Velika škrtica

Propustili ste let? Croatia Airlines vam u tom slučaju može uskratiti povratno putovanje

AUTOR:

OBJAVLJENO:

12.12.2018. u 11:30

AUTOR:

OBJAVLJENO:

12.12.2018. u 11:30

Osijek, 190612.
Zracna luka Osijek od prije pet dana ima novog direktora Domagoja Marinica a od danas krece jedina redovita putnicka linija iz Osijeka.Avion Croatia Airlinesa ce tokom ljeta jednom tjedno i to utorkom povezivati Osijek i Split.Danasnji avion bio je popunjen gotovo do posljednjeg mjesta a za putovanje koje traje manje od sat vremena treba izdvojiti od 300 do 700 kuna,zavisno od vremena rezervacije karte.U toku su pregovori Zracne luke Osijek o uvodjenju jos jedne linije prema Dubrovnike te jedne prema Stutgartu.Na fotografiji:Putnici koji avionom Croatia Airlinesa putuju iz Osijeka u Split.
Foto: Vlado Kos / Cropix
Vlado Kos / CROPIX

Ukrcaj putnika u avion, ilustracija

Teško je to povjerovati, ali putujete li avionom, moguće je da vam se dogodi sljedeća situacija.

Kupili ste, primjerice, povratnu kartu Zagreb - London. Isplanirali produženi vikend u jednom od najluđih gradova Europe, štedjeli godinu dana, a nekoliko slobodnih dana na poslu rezervirali još prije nekoliko mjeseci.

Stiglo je potom i to jutro kad ste se trebali ukrcati na avion, ali vam je uletio važan poslovni sastanak koji niste smjeli propustiti pa je odluka, nažalost, bila da ipak propustite jutarnji let te iskeširate novac za neku popodnevnu rutu do Londona.

Natrag ćete se ionako vratiti onim unaprijed plaćenim povratnim letom. Zbog ove ste nezgode planirani budžet premašili još prije slijetanja u Veliku Britaniju, no pravi šok uslijedit će tek nakon povratka kući.

- Ne, ne možete se ukrcati na avion. Vaša povratna karta više ne vrijedi jer ste propustili prvi let prema Londonu... Mi smo to mjesto već prodali - mrtvo ozbiljno progovara djelatnica zračne luke na Heathrowu.

Prvo mislite da je zezancija, no uzalud čekate da joj se u kutovima usana pojavi osmijeh. Hladna je k’o špricer, a za pultom već skenira kartu nekog drugog putnika, možda baš onog kojem je drugi put prodala vaše sjedalo u avionu.

Nije prevara

Zvuči kao prevara, ali djelatnica zračne luke postupila je u skladu s pravilima: brojne aviokompanije na području Europske unije u svakodnevnom poslovanju prakticiraju takozvanu “no-show” klauzulu koja je ovih dana na meti sve većeg broja europskih udruga za zaštitu potrošača. Ta klauzula, pojednostavljeno, aviokompanijama dopušta da otkažu rezervaciju za već plaćeni put putnicima koji su, iz bilo kojih razloga, propustili prvi dio putovanja povratnog leta, pa čak i samo dio puta na nekom putovanju s presjedanjima.

Sve je veći broj europskih avioprijevoznika koji su “no-show” klauzulu uklopili u svoje opće uvjete poslovanja, a na listi takvih kompanija zasad su svoje mjesto pronašle Air France, KLM, Swiss, Qatar, Emirati, Virgin Atlantic.

Dvije britanske aviokompanije, Thomas Cook i Aurigny, već su pod pritiskom zaštitara potrošača najavile kako će ovu spornu klauzulu uskoro maknuti iz svojih uvjeta poslovanja.

Najveći nacionalni avioprijevoznik Croatia Airlines, potvrdili su nam u ovoj tvrtki, također prakticira takozvanu “no-show” klauzulu, no pitanje je koliko je putnika ove kompanije, osim onih kojima se takav slučaj dogodio, uopće upoznato s time što ona u praksi zapravo znači.

Kako je opisano u točki 3.3 općih uvjeta putovanja pod nazivom “Slijed kupona za let i njihova uporaba”, Croatia Airlines “neće prihvaćati sve one putne karte te će one izgubiti svoju vrijednost ako svi kuponi iz karte nisu bili upotrijebljeni u slijedu”.

Ukratko, propustite li prvi dio leta u sklopu unaprijed plaćene povratne karte, neće vam biti dopuštena ni konzumacija povratka, a cijela stvar na kraju će eskalirati troškovima od kojih se potrošač mjesecima neće oporaviti.

 

Razlog zašto se ova odredba uvodi, pojašnjavaju iz ove državne kompanije, jest činjenica da je cijena koju je putnik platio za kartu sastavljenu od nekoliko kupona izračunata na temelju cijelog putovanja naznačenog na karti te ona više neće vrijediti dođe li do kakvih promjena na ruti o kojima putnik nije obavijestio prijevoznika.

Zašto je tako isključivo u avioprijevozu - ali ne i kod putovanja autobusom ili vlakom - ne pojašnjava se, ali europskim je udrugama za zaštitu potrošača dojadilo slušati patničke ispovijesti putnika koji su povratke svojim kućama financirali dva ili više puta, zbog čega su neke od njih pokrenule konkretne akcije.

Nizozemska udruga Consumenentenbond, kao i grčka EKPIZO u ponedjeljak su najavile pokretanje sudskih tužbi protiv nizozemskog KLM-a, a britanska udruga WHICH na adrese nekoliko avioprijevoznika poslala je pisma upozorenja, kako bi ih navela da prestanu koristiti spornu odredbu.

Nepoštena praksa

Osim toga, iste potrošačke udruge, potpomognute još češkim i malteškim kolegama, ovih dana pisma upozorenja šalju i nacionalnim tijelima zaduženima za zračni promet, sve u namjeri kako bi na tisuće potrošača zaštitile od nepoštene prakse.

Jedna sudska bitka zbog “no-show” klauzule upravo je u tijeku, a protiv Air Francea pokrenula ju je belgijska udruga Test Achats/Test Aankoop, dok su španjolske, austrijske i njemačke organizacije protiv Austrian Airlinesa, Lufthanse, Iberije i British Airwaysa već dobile pravomoćne presude te ih natjerale da ukinu klauzulu za domaće putnike.

Ovo je, naravno, još jedna prilika na koju su se propustili ukrcati hrvatski zaštitari potrošačkih prava pa ostaje za nadati se kako će ih u naše ime, možda, izboriti netko drugi.

Imate prijedlog za Veliku škrticu? Pišite na [email protected]