduvjeti na temelju kojih bi operater bio dužan dopustiti raskid bez plaćanja penala, a kamoli da još vraća novac za razdoblje u kojem mobitel navodno nije radio, a iz računa koji su pristizali te prometa koji je napravljen - ipak ispada da se ta usluga redovno koristila.

Operater i korisnik borit će se kao lavovi, slat će se pritužbe centrima za korisnike i Povjerenstvu za zaštitu potrošača, a ojađen postupkom operatera, naš će se siroti potrošač obratiti čak i Sudu časti pri HGK koji će, gle čuda, stati na stranu malog čovjeka, zaključiti da je neprihvatljiv postupak u kojem operater četiri mjeseca svojem korisniku ne omogućava popravak plaćenog uređaja te ga javno opomenuti zbog povrede pravila i morala, kao i dobrih poslovnih običaja. Oboružan sada još i presudom Hrvatske gospodarske komore, naš potrošač borbu protiv operatera nastavlja slanjem prigovora Hrvatskoj regulatornoj agenciji za mrežne djelatnosti, no ovdje će ga dočekati hladni tuš: to će tijelo zaključiti kako korisnik nije imao pravo raskinuti ugovor zbog neizvršenja ugovorne obveze - jer je, prema mišljenju HAKOM-a, kvar u konačnici otklonjen, a kad će o tome donijeti i službeno rješenje, naš će se potrošač odvažiti na sudsku bitku te pokrenuti spor.

Nije kraj

I odmah dobiti, s obzirom na to će zagrebački Upravni sud zaključiti kako to regulatorno tijelo svoju odluku nije donijelo u skladu sa zakonom pa ga uputiti na ponovni postupak u kojem će, nalaže sud, odluku o raskidu ugovora bez plaćanja penala trebati donijeti uzevši u obzir i sudsko tumačenje postupka.

Cijela stvar, naravno, nije dovršena jer je HAKOM-u, ako poželi, na odluku dopušteno žaliti se Visokom upravnom sudu, no ipak je poticajna jer pokazuje da se pravda može izboriti čak i kad na suprotnoj strani stoji omraženi telekomunikacijski operater.

Na takve se iscrpne sudske sporove, nažalost, odlučuju samo rijetki, iako praksa i sudska rješenja na stranicama HAKOM-a pokazuju da se to potrošačima često isplati.

Imate prijedlog za Veliku škrticu? Pišite na [email protected]