Biznis dostave

Oni jedini cirkuliraju gradovima:Na kućni prag donose sve i uzdaju se u boom online kupnje

AUTOR:

OBJAVLJENO:

21.3.2020. u 15:43

AUTOR:

OBJAVLJENO:

21.3.2020. u 15:43

Zagreb, 280519.
Draskoviceva 33.
Predstavnik Wolta za Hrvatsku Matko Katanec, aplikacija Wolta za dostavu hrane na biciklima.
Foto: Damjan Tadic / CROPIX
Damjan Tadić / CROPIX

Dostavljač Wolta

Zaposlenici tvrtki za dostavu ovih su dana među onim rijetkim koji slobodno “cirkuliraju” gradovima. Prema onome što nam kažu u upravama, poduzeli su sve mjere za zaštitu djelatnika, klijenata i robe koju dostavljaju, a koje su preporučili krizni stožer, Civilna zaštita i ostale mjerodavne institucije.

Kako im cijela situacija oko koronavirusa utječe na biznis, s čime se suočavaju? Oni koji posluju isključivo s drugim tvrtkama (B2B) bilježe pad prometa ili ga očekuju, nadaju se porastu online kupovine zbog zatvorenih trgovačkih centara, proučavaju Vladine mjere pomoći, a cijene usluga zasad nisu korigirali. Neki čak i šire biznis, poput Wolta.

Wolt

U Woltu poručuju da za koji dan njihovi korisnici na aplikaciji mogu očekivati i dućane s osnovnim namirnicama i potrepštinama. Bilježe povećanu potražnju poduzeća da vlastitim zaposlenicima omoguće besplatnu dostavu ili korištenje kupona preko Wolta.

Broj dostavljača nisu mijenjali, ali broj onih koji im se javljaju iz dana u dan sve je veći. - Moram priznati da nas je strah da je to već posljedica otpuštanja i prelijevanja zaposlenika iz ostalih industrija - kaže Matko Katanec, glavni Woltov menadžer za Adria regiju.

Unutar aplikacije implementirali su tehničku funkcionalnost (contactless delivery) putem koje korisnici mogu naručiti hranu te ju preuzeti bez kontakta s dostavljačem, što znači da će hrana biti ostavljena na vratima ili ulazima.Tu funkcionalnost uvode na različitim tržištima i na svim platformama. - Možemo se pohvaliti da je udio beskontaktne dostave među najvišima u usporedbi s ostalim zemljama te ovim putem zahvaljujemo korisnicima koji misle na svoje zdravlje, ali i na zdravlje naših dostavljača - kaže Katanec.

Što se financijskih mjera tiče, kažu, svakom dostavljaču subvencioniraju dezinfekcijske gelove. Kako ta aplikacija ne podržava upotrebu gotovine prilikom naručivanja, smatra da su dostavljači koji rade isključivo s Woltom maksimalno zaštićeni.

- Snažno apeliram na ostale dostavne kompanije da isključe gotovinski način plaćanja uime zdravlja i sigurnosti kurira i korisnika, u protivnom je cijela dostavna industrija u ogromnom riziku - kaže Katanec. Za sada nisu zabilježili niti jedan raskid suradnje zbog nastale situacije iako je dio restorana privremeno stao s radom, njih dvadesetak. - Restorani se maksimalno prilagođavaju nastaloj situaciji, tako da će velika većina njih nastaviti raditi u vidu ‘dark kitchena’, odnosno isključivo kao kuhinje za dostavu hrane - kaže. Napominje da Wolt u suradnji s restoranima traži najbolja moguća rješenja, pa je tako jedna od uputa te dostavljačke tvrtke da se unutar restorana pripremi posebno “pick-up” mjesto, dakle ono s kojeg će dostavljači preuzimati hranu, kako bi se u potpunosti izbjegao fizički kontakt. Postoji pojačan interes ugostitelja za suradnju, kažu u Woltu, te prodajni i operativni timovi rade vikendima i prekovremeno kako bi uspjeli sve zainteresirane restorane uključiti u aplikaciju, a poduzete su mjere vezane uz primopredaju hrane, tako da se svaka narudžba može preuzeti u restoranima bez bliske ljudske interakcije. Katanec napominje da su do sada već dvaput apelirali i slali prijedloge Vladi i Stožeru Civilne zaštite kako bi dostava restoranima ostala omogućena.

