Rad nedjeljom

Samo je subotom više kupaca i veći promet nego nedjeljom

AUTOR:

OBJAVLJENO:

5.2.2020. u 16:51

AUTOR:

OBJAVLJENO:

5.2.2020. u 16:51

Zagreb, 121109.
West Gate trgovacki centar, dan nakon otvorenja, reportaza.
Na slici guzva.
Foto: Dragan Matic / Cropix
Dragan Matić / CROPIX

West Gate

Čak svaka peta kuna u brojnim hrvatskim trgovinama okrene se nedjeljom, a nedjelja je i jedan od najpopularnijih dana za posjet dućanima jer tog dana kroz niz trgovina prođe svaki peti posjetitelj u tjednu. Iznenađujući su to podaci interne analize koju je nedavno napravilo nekoliko trgovačkih centara u Hrvatskoj, a koji pokazuju da je hrvatskim trgovcima nedjelja, zapravo, važan dan u poslovanju.

Analiza je provedena u četiri trgovačka centra - dva u Zagrebu, jednom u Slavoniji i jednom u Dalmaciji. Uzorak nesumnjivo nije reprezentativan, pa se nalazi istraživanja teško mogu smatrati jedinim kriterijem za ocjenu o tome u kojoj je mjeri rad nedjeljom važan ili nevažan za sve hrvatske trgovce. Unatoč tome, oni pokazuju da je nedjelja za sektor trgovine važniji dan nego što se to obično misli. Barem za dio hrvatskih trgovaca.

Računica

Tako, primjerice, računica koju su na temelju istraživanja izradili trgovački centri, a odnosi se na trgovine od 500 četvornih metara, pokazuje da je ukupan tjedni promet takve trgovine u prošloj godini iznosio nešto više od 218.000 kuna. Najveći promet trgovine ostvaruju subotom, tijekom koje u prosjeku uprihoduju nešto više od 55.000 kuna, a subotu po prometu prati nedjelja, tijekom koje se ostvari u prosjeku gotovo 46.000 kuna po trgovini. S druge strane, najslabiji dan u tjednu je, , ponedjeljak, s prosječnim prometom nešto većim od 19.000 kuna.

Slično je i s brojem posjetitelja: najviše posjetitelja trgovine obuhvaćene analizom imaju subotom, u prosjeku oko 28.000, a nedjelja je na drugom mjestu, s prosječno malo više od 25.000 posjetitelja u trgovini od 500 kvadrata u šoping-centru. Najmanje posjetitelja, u prosjeku manje od 13.000, takva trgovina ostvaruje ponedjeljkom.

Inače, prema tom istraživanju, promet u trgovinama nedjeljom veći je od prosjeka na razini tjedna. Slično je i s brojem posjetitelja: nedjelja i po tome premašuje prosječan dan u tjednu.

 

Denis Čupić, direktor F. O. Grupe, koja upravlja Westgateom, kaže nam da je nedjelja, što se trgovine tiče, jedan od udarnih dana. Stoga bi, strahuje, ograničavanje rada trgovina nedjeljom koje se najavljuje imalo negativne posljedice po sektor trgovine.

- Ograničavanje rada trgovina nedjeljom dovelo bi do smanjenja prometa u trgovinama, smanjena broja radnika i smanjenja plaća. I Mađarska je zabranila rad trgovina nedjeljom, ali je od toga na kraju odustala. U Crnoj Gori je zbog zabrane rada nedjeljom pao promet u maloprodaji - upozorava Čupić.

- Za nas su mjerodavni jedino podaci Porezne uprave, a oni pokazuju da su u posljednje tri godine trgovine upravo nedjeljom imale najmanji promet. Što se tiče broja posjetitelja trgovina nedjeljom, mogu samo podsjetiti na podatke prema kojima čak 19 posto hrvatskih građana ne može platiti račune za grijanje, pa mnogi dolaze u trgovačke centre da bi se ondje ugrijali, a ne kupovali. Na to nas, uostalom, upozoravaju i kolege koji rade u centrima - prokomentirala nam je Zlatica Štulić, predsjednica Sindikata trgovine Hrvatske.

Udarni dan

Dodaje kako će sindikat ustrajati na tome da se ograniči rad trgovina nedjeljom, kao i da se rad trgovina u Hrvatskoj i prava radnika konačno urede. Udaran dan za trgovce je, dodaje pozivajući se na podatke poreznika, subota, a potom petak. Uz to, napominje naša sugovornica, pojedini su trgovački lanci, kada su odlučili da više neće raditi nedjeljom, naveli da nisu zabilježili smanjenje prometa, što znači da se promet prelio na druge dane u tjednu. - Nedjelja svakako nije dan kojim trgovine trebaju raditi - poručuje Štulić.

Ipak, Boris Vukelić, nekadašnji šef Ceha trgovaca u Hrvatskoj obrtničkoj komori (HOK), poručuje da stvari s radom trgovina nedjeljom u Hrvatskoj nisu tako crno-bijele. Vukelić osobno smatra da trgovine nedjeljom ne bi trebale biti otvorene, no upozorava da je i njegova trgovina nedjeljom radila jednostavno zato što su radile i druge. Uz to, dodaje najveći dio turista jako je ovisan o opskrbi u trgovinama.

- Hrvatska teži cjelogodišnjem turizmu i taj se problem ne može riješiti dopuštenjem trgovinama da nedjeljom rade samo dva ili tri mjeseca godišnje. Osim toga, loše je kada se iz političkih razloga kreće u takve akcije - zaključuje Vukelić.

Štulić: Poslodavac vas može ‘nagraditi’ i samo jednom kunom

Jedan od većih problema kod rada trgovina je plaćanje zaposlenih. Iako trgovački centri koji su proveli istraživanje o prometu i broju posjetitelja u prošloj godini kažu da anketa pokazuje da se prosječne plaće u njima kreću između 5700 i 6200 kuna, jasno je da je za mnoge trgovce takva plaća samo nedosanjani san.

Problem za mnoge zaposlene u trgovini proizlazi i iz načina plaćanja rada nedjeljom. Naime, i Zlatica Štulić i Boris Vukelić upozoravaju da to pitanje zakonski nije jasno riješeno, nego je loptica prebačena na teren kolektivnih ugovora. No, Štulić ističe kako je u samo nekim kolektivnim ugovorima, koji pokrivaju razmjerno mali broj zaposlenih u trgovinama, plaćanje rada nedjeljom regulirano na koliko-toliko zadovoljavajući način.

- U praksi, to znači da vam poslodavac može za rad nedjeljom platiti i samo jednu kunu više - napominje Štulić.