Muke po potrošačima

'Pa što će mi uopće garancija. Mislim, to je stvarno suludo!'

AUTOR:

  • Linda Perić

OBJAVLJENO:

3.9.2019. u 8:44

AUTOR:

  • Linda Perić

OBJAVLJENO:

3.9.2019. u 8:44

Split, 071011.
Danas je u trgovackom centru Joker otvoren Tehnomarket, specijalizirana trgovina tehnickom robom.
Na slici: kupci su pozurili u razgledavanje i kupovinu mnogih artikala koji se nudili po akcijskim cijenama.
Foto: Vojko Basic / CROPIX
CROPIX

Na većinu malih kućanskih i elektroničkih uređaja kupci dobivaju dvije godine garancije, a uz određenu nadoplatu i produženo jamstvo do pet godina.

Glavni uvjet za ostvarenje garancije je, naravno, račun, koji većina trgovaca izdaje na tzv. termopapiru koji je osjetljiv na toplinu te izrazito brzo blijedi. Za nekoliko mjeseci, praktički, slova i brojke na njemu se uopće više ne vide, tako da se na ovaj dokaz obavljene kupnje nemoguće oslanjati prilikom ostvarenja prava na višegodišnje jamstvo.

Čitatelj Slobodne Dalmacije G.I. (podaci poznati redakciji) predočio je račun za kućni telefon Panasonic kupljen prije 20 dana u trgovini "Svijet medija" u Mall of Splitu. Osim cijene, na njemu se više gotovo ništa ne vidi, pa se kupac iz Splita pita što će mu uopće dvogodišnja garancija.

- Evo, pogledajte, datum kupnje je potpuno izblijedio, a to bi valjda trebala biti najvažnija stavka prilikom ostvarenja garancije. Mislim, to je stvarno suludo! Ne znam zašto se računi ne bi mogli izdavati na kvalitetnijem papiru?! Ova cifra za telefon od 159 kuna nije nešto radi čega bi se čovjek trebao "tresti", ali račun koji blijedi bih dobio i da kupim neki smart TV za 10.000 kuna - žali se čitatelj.

Što kupci mogu napraviti u ovakvim slučajevima, kako bi ostvarili svoja potrošačka prava, pitali smo u udruzi "Splitski potrošač".

- Trgovci, naravno, štede na svemu, pa tako i na papiru za izdavanje računa. Naime, termopapir može biti različite kvalitete, pa tako postoji i onaj na kojem se podaci normalno vide i do šest godina, ali taj je, naravno, skuplji. U svakom slučaju, potrošačima savjetujemo da se na vrijeme zaštite - da odmah kopiraju račun i čuvaju tu fotokopiju ili da ga fotografiraju, pa u slučaju potrebe tu fotografiju isprintaju.

 

Ako su propustili to napraviti na vrijeme, odnosno ako im je račun već počeo blijedjeti, savjetujem im da odu do trgovca i zatraže od njega da im izda potvrdu o kupnji. Osim toga, kao potvrda im uvijek može poslužiti i bankovni izvod, ako su proizvod kupovali karticom. Kupci koji bi se eventualno mogli naći u problemu su oni koji kupuju gotovinom - objašnjava Iskra Maras Jelavić, savjetnica za pravna pitanja u udruzi "Splitski potrošač".

Što napraviti u situaciji kad na račun više ne možete "računati", a uređaj vam se pokvario u jamstvenom roku, pitali smo i nadležne u Državnom inspektoratu.

- Zakonom o obveznim odnosima nije propisano da je za ostvarenje jamstvenih prava potreban račun. Ako je, dakle, potrošač uz proizvod dobio jamstvo (garanciju), trgovac ne može osporavati prava iz jamstvenog lista. Isto tako, iako se ne može utjecati na vidljivost podataka na izdanom računu, bitno je imati u vidu obvezu trgovaca u pogledu čuvanja kopije računa na temelju Zakona o PDV-u a sukladno rokovima propisanima Općim poreznim zakonom, kao i mogućnost provjere bankovnih transakcija prilikom kartičnog plaćanja.

Stoga, u slučaju osporavanja prava potrošača u svezi jamstva za ispravnost prodane stvari od strane trgovaca zbog slabo vidljivih podataka na računu, tržišna inspekcija će u inspekcijskom nadzoru sagledati sve okolnosti pojedinog slučaja, te kroz takav nadzor brižljivo prikupiti dokaze ako trgovac osporava prava potrošača temeljem danog mu jamstva - objašnjavaju iz Državnog inspektorata.

Da izblijedjeli račun, ipak, može prouzročiti velike glavobolje kupcu svjedoči primjer jednog potrošača iz Osijeka kojemu se pokvario štednjak. Čovjek je tražio od prodavača da riješi problem jer se kvar dogodio u jamstvenom roku, no odbijen je upravo zbog računa na kojem se datum kupnje više nije vidio, premda je imao i jamstveni list. Upravo u ovakvim slučajevima nužno je obratiti se Tržnoj inspekciji.

- Zastarni rok za plaćanje mjesečnih računa je godinu dana, pa ako vam je taj račun izblijedio, vi praktično više nemate dokaz da ste nešto platili i mogu vas neopravdano teretiti za dugovanja ako dođe do nekakve greške u sistemu - kažu u "Splitskom potrošaču".

Ono što se definitivno ne smije raditi s računima izdanima na termopapiru, primjerice, parking kartama, jest ostavljati ih dulje u automobilu. Izloženi višim temperaturama, oni ne da će blijedjeti, nego će potpuno pocrnjeti pa s njima možete u kantu za smeće.