O opsegu posla ne daje konkretne pokazatelje, samo kaže da u ovom dijelu godine cijela industrija u pravilu bilježi rast.

DPD Croatia

Iz DPD-a poručuju da se u većini zemalja članica DPD grupe dostava paketa odvija redovno uz manja kašnjenja u dostavi zbog detaljnijih kontrola na granicama. Može se očekivati, kažu, da će zbog cijele situacije promet paketima biti i malo veći jer će sada i oni koji nisu poklonici online kupovine početi razmišljati o toj mogućnosti.

- Jedan od najvećih izazova s kojima se ovih dana susrećemo zasigurno je činjenica da se među pučanstvom širi nepotrebna panika. Kako je ova situacija nova i nepoznata za sve nas, razumljivo je da su ljudi oprezniji nego inače, no svakako trebamo ostati bistre glave i razumni - kažu. Cijene usluga ostale su nepromijenjene, naglašavaju, a potiču klijente da primatelje paketa upućuju na online plaćanje. Dok su na snazi aktualne izvanredne mjere, svim B2C klijentima uključit će WS-Pay opciju koja omogućava primatelju da plati otkupninu kreditnom karticom.

Očekuje se, kažu, osjetni pad B2B volumena, a rast online trgovine. Ovisno o razvoju situacije spremni su i na neke ozbiljnije mjere, kao što je, na primjer, zatvaranje depoa za osobno preuzimanje paketa, smanjivanje broja dostavnih vozila, odgađanje nekih planiranih kapitalnih investicija i slično. - U svakom slučaju, pokušat ćemo učiniti sve što je potrebno kako bismo očuvali radna mjesta, to će doista biti zadnja mjera za kojom ćemo posegnuti ako ovakva situacija potraje - odgovaraju iz DPD-a.

Gebrüder Weiss Hrvatska

“Kako bismo omogućili nesmetano funkcioniranje protoka robe te opskrbe, uveli smo i mjere za vozila (kamione) koji dolaze iz inozemstva i tuzemstva. GW je na novoj lokaciji u Svetoj Nedjelji, gdje je posao organiziran prema novom principu rada.

Jedan od novih načina uključuje i tzv. leitsystem - program za kontrolu ulaska i izlaska kamiona - vozila se prijavljuju na portu, prilikom prijave na porti vozač predaje dokumente koji zračnom poštom u plastičnoj kapsuli stižu u skladište, a vozač kamiona dobiva informaciju o mjestu istovara tj. broju rampe na koju dolazi s vozilom te se parkira i počinje istovar. Tako nema doticaja sa zaposlenima unutar objekta”, objašnjavaju postupak u kompaniji Gebrüder Weiss Hrvatska.

Barbara Bujačić, menadžerica za Hrvatsku, kaže da je volumen usluga zasad nepromijenjen, a očekuju povećanje u dijelu poslovanja koje se odnosi na B2C sektor s obzirom na to da je na snazi zabrana rada trgovačkih centara.

“Najviše poteškoća imamo u organizaciji međunarodnog prometa jer se vrlo često mijenjaju pravila i svaka država uvodi posebna pravila za prelaske granica. Europska unija lagano se koordinira, ali i dalje imamo teškoće u dostavama izvan Hrvatske. Osim standardnih procedura samoizolacije za vozače, neke države uvode i karantene za određena područja, pa je proizvode teško dostaviti, vozač mora imati potvrdu da će roba biti prihvaćena i da tvrtka radi te odmah nakon obavljenog istovara mora napustiti mjesto. Problem je s hrvatskim prijevoznicima, jer pri povratku iz drugih država, ako nemaju isti dan povratni utovar, moraju ići u karantenu koju im može osigurati prijevoznik ili moraju u županijsku karantenu. Zbog toga hrvatski vozari odbijaju prijevoze. Ustvari, trenutno je situacija takva da terete voze strani prijevoznici za Hrvatsku - kaže Bujačić. Dodaje da za sada ostaju na istom broju zaposlenih, ali očekuju pad poslovanja za oko dva tjedna.

 IN TIME

U tvrtki In time, licenciranom zastupniku globalnih kurirskih kompanija FedEx i TNT, gdje imaju 250 zaposlenih, dio zaposlenika upućen je na godišnji odmor kako bi i na taj način smanjili mogućnost zaraze. Domagoj Orban, menadžer marketinga i prodaje, kaže da u Hrvatskoj imaju više od 5000 pošiljaka dnevno. Budući da su licencirani zastupnici globalnih kurirskih kompanija, javljaju se teškoće u međunarodnom prometu te pojedine linije kasne ili su zaustavljene. - Za sada je, ipak, sve prihvatljivo, klijenti su obaviješteni, svjesni su situacije i nemamo većih poteškoća - kaže Orban.

- Prilikom dostave kuriri imaju naputak da pošiljke dostavljaju samo do vrata te da ne ulaze u stanove, skladišta, poslovne prostore, zgrade. Nakon dostave dostavljači su dužni dezinficirati ruke, promijeniti rukavice i maske - kaže Orban. Cijene nisu dizali, naglašava, sve je ostalo isto i u skladu s ugovorima i Zakonom o poštama, a “zbog situacije na prometnicama dostava je lakša - manje su gužve, a većina primatelja je kod kuće”. Orban kaže da očekuju povećanje poslovanja jer se trgovine i šoping-centri zatvaraju, a web trgovina i dostava se šire.

SIM-TAM

Sim-Tam, tvrtka za istodnevnu paketnu dostavu - hitnu gradsku dostavu za grad Zagreb, također je zadržala iste cijene usluga i nema ih namjeru u ovom trenutku korigirati, kaže voditelj logistike Zvonimir Đuretić.

- Naši klijenti, redom multinacionalne kompanije, rade u teškom ‘stand still’ aranžmanu, djelatnici istih kompanija rade od kuće ili su dislocirani u odnosu na redovne poslovne tokove. Promet je pao za otprilike 60-70 posto u posljednjih deset dana i utjecat će na skorije smanjenje broja radnika. Likvidnost je upitna i očekuju se konačne i konkretne Vladine mjere za ovu kriznu situaciju - kaže Đuretić. Zapošljavaju 13 radnika.

Imaju, kaže, zalihe zaštitne opreme - maski, rukavica i alkohola. - Kad govorimo o paketima, dogovorili smo s našim ugovornim korisnicima beskontaktnu isporuku s opcijom neulaženja u poslovne objekte i jedinice. Ne manipuliramo s gotovinom i ne radimo sa širokim građanstvom, što nam u neku ruku olakšava operativni dio radnog procesa - kaže Đuretić.

HRVATSKA POŠTA

Hrvatska pošta je izmijenila načine uručivanja pošiljaka te je na svojim web stranicama detaljno objasnila kako se postupa kad poštar procijeni da uručenje ugrožava njegovu sigurnost, kada korisnik odbija neposredni kontakt s poštarom ili kada je primatelj u samoizolaciji. Tada će, primjerice, poštar pošiljku uručiti ubacivanjem u kućni sandučić ili ostavljanjem na ulaznim vratima stana ili kuće uz prethodnu suglasnost primatelja ili bez suglasnosti za pošiljke koje može uručiti ubacivanjem u kućni kovčežić ako ne uspije kontaktirati primatelja (razgovor na mjestu isporuke bez kontakta ili telefonski kontakt). Na povratnici/dostavnici poštar će naznačiti način uručenja “kovčežić” te dodati napomenu “Covid-19” (umjesto potpisa primatelja